Airpang

Direktlänk till inlägg 5 maj 2012

En unik diabol - del II

Av Johnny Ottosson - 5 maj 2012 10:00


Yes - It can !!


   HNs nya Baracuda Hunter Extreme fortsätter att imponera !!


Idag så har jag fortsatt att skjuta nya Baracuda Hunter Extreme över uppmätta 50 meter och jag kan bara konstatera att de exceptionellt goda resultaten ifrån den första dagen mycket väl står sig även idag. Denna dag var det sämre väder med ännu lite mer blåst men trots detta så skjuter Hunter Extreme fortsatt mycket pålitligt och förutsägbart. Detta är en mycket bekväm diabol att skjuta med som ger en angenäm säkerhetsmarginal.

Faktiska 50 meter med hålspetsdiaboler, testa detta med Crow Magnum etc..

Som man kan se av träffbilderna så stansar den mycket runda och fina hål i tavlan och anledningen till detta kan man då och då se en glimt av när projektilen flyger på väg mot målet - den levererar en helt stabil flykt.

Mycket bra praktisk precision, mycket lågt pris och en expanderande konstruktion - som jag ser saken så finns det ingen ursäkt att inte pröva en ask av dessa när man prövar ut ett nytt PCP och i synnerhet om vapnet är utrustat med en ST-pipa. Idag har jag fem olika sorters diaboler där det är en hårfin skillnad på den praktiska precisionen, detta trots att vissa är lätta (25.40 gn), vissa är tunga (30.90 gn), vissa är hålspets (Hunter Extreme) andra är konventionella rundnosar (Benjamin Domes) eller miniéformade (Defiant Exterminator), ja spridda nationaliteter (USA, Tjeckien, England & Tyskland) spelar inte heller någon roll - min Elite skjuter glatt dem alla med mycket gott resultat.

Det ska bli mycket spännande när jag får loss tid att testa dem sida vid sida med Crow Magnum och Predator Pellets både för precision på kortare avstånd (30 meter) samt för expansion (i lämpligt medium), nya Hunter Extreme ska jag även testa på fulla 80 meter!

Prismässigt sett så är läget följande; Referensdiabolen nummer 1 (JSB KIng) kostar 105 kr för 350 st vilket ger ett pris på 430 kr för 1000 st. HN Baracuda kostar 300 kr för 1000 st, Predator Pellets betingar 950 kr och slutligen Defiant Exterminator på 530 kr, även dessa räknade till 1000 st för jämförelsens skull.

I skenet av detta så ligger Hunter Extreme mycket bra till med 340 kr/1000 st - en ytterst prisvärd diabol. Detta både om man jämför med billiga och bra rundnosdiaboler (King) men än mer så jämfört med övriga hålspetsdiaboler på marknaden. Endast Crow Magnum kommer i närheten prismässigt sett med 295 kr/1000 st.

Nu till något helt annat - den mottagande sidan;

Hur länge varar det, när brakar den...?

Som en del känner till så har jag ett rejält träd på tomten, vilket tjänstgör som kulfång. Detta träd är lite drygt 50 centimeter i diameter men börjar nu bli en smula slitet i kanten. En tämligen vapenointresserad bekant noterade trädet i begynnelsen för några år sedan och konstaterade att det var ett utmärkt kulfång. Jag uttryckte min skepsis och sade att jag förr eller senare kommer att skjuta av det. Min vän gapskrattade rått och förklarade myndigt att det helt enkelt inte går att skjuta av ett träd - och i synnerhet inte ett så grovt träd - med bara ett luftgevär.

Ett "riktigt" vapen däremot, då möjligtvis...kanske...men ett luftgevär?  

Han bara fnös föraktfullt...

Det ska bli spännande att se hur detta går.

 
 
Ingen bild

Anonymus

5 maj 2012 11:40

Hur länga vågar du ha kvar trädet så att det inte till slut går av en blåsig dag?
Kan det isf ramla på något känsligt, tex någon i familjen, hus eller bil?
Är det inte på tiden att skaffa kulfång som inte är ett träd?

 
Ingen bild

SverigeDemokraten

5 maj 2012 13:34

vid ett tillfälle i min ungdom så ägnad vi oss att skjuta av ett träd med hagelbössa . Trädet var en Asp i ungefär samma dimension som ditt träd Johnny,kan säga att även med en hagelautomat tar det ett litet tag innan man får ikull ett dylikt träd. Hagelkärvarna bearbetar stammen runt om medan ditt luftgevärsskytte förmodligen kommer att centrera träffarna i mitten av stammen vilket då endast bildar en liten tunnel genom stammen,och med den skadan kommer inte trädet att dö knall å fall. För att påskynda dödsstöten får du antingen byta träffpunkter eller byta bössa ,för att då efterlikna samma effekt som en hagelbössas träffbild borde väl en Hatsan eller något ur Julas vapengarderob passa ypperligt !
Johnny jag är inte den som på något vis vill skuldbelägga dig med en misstanke om miljöbrott eller i din okunskap prolongerande biologiska påverkan,det är ditt träd och din mark , dess mera är det "dina" de nära och kära som tankarna ändå kommer till tills vidare är allt än så länge frid å fröjd i min skalle. Bildmaterialet utformning/skick avslöjar ej omedelbart vilket sorts träd som står som mottagare för edert skytte . Är detta en Ek ? Är detta en levande Ek så finns det dock en del att säga om icke korrosionsbeständiga material , Bly är som säkert alla vet ett sådant material,interaktionen mellan bly och ekens kemiska uppsättning talar för sig själv , sedan kan blylobbyidioterna med sina bortförklaringar snacka för sig själva i den mån av det förstånd som utgör grunden för deras resonemang. Ja ja, tycker att valet av kulfång ändå är bra ! man samlar blyet till ett ställe och den pulveriserande effekten av ammunitionen är ringa.

Ja tycker oxså att detta skall bli spännande att följa,håll oss uppdaterade !

Jag håller tummarna för dig inför morrondagen/SD

 
Johan

Johan

5 maj 2012 14:42

Ett expansionstest av olika diaboler, både hålspets, rundnos och flatnos, hade varit intressant. En Öbergs julskinketest V2 =)

http://www.skyddsjakt.n.nu

 
Ingen bild

nissenils

5 maj 2012 16:42

Lägg ut en film på youtube om att långsamt ha ihjäl ett träd på detta sätt, det finns säkert fler stollar som skulle njuta av det.

 
Ingen bild

tuppen

5 maj 2012 20:38

sköt en extreme på en mindre laspall som stod mot väggen ute häromdan. trodde inte den skulle penetrera något vidare, men den gick rakt genom plankan (halv tum tjock typ) försvann helt in i väggen...inte riktigt tanken ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards