Airpang

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2012

BSA Ultra Mk III - första intrycken...

Av Johnny Ottosson - 25 oktober 2012 10:00


Ny vs gammal..


  Mk I från 2006 och Mk III från 2012


Idag så ska vi titta lite på skillnaderna mellan de båda Ultrorna, i korta drag så finns det sex punkter som skiljer:


1. Längre lufttub på Mk III

2. Högre block med större mellanrum mellan pipa och tub

3. Blocket har serienummer, inte bara pipan som hos Mk I

4. Bättre avtryckarsystem och en mer tillbakaflyttad avtryckare

5. Knoppen på säkringen är rundad och inte taggad

6. Stocken är ju en helt annan version, en Minelli


Överlag så känns Mk III tveklöst modernare igenom sin nya stock. Egentligen så är jag inte någon större vän av den nu så trendiga organiska formgivningen men den här stocken är faktiskt riktigt lyckad. Nackdelen men dess böljande former är naturligtvis att man inte kan montera en bipod på något vettigt sett, vilket ju är trist...


Själva mekanismen är identisk med den skillnaden att Mk III med sina 10 joule är avsevärt enklare att anspänna än min gamla Mk I med knappa 25 joule. Det är just hos dessa måttliga effekter som MMC-systemet verkligen kommer till sin rätt. En annan skillnad är att avtryckarmekanismen skiljer rätt så rejält, den nya bössan har ett mycket mjukare system som kräver märkbart mindre kraft för att släppa skottet - helt oavsett hur avtryckarsystemet justeras. En mindre tilltalande detalj med den nya stocken är att vippan till Rowans avtryckarsystem hänger ner och är fullt synbar ifrån sidan vid varbygelns bas. På den äldre stocken så är vippan dold av själva stocken.


Dock så måste man sammanvägt se det som att Ultran levererar ett mycket gott värde för pengarna. Det finns mycket få varumärkesvapen med valnötsstock att hitta på "rätt" sida om 5000 kr.


Hittils så ser kalkylen ut på följande sätt, allt räknat som nypriser:


1. BSA Ultra Mk III - 4412 kr, valnötsstock, importerad från BAR

2. Clearidge RM - 1769 kr, tillkommer gör ev tull o moms samt frakt + 400-600 kr

3. Sportsmatch fäste - 200 kr, importerad från BAR

4. Spiritlevel ACD - 160 kr, importerad från tillverkaren, USA

5. Rowans avtryck - 480 kr, köpt direkt online från Rowans


Totalt: 7021 kr


In allt så kostade mitt paket ovan ungefär precis lika mycket som en Ultra DL betingar över disk här i Sverige om man köper den ifrån en vanlig handlare där den går till 7195 kr enl Fondprodukters ca-pris.






 
 
Ingen bild

U-båt

25 oktober 2012 23:54

Jag föredrar Mk 1.

Är det en konstruktionsmiss att vippan syns eller skall det vara så där ?

 
Ingen bild

Jazz

26 oktober 2012 06:15

Tror det var tobbe som sa att alla BSA hade regulator. Men då stämmer inte det?

 
Ingen bild

kj

26 oktober 2012 20:21

är väl bra att folk är kunniga i ballistik.men för min del är ja ute efter hur bra en bössa kan skjuta med en viss diabol det går inte att räkna ut med massa teoretiska beräkningar praktiken övervinner teorin =verkligheten övervinner dikten .titta på hallandsåsen teoretiker med sina beräkningar .ha ha dom har insett verkligheten eller har dom ?

 
Ingen bild

Tobbe

26 oktober 2012 23:35

Hornet har reg, inte reg

 
Ingen bild

Tobbe

26 oktober 2012 23:37

:-) i ultran blev lite fel där, är inte van med inlägg
Ha en bra helg

 
Ingen bild

SeriöS

28 oktober 2012 00:23

Uj, uj, uj, nu får vi höra om det här Bsa geväret till förbannelse.

Johnny har köpt ett nytt vapen och skall FRÄLSA alla om att just detta är det bästa av alla vapen i världen bara för att han tycker så.

Sedan att han inte klarar av vapen som väger mer än 1 kg och max är 50 cm långa beror väl på att han har sin näsa i samma höjd som normallånga har röven

 
Ingen bild

SverigeDemokraten

28 oktober 2012 02:10

SeriöS gör säkrast i att nyktra till och revidera sina bristfälliga kunskaper om människans anatomi . SeriöS verkar således leva i en tillvaro o uppfattning av en konvex illusion vilket uppenbarligen medför en förvriden syn på vår befolknings normallängd. Efter vad man kan se i jämförelse med föremål på de bilder osv där Johnny förekommer,så ser man tydligt att Johnny är straxt under den medellängd som vi nordbor just nu har år 2012.

Själv så unnar jag honom glädjen i att nyligen blivit ägare till ett nytt vapen,ser fram emot den läsning som detta vapen kommer att generera .

Hur SeriöS själv är skapt till livet kan man undra över, efter som han tycks höra vad som skrivs här på bloggen.

 
Ingen bild

SeriöS

28 oktober 2012 05:23

Hoppsan, lite ömma tår och lite för mycket promille i blodet sent på lördagskvällen SD!

Jag tilltalas inte alls av det vapnet och det måste jag väl få skriva om jag vill för det handlar väl om luftvapen här.

Sedan om jag skojar lite med blögg innehavaren så får han ju tåla det för fan

Att han är liten och bara gillar barnvapen samt inte kan skjuta är ju allmänt kännt vet du la.

Han dissar ju i stort alla andras vapenköp så då får han ju tåla de själv för fasen

Om han är glädjedödare när många andra har köpt grejor och är glada över dem och johnnu dissar dem vid anklarna så kan han ju fä känna på detsamma vet la du, det är la inte mer än rätt

Johnny Ottosson

28 oktober 2012 08:47


För de som är nyfikna på min anatomi så är jag 178 cm lång och väger 75 kg.

Vad gäller vapenformat då föredrar jag max 100 cm och 3000 gram, precis som den framlidne Jeff Cooper.

 
Mats Carlsson

Mats Carlsson

28 oktober 2012 07:00

Vilken dagisnivå dey blev här "SeriöS". Sedan när blev utseende eller längd viktig när man kritiserar en person? Jag vet att det kan vara svårt ibland att gå till personangrepp men det slår bara tillbaka mot den som gör det (vem det nu är, denne törs inte skriva sitt namn).

Själv så gillar jag med korta och lätta vapen och jag väger 100 kg och lyfter skrot, är inte svag så det beror inte på det. Jag är nog strax under normallängd jag med. Jag kan hålla tio kg och mer rakt ut tillräckligt länge och stadigt för att kunna skjuta bra men det handlar inte om det. Jag gillar helt enkelt karbiner och korta pipor. Kanske det är så med Johnny också?

Det är synd att bestämmelserna runt jaktvapen är som de är så att man inte kan köpa riktigt korta vapen för jakt. Det är precision nog för jakt med vapen som har korta pipor. Speciellt i 22lr vore det roligt med vapen som är riktigt korta och med kolv man kan vika in så man kan bära dem i ryggsäcken.

Det var mina tankar runt det hela. Jag tror säkert att Johnny kan svara för sig själv om man tycker det är värt det, men han gör det väl inte för att du inte törs skriva ut ditt namn. Jag kommenterar detta bara för att jag tycker det är så löjligt att vara anonym och sitta och kasta skit på någon och dessutom blanda in hans längd som inte har något med saken att göra.

Min egen filosofi är att man ska aldrig skriva det som man inte törs skriva när man använder sitt riktiga namn så folk vet vem man är.

http://www.nordbornas.se

 
Mats Carlsson

Mats Carlsson

28 oktober 2012 15:59

Du är några cm längre än mig då Johnny men din maxvikt, max längd på ett vapen stämmer bra med vad jag gillar.

Till "SeriöS"

Jag måste fråga dig om du anser att man är mindre man om man är kort, gillar att skjuta med korta och lätta luftgevär, istället för vapen som tex en 93 cm kort Marlin SBL model 1895 45/70 som man laddar med 500 grains ammunition? Jag kan tyvärr inte få ut annat av det du skriver än att det är det du menar "SeriöS".

När du skriver sådant som du gör anonymt "SeriöS" så är det svårt att ta dig seriöst och tycka att du är manlig och en riktig karl "SeriöS". Du är ju anonym och vi vet inte vad du har i vapenskåpet, hur lång du är, hur mycket du tränat eller hur bra du skjuter. Vi vet inte heller hur mycket muskler du har, hur stark du är eller hur stor privat utrustning du har. Det är ju bara du som vet det "SeriöS".

Jag vet att du säkerligen läst det jag skrivit "SeriöS" och annars kommer att läsa det. Jag vet också att många andra läst detta och precis som jag och säkerligen Johnny tycker att du beter dig som ett barn. Är det inte dags att känna efter om du har pungkulor mellan benen och en liten snopp "SeriöS". Är det så då är du av manligt kön.

OM du är en man så får du gärna försöka bete dig som en. Sluta vara anonym om du bara ska kasta skit. Tala om vem du är, kom med saklig och konstruktiv kritik och inte skitprat och personangrepp.

Det finns saker man brukar kalla sådana som dig "SeriöS" och ditt beteende med ditt hat som lyser igenom. Jag skriver inte ut det här. Alla vet och alla normala och vettiga människor föraktar ditt beteende.

http://www.nordbornas.se

 
Ingen bild

u-båt

28 oktober 2012 21:00

Otroligt att inte trådarna räcker till åt honom på forumet . Är det något som han kan göra sig lustig över så verkan han inte vilja missa ett sådant tillfälle .

Han som tror att han är anonym verkar vilja förfölja J.O in i graven med sina påhopp. Skenhelig på forumet och skitsnackare på bloggen .
Men det kanske blir så om man har varit med för länge upp i toppen och sedan tröttnat på att tjaffs .

 
Mats Carlsson

Mats Carlsson

28 oktober 2012 21:46

Ok. Så ni vet vem det är till och med. Så otroligt pinsamt...

http://www.nordbornas.se

 
Ingen bild

Torso tower

1 november 2012 22:42

Man kan i vart fall vara övertygad att skitsnacket kommer norr ifrån.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards