Airpang

Direktlänk till inlägg 26 september 2012

Grisjakten...

Av Johnny Ottosson - 26 september 2012 10:00


 

Mina invändningar


En del har hört av sig idag med anledning av morgonens inlägg och de frågar sig då vad jag har för invändning mot jakten som avbildas i filmen. Jakten så väl okej ut och nog föll minsann grisen direkt på skottet?


Jo....men...


Problemet med omandlade projektiler är att de snabbt tappar sin penetrationsförmåga så fort skottet inte anslår helt vinkelrätt mot träffytan. Tar träffen snett så tenderar projektilen att defragmenteras, alltså brytas upp och förlora sin sammanhållning. När en projektil defragmenteras så förlorar den delar av sin massa och ju mer massa en projektil förlorar desto mer anslagsnergi försvinner.


Skjuter man mot ett hårt objekt, exempelvis ett djurben som jag tidigare har fotat o filmat här i bloggen, så tenderar en diabol att splatta ut sig och möjligtvis spräcka målet - men sällan eller aldrig penetrera. Det kvittar alltså i princip hur mycket anslagsenergi man laddar på med bakom projektilen, är projektilen för mjuk i sin struktur så kan den ändå bara överföra en viss mängd energi till målet - resten blir förlorat, man så att säga "eldar för kråkorna" med för mycket energi bakom en för mjuk projektil.


Träffar man sedan inte helt vinkelrätt mot det hårda objektet, i filmens fall ett kranium, så utsätts projektilen för sidodrivande krafter. Anslagsenergin minskar vid en sned vinkelträff och projektilens struktur utsätts för stor stress i sidled vilket sänker den nivå som krävs för att defragmentering ska uppstå.


Detta gör den typen av jakt som avbildas i filmen vansklig, visst den kan vara framgångsrik men den kan lika väl och betydligt oftare, sluta i en tragisk skadeskjutning. Påskjuter man sedan ett vildsvin som i filmen så ska man vara oerhört försiktig med att närma sig detsamma, även om det föll direkt. Risken är alltid överhängande att bristen på penetration bara knockade grisen sanslös för ögonblicket. Den kan lika väl resa sig snabbt och synbarligen oskadad besluta sig för att göra upp med en närkommande jägare. Handlar det då om en större och erfaren galt med betar som långa skarpslipade Moraknivar så är det mindre kul att stå framför den med blott ett luftgevär i handen - helt oavsett vapnets kaliber...


Slutligen...


Frånsett risken för att skadeskjuta så måste man alltid fråga sig vilken bild man förmedlar till mottagaren när man lägger ut en dylik film på Internet. Tycker jag som beskådande jägare att filmen känns okej? Tror jag att min granne som i övrigt är jaktneutral tycker att det känns lämpligt att skjuta vildsvin med luftgevär? Vill jag som importör/tillverkar/handlare att just mitt vapen ska förekomma i ett sådant sammahang? Vad ger den här typen av film för bild av luftvapenhobbyn? Gör en luftvapenokunnig tittare någon skillnad mellan grisen som skjuts med Gamo PBA och grisen som skjuts med Wolverine? 


Tyvärr fick jag känslan av att man gick in i ett hägn och sköt ihjäl in för ändamålet inköpt gris bara för att kränga några extra gevär åt de fåtal kapitalstarka luftentusiaster i USA som kan tänkas utgöra den primära kundkretsen. Vad hände med grisen sedan, blev den styckad och uppäten av den entusiastiske jägaren som med munnen spottandes av fradga knappt inte kunde hitta invektiv nog för att beskriva det nya vapnet. Är detta god viltvård?







 
 
Ingen bild

Peter Å

26 september 2012 14:44

Precis som jag skrivit det själv.Håller helt och fullt med dej Johnny.Jag vet själv att det finns jägare här hemmavid som påskjutit vildsvin med klass1 bössa snett framifrån och kulan studsat snett ifrån kraniet med påföljd att grisen sprungit vidare.Han blev skiträdd och sprang bokstavligen hem för att få med några andra jägare på eftersök.Visserligen hittade man grisen död under en gran en bra bit ifrån,men detta visar hur hårt "pansar grisarna har"i pannan.Att då skjuta med luftgevär,no way att det är okej att göra så.Nu var kanske detta inte en stor galt men jag tror nog att någon stod beredd att skjuta med en krutbössa ifall något skulle gå snett.Imponerande bössa i alla fall,trots att jag personligen inte ser något existensberettigande,det finns ju trots allt salongsgevär som jag tycker är steget ovanför kaliber .25 Finns säkert andra som tycker annorlunda förstås.

 
Ingen bild

SverigeDemokraten

26 september 2012 17:41

Peter Å,filmen handlar om kaliber 303 och inte kaliber 25 .

 
Ingen bild

Luftpickan

26 september 2012 17:43

Morfars granne dräpte en älg med sitt salongsgevär när älgen lungt spatserade på landsvägen förbi hans veranda. Gubben satt i gungstolen och rengjorde pipan när älgen promenerade förbi. Rätt i huvudet träffade han faktiskt, men älgen gick vidare och dog i fel dikeskant. Då kom gubben på att han inte kunde få hjälp att släpa hem odjuret, så gubbfan fick stycka älgen i diket och köra likdelarna i skottkärra in på sin tomt. Så gör skjutglada gamlingar :-)

 
Ingen bild

Peter Å

27 september 2012 10:49

Jo jag vet att det handlar om kaliber .303 men vad jag menar när jag tycker att den kalibern inte har något existensberättigande är bara att .25 är tillräckligt när det gäller high power luftgevär och vill man sedan ha mera skjut så finns det ju fina klass4 studsare att tillgå.Jag menar,varför bära omkring på en stor kanon med begränsad luftkapacitet bara för att få några extra joule när det finns gevär som FX Royale500 och Elite m m?

 
Ingen bild

SverigeDemokraten

27 september 2012 12:02

kanske jag tycker lite som dej Peter Å,men vad som verkar vara på gång är en liknande monsterbössa från fx airgun, om något klenare kaliber .
Kanske du känner till den,tycker du då att den bössan från fx heller inte skall ha ett existentiellt berättigande ?

Den fx bössan kommer förhoppningsvis att få större verkningsgrad än de cirka 100 joulen som bössan på filmen avger.

Den bli en Svensk exportframgång till länder med mycket vildsvin.

 
Peter Å

Peter Å

27 september 2012 12:56

Tror inte i min vildaste fantasi att den FX bössan kan bli en exportframgång.Visst finns det entusiaster som kommer att köpa den,men dom är nog rätt så lätträknade.Skulle gissa att bössan kommer att kosta mellan 13-18000kr och hur många har råd med det?Och dom som lyckligtvis har råd kommer nog att snegla mot 22lr istället där man får ut kring 150 joule som jämförelse.Ska bli intressant att följa utvecklingen framöver.Jag kan ju ha fel!
Undrar var Engelska Mettisse och Spanska Lynx tog vägen,verkar vara tyst kring bägge.

http://ermb

 
Ingen bild

u-båt

27 september 2012 13:44

Tror att du har fel Peter,bössan kommer inte att kosta motsvarande 13-18000 utomlands. Du talar mot dej själv,blir det ingen hit med Fx cal 30 utomlands så anpassas priserna till det aktuella landets interna kostnadsnivå för sådana här produkter just för att det skall bli någon försäljning över huvud taget,det är så det fungerar.
Fx Elite har naturligtvis ett övertag på sina konkurrenter,med sin väl till tagna luftvolym och St teknik.

 
Ingen bild

Daniel

30 september 2012 11:10

Är inte FX .30-modell nedlagd då? Senast jag hörde om den var för flera månader sedan och då sades att FX väntar på att JSB släpper slutlig version av diabolen. Nu har ju Daystate släppt sin modell och diabolen finns uppenbarligen. Dock tyst om FX .30-modell.

Johnny Ottosson

30 september 2012 13:04

Nedlagd är den inte utan den kommer att komma. Troligtvis så blir den dock sällsynt i Sverige då det kan bli svårt att få ut licens på den här hemma.

På sikt, när vi förhoppningsvis får en version som klarar licenskraven klass IV, så kommer den att få möjlighet att slå igenom.

Diabolen, JSB Imperiator, finns men Daystates modell har tyvärr inte förmått att imponera med bara 5-8 bra skott (inom 20 fps) på en fyllning av 250 Bar trots "bara" knappt 100 fpe.

Problemet med kaliber 30 är alltså att de ännu inte har tillräcklig prestanda ännu för att vara intressanta.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards