Airpang

Direktlänk till inlägg 26 augusti 2012

Med lite tur snart här...

Av Johnny Ottosson - 26 augusti 2012 16:30


 

BSA Ultra Mk III .177

 

 

Mk III singleshot

 


Japp, precis som Ogster mfl räknade ut så handlar det om ännu en BSA Ultra, i stark konkurrens med Brocock Contour. Anledningen till att Ultran ändå drog det längsta stråt, trots snarlik prisbild, var att jag redan har en Ultra så att jag i någon mening vet precis vad jag får, dessutom så känns Ultra klart mer brittisk.


Till och börja med så är prisbilden oerhört intressant, mitt exemplar har totalt kostat 4412 kr och då är det ändå modellen med valnötsstock och priset inkluderar frakt. För under 4500 kr så får man alltså ett helt nytt PCP ifrån en varumärkestillverkare och dessutom då utrustad med valnötsstock. Jämför vi med den svenska marknaden så ligger den likaledes oerhört prisvärda FX Airguns Typhoon bäst till vilken med valnötsstock betingar 5295 kr.


Stocken till BSA kommer från italienska Minelli och FX motsvarighet från koreanska Evanix. Båda vapnen har premiumpipor, BSA använder en egentillverkad kallhamrad pipa där FX och kör med egentillverkat, deras numer berömda ST-pipor. Den stora skillnaden är att FX föredömligt nog använder en löstagbar aluminiumtub där BSA har valt en fast ståltub, ett klart sämre alternativ. Så, lite grovt så kan man säga att man för ca 900 kr mera hos FX först och främst får en bättre lufttub.


Det ska nu bli väldigt intressant att jämföra den nya Ultran med den gamla. Prestandan kommer dock att ligga på en helt annan nivå, min fullpower ger 25 joule med kaliber 22 där den nya kommer att leverera 10 joule från kaliber 177. Den klenare kalibern och det lägre effekuttaget kommer naturligtvis också att innebära en lägre ljudnivå och fler skott på fyllningen. Min 12 tum korta pipa på Mk I har ett mäktigt dån, vilket naturligtvis inte alls fungerar i ljudkänsliga områden. Förhoppningsvis så kommer Mk III att vara betydligt diskretare. Istället för 20, i bästa fall bortåt 25, skott på fyllningen så räknar jag med ca 50 st med kombinationen 10J/177. Versionen för UK anger 35 skott med 60% högre effekt så min kvalificerade gissning är att jag bör hamna runt 50-55 skott, då vi räknar 20-25 fps spridning.


Den inneboende problematiken hos Ultran, alltså liten tub med få skott och kort pipa med tillhörande låg maxeffekt och hög ljudnivå, tror jag till stor del kommer att lösa sig med den lägre effekten. Låg effekt ger fler skott och lägre ljudnivå. I gengäld så får jag ett mycket manövrerbart vapen till lågt pris som ger tillräckligt många skott med en acceptabelt låg ljudnivå. 


De främsta användningsändamålen blir skytte inomhus på 8-10 meter i lägenheten samt skyttesessioner utomhus på 20-30 meter både på jobbet och vid andra tillgängliga skjutplatser. Slutligen så ska bössan även ersätta min gamla och nu sålda CZ200T för HFT på våra nationella tävlingar.



 
 
Ingen bild

sven

26 augusti 2012 17:26

4412kr det var ultra billigt!! Var hittar man den till det priset inkl frakt? i Sverige kostar den ju nästan 7000kr

Johnny Ottosson

26 augusti 2012 17:38

Köpte den av Lloyd på BAR - £389 + £25 i frakt.

I Sverige importeras dem av Fondprodukter som naturligtvis också vill tjäna några kronor så det gör ett "litet" påslag för detta.

Tror den kostar 7200 kr i Sverige?

 
Ingen bild

Superbee

26 augusti 2012 18:33

Det är ju lustigt vad mellanhänderna ska ha betalt...
Fin bössa, tror du blir riktigt nöjd med, men det visste du nog själv :)

Själv tycker jag att ett kompakt vapen är perfekt i Sverige där vi har så lång gräns som 10 J. Ser inte vitsen med någon jättekanon som ändå bara ger futtiga 10J. Blir tramsigt på något sätt... Lycka till med bössan, hoppas få se lite kul recensioner från dig!

 
Ingen bild

Superbee

26 augusti 2012 18:34

lång = låg, det vet väl alla ;)

 
Ingen bild

Ogster

26 augusti 2012 18:40

Har ju haft en sån där fast multishot och äldre, trevlig bössa men lite för liten.

Jag har gjort tvärtemot dig, jag väntar på en Brocock Contur ;)

Johnny Ottosson

28 augusti 2012 20:48

Du tycker att Ultran är för liten och satsar på en Contour..?!?

 
Ingen bild

Luftpickan

26 augusti 2012 21:13

Inte tusan är den där torsken vackert blåskimrande, snarare sprayburkslackerad! Nåväl grattis till bössan, jag önskar mig en jag med. Jag gillar verkligen känslan på BSA när man trycker på spärren till matarpinnen. Tjoff!.....nu beställer jag nog en med bara för det:)

 
Ingen bild

Ogster

28 augusti 2012 21:53


Johnny Ottosson
Tisdag 28 aug 20:48
Du tycker att Ultran är för liten och satsar på en Contour..?!?

Ultran känns som en stor bössa som krympt i tvätten, brococken känns naturlig i sin storlek.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards