Airpang

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2012

BSA Ultra Mk III

Av Johnny Ottosson - 24 oktober 2012 10:00


Prestanda !


Då var det äntligen dags att ställa den nya Ultran framför kronografen för att se vad den förmår att leverera i kalla siffror. Tillverkaren lovade att ställa vapnet så nära 10 joule som möjligt men precis som ni alla säkert vet så varierar alltid ett PCP prestanda lite upp och ner igenom hela registret. Ju lägre spridning som vapnet ger då, desto närmare en gräns kan man ligga utan att trampa över samtidigt som effekten inte sjunker för mycket i kurvans svagare partier.


Jag laddade upp med tunga diaboler eftersom PCP tenderar till att ge högst effekt där. Ligger jag alltså inte över 10 joule med tunga diaboler så lär jag inte heller göra det med lätta dito. Diabolo of choice blev JSB Heavy på 10.30 gn, Efter att ha fyllt upp vapnet till 180 Bar, enligt rekommendation på BSA-forumet, så började jag skjuta:


583, 87, 93, 91, 91, 93, 85, 88, 87, 83 - genomsnitt 588 fps, spridning 10 fps


585, 86, 87, 82, 77, 83, 82, 81, 83, 79 - genomsnitt 582 fps, spridning 10 fps


578, 80, 80, 78, 82, 73, 76, 75, 73, 74 - genomsnitt 577 fps, spridning 9 fps


Över hela registret så fick jag alltså ut 30 st skott inom 20 fps spridning med en genomsnittlig Vo på 582 fps.


Så, vad blir då detta i energi räknat?  Snabbt uträknat så innebär 582 fps rätt så exakt 177 mps och det kan ju låta lite lågt men glöm inte att JSBH är en tung diabol och anslagsenergi landar på 10.51 joule! Rakt på gränsen med andra ord, räknar vi sedan E4 så blir det 10.18 joule. Förvisso över gränsen men närmare än så går inte att komma. 


Kollar vi sedan på maxresultatet så blev utfallet 181 mps och 10.91 Vo (10.56 E4), lägsta resultat blev 175 mps och 10.19 joule Vo (9.86 E4).


Tyvärr så har inte BSA angivit något antal skott på en fyllning för Ultran som 10 joule men versionen på 16 joule anges till 35 skott enligt deras hemsida. Vis av erfarenheten från in egen gamla Mk I som angavs till 30 skott men som i verkligheten aldrig har gjort fler än 20, räknat inom 20 fps spridning, så förefaller fabriksuppgifterna vara en smula överoptimistiska. En version på 16 joule hade säkert bara klarat 30 skott inom 20 fps - alltså samma som jag fick.


Men..


Notera att min kurva ovan dalar, den börjar högt och faller succesivt. Detta betyder i klartext att jag började på ett för lågt starttryck. De omtalade 180 Bar som jag startade vid kanske fungerar bra för 16 joule men det finns säkert ytterligare ett tiotal skott att hämta om jag börjar vid 200 Bar istället. Får jag ut 40 skott inom 20 fps så blir jag nöjd, det är helt okej ifrån den pyttelilla tuben om bara 67 cc.


Det ska bli spännande att testa igen framöver, med 200 Bar som starttryck.






 
 
Ingen bild

Dudda

24 oktober 2012 10:31

Tenderar inte de flesta bössor att öka något efter att delarns fått sätta sig?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards