Airpang

Alla inlägg under mars 2012

Av Johnny Ottosson - 12 mars 2012 14:00



Spelar storleken någon roll...?


Detta är INTE den nya ammunitionen..


I samband med lanseringen av nya kaliber 30 så är det många som funderar på vilka dimensioner som dessa håller. För att öka förvirringen så cirkulerar det dessutom ett foto från IWA som felaktigt har angivits vara ammunition till kaliber 30, detta trots att burken klart visar motsatsen.


FX Airguns benämner sin kaliber som .30, vilket indikerar 7.62 mm, känt ifrån krutvapenkalibrar som klassiska 30-30 och inte minst den lite mer ovanliga 30-06, som är mer välkänd här hemma i Sverige. 


Daystate däremot anger sin kaliber till .303, vilket naturligtvis för tankarna till den ikoniska brittiska krutvapenkalibern .303 Enfield. Frågan är om Daystate är mest specifik eller om man spelar på lite nationalistiska strängar för att glädja entusiaster hemma i England?


Kollar vi sedan på fotot av JSBs burk så anger de kaliber .35 men dessa är naturligtvis INTE de som är aktuella till Daystate och FX Airguns eftersom kaliber 35 närmast motsvarar 9.00 mm, vilket märkningen på burken också klart visar. Fotot är dock intressant eftersom det visar principen av förpackningen även för kaliber 30, skillnaden är att vikten blir lägre, 40-55 gn istället för 77 gn, samt att vi får ca 150-200 (beroende på vikt) diaboler i burken, istället för bara 100 st.


Burken som sådan (Maxitin) kommer dock att vara densamma.

Av Johnny Ottosson - 12 mars 2012 08:00


Snabba svängar...


Den verkställande direktören på BSA Guns, Martin Lowe, har hastigt lämnat sitt uppdrag och ersatts med Simon Moore. Detta snabba skifte i ledarskap hos BSA innebär att flytten av fjädervapenproduktionen ifrån Spanien tillbaka till England läggs på is eller ställs in. 


Simon Moore har uttalat följande i frågan:


"Manufacturing location is not important, technical expertise, and heritage is the key.

No decision has been made on the issue at this time."


Med andra ord så tar man tillbaka sitt tidigare glasklara uttalande om att fjädervapnen ska tillbaka till England. Det enda som förefaller så absolut klart i dagsläget är att alla PCP även fortsättningsvis kommer att tillverkas i England.

Fortfarande är det alltså så att det ännu inte åter finns en enda 100% brittisk tillverkare av fjäderluftvapen, både Theoben och Air Arms tillverkar ju som bekant inte sina pipor själva.

En intressant detalj i uttalandet är att varumärkets arv och historia anses viktigt men inte den plats (nation) där vapnen tillverkas. Man skiljer alltså tydligt och uttalat mellan identiteten och nationaliteten på sin produkt.

Frågan är om dess fans och köpare är lika benägna att göra detsamma, vad tror ni själva?

Av Johnny Ottosson - 11 mars 2012 18:00


Några klargöranden


Eftersom jag inte kan kommentera den långa tråden på LuftvapenInfo på plats så får jag göra det här istället, detta då det förekommer en del konstigheter i denna.


1. "Det enda bloggaren vill är att skapa uppmärksamhet runt sig själv som person samt nu sin blogg"


Nej. Den här frågan är större än så. Ingen tjänar på ett om någon i våra egna led manar fram ett förbud på shrouds. Ingen. Självfallet vill jag vara med och påverka så att ett eventuellt förbud på shrouds inte blir verklighet.


2. "Han har ett horn i pannan speciellt mot mig (Anm. Daniel) och LuftvapenInfo som forum"


Nej. Jag tycker det är bra att LuftvapenInfo existerar och jag har aktivt länkat till LuftvapenInfo ifrån min egen startsida redan ifrån första dagen som Airpang öppnade. Ju fler mötesplatser vi har som strävar åt samma håll, desto bättre är det för den hobby jag älskar. Om Daniel som person tycker jag inget speciellt, jag blev bannad tämligen omgående på LuftvapenInfo för något som jag inte ens kommer ihåg och jag hyser aldrig agg mot forum som bannar mig - it´s their loss (även om de inte alltid inser det). Hade jag ogillat Daniel och hans skapelse så hade jag knappast gjort reklam för sidan, länkat till den och rekomenderat folk att besöka den. 


Däremot så ställer jag krav och har synpunkter på olika saker, inklusive LuftvapenInfo. I detta fall så önskar jag att forumledningen aktivt tar ställning i sakfrågan och klargör om man tycker att det är acceptabelt att acceptera en deltagare som aktivt motarbetar vår hobby? Med andra ord, var går gränsen för LuftvapenInfo?


3. Varför kallar han alltid LuftvapenInfo för ett "nybörjarforum", bara för att retas?


Nej. Jag tycker att LuftvapenInfo har valt en klok inriktning med fokus på enklare och billigare vapen. Detta har dessutom varit en satsning som har burit frukt. LuftvapenInfo har klart mer trafik än Airgun och Airgun har ju själva inspireras av detta koncept och startat egna arenor för nybörjare och kinavapen. Det är absolut inget fel att ha ett forum som tenderar till att attrahera nybörjare. Dessa är ju, trots allt, vår framtid i hobbyn. Tummen upp här.


4. Airpang/Johnny är köpt av FX Airguns/BSA/Fondprodukter/CZ/whatever....


Åter igen - nej. Jag samarbetar med en rad aktörer och publicerar allt av värde som de delger mig. Nu råkar FX Airguns och Fondprodukter (BSA) vara duktigast på detta och därför så är deras varumärken överrepresenterade i bloggen. Ekonomiskt sett så tjänar jag fortfarande inga pengar på Airpang, jag säljer inga annonser och jag får därför inte heller några annonsintäkter. Skulle någon annan aktör bereda mig information/tillgång till testmaterial etc så skulle även deras produkter publiceras på precis samma sätt som FX/Fond mfl.


5. "...han tror verkligen att FX är det bästa man kan köpa för pengar..."


Ja, det är helt korrekt. Jag har haft förmånen att pröva en lång rad vapen under åren och jag påstår att ingen tillverkare av PCP har ett lika brett och komplett sortiment som FX Airguns. Vidare så påstår jag att dessa vapen i rent tekniska termer (energi/precision/spridning/livslängd etc) överlag är de bästa PCP som pengar kan köpa. Därmed så är det dock inte sagt att dessa vapen är de enda som jag gillar eller att dessa vapen behöver vara det absolut bästa valet för den unike och individuelle skytten.

Av Johnny Ottosson - 11 mars 2012 11:30


Den mörka baksidan...


Som ni säkert vet så har FX Airguns haft en enorm framgångssaga och har under snart 15 år bidragit till att popularisera PCP här i Sverige, till gagn för alla oss entusiaster. Med runt 6000 vapen producerade varje år och ungefär 200 st sålda på svensk mark så är man en av de drivande krafterna i hobbyn. Igenom att ligga i förgrunden för den tekniska utvecklingen så har man varit med och presenterat många av de finesser som idag bidrar till att PCP av idag är de tysta, effektiva och miljövänliga precisionsvapen vi känner dem som.


En av de bärande finesser som på ett otroligt sätt har kunnat bredda användbarheten hos PCP är utveckligen av den lagliga shrouden, vars bieffekt är att den reducerar vapnets skottljud - detta till gagn för både skytt och omgivning.


Detta borde naturligtvis glädja alla men så är dessvärre inte fallet.

Jag är positiv till airstripperbaserade shrouds eftersom dessa inte kan användas på krutvapen, något som självfallet minskar risken för att dessa shrouds missbrukas till kriminalitet, samt gör den illegala importen av konventionella ljuddämpare (vilka kan användas på krutvapen) onödig.

Vi förbättrar vapnets tekniska precision, vi minskar skottljudet och vi minskar risken för svartimport av olagliga vapendelar - en win-win för alla.

Tyvärr så finns det dock mörkermän även i våra egna led som av olika anledningar (avundsjuka, frustaration, whatever) gör sitt bästa för att sätta stopp för den här typen av tekniska framsteg.

Signaturen "Mikebike", känd från LuftvapenInfo samt skribent om luftvapen i "Handvapenguiden" har sedan länge fört en agenda för att försöka kriminalisera våra shrouder. Nu har han laddat om ordentligt och berättar på Robsofts forum att hans kommande artikel i Handvapenguiden kommer att vara en brandfackla mot FX Airguns i allmänhet och våra shrouds i synnerhet. Jag citerar:


"...en shroud av FX konstruktion är att jämställa med ljuddämpare, men vi får vänta på en polisanmälan och en prejudicerande dom innan vi VET hur det ligger till. 
Jag misstänker att det kan börja hända något efter min artikel i kommande HLVG."


Vi får med andra ord vänta och se vad den här artikeln innebär men troligtvis så kommer den att försöka ställa till problem för FX Airguns och brukandet av våra lagliga och effektiva shrouder, såsom vi känner till dem idag. Ännu är det naturligtvis svårt att säga något om innebörden av en ännu inte publicerad artikel men i mina ögon förefaller det illavarslande och naturligtvis inget som gynnar vår hobby.

Numera så bevakar jag väldigt sällan LuftvapenInfo eftersom detta forum främst vänder sig mot de som roas av lite enklare och billigare produkter med tonvikten lagd på varumärken som Hatsan, Gamo och liknande. Naturligtvis är det inget fel på detta, var smak inom vår breda hobby ska självklart ha sin egen kanal, men visst uppstår misstanken om att denne Mikebikes tankar även kan delas av andra skribenter på detta forum? 

Hittils så har forumsledningen på LuftvapenInfo i alla fall varken tagit avstånd eller ens kommenterat Mikebikes tankar och ambitioner att sätta käppar i hjulen för FX Airguns eller shrouderna som företeelse. Detta för tankarna till doktor Martin Luther Kings berömda tal däri han konstaterar "Den stora tragedin är inte de onda människornas ondska utan de goda människornas tystnad"

Frågan är alltså om vi ska acceptera att människor i våra egna led aktivt ska motarbeta vår hobby?

Av Johnny Ottosson - 11 mars 2012 10:00


Riktigt långa avstånd...


En duva fälld på nära 90 meter...


Här kommer en intressant film som tydligt illustrerar vilken prestanda som dagens typ av luftvapen är kababla till. Jag kommer ihåg när Anders L Dahlman presenterade fjädergevär på 90 talet och talade sig varm om jaktbara avstånd som ett hagelgevär, helst 20-25 meter samt att den som vill jaga på så fjärran avstånd som 50 meter borde satsa på ett krutvapen istället, såsom 22 LR. 


Detta trots att han själv hade lyckats skjuta tallkottar på otroliga 80 meter med en Sportsmatch GC-2 som han ständigt framhöll i tid och otid. Idag är avstånd bortom 80 meter vardagsmat och moderna PCP med kaliber 25 ger tre gånger så hög anslagsenergi downrange och detta är bara början - tänk er effekten av en diabol med kaliber 30 och bortåt 55 grains....


Jag är övertygad om att den typen av projektil med Vo 950-1000 fps kommer att göra skott på 150-200 meter minst lika vanliga som dagens kaliber 25 vapen på 80-100 meter...


Utveckingen går framåt med rasande fart, undrar när vi får se vår första halvautomat med kaliber 30 också....?

Av Johnny Ottosson - 10 mars 2012 18:00


En ny fjäderbössa på marknaden !


Walther LGV - ett modellnamn som förpliktigar


Umarex har nu lanserat ett nytt fjädervapen på marknaden under den klassiska benämningen Walther LGV. Pistongen till vapnet syns i förgrunden på fotot och verkar lova gott vad gäller finish, passning och kvalité. 

Av Johnny Ottosson - 10 mars 2012 17:00


Första prylen anländ - ett kikarsikte


Leapers Bug Buster


 I går anlände kikarsiktet - snabbt och smidigt levererat av Tobbe på Hurricane.

:D 

Pris inklusive frakt blev 967 kr.


Ungefär på detta sätt kommer det hela att se ut när jag får min stålbreech, den går nämligen längre fram på pipan än plastbreechen. Formatet på Buster är helt perfekt då inget sticker ut bakom vapnet när kolven är som takedown. Vikten på siktet komplett med fäste, sunshade, flippskydd och level är 435 gram, att jämföra med originalvapnet ink plastkolv på totalt 1210 gram - summa 1645 gram.

Så, vad får man då för strax under tusenlappen om man köper en Leapers Bug Buster x 6..?

Optiken var bättre än vad jag hade väntat mej, den var ungefär jämförbar med min gamla Tasco 2.5-10 x 42 Varmint I och bättre än mitt Leapers 4-16 x 56 SWAT. Den gröna/röda belysningen på hårkorset känns på tok för skarp. I dagsljus fungerar de acceptabelt på minsta styrkan men skymning så räcker även den lägsta inställningen för att blända. Högre styrka på belysningen i mörker har ungefär samma effekt som att kolla in i en röd/grön ficklampa - man har till och med svårt att se hårkorset.

Rattarna kändes inte direkt förtroendeingivande, med samma kraft så klickar den jämt för att plötsligt hoppa över ett klickläte trots att man vrider ratten ett steg rent fysiskt. Ibland så ger den i gengäld två klick på samma kraft som borde ge bara ett klick. Det känns lite som att rattarna inte riktigt kuggar i mekaniken under rattarna till 100% alla gånger.

Parallaxjusteringen känns bra, förbluffande bra ända ner till angivna 3 yards, perfekt för inomhusskytte. Ratten för parallaxjustering känns mjuk och jämn att hantera med lagom kraft, inte tvärtrög som många Leupolds. Markeringarna för avstånden verkar stämma hyfsat överens med verkliga distanser.

Motljusskyddet som följer med har fin passform och finish, flippskydden känns dock billiga. En stor miss med det främre flippskyddet är att det har splines för att matcha greppytan på parallaxringen men dessa splines saknas ju på själva sunshaden vilket gör att flippen sitter löst.... 

:wall 

Avståndet på tuben för fäste till ringarna är väldigt korta, en fördel på 1377 men detta kan vara begränsande på vapen med långa avstånd mellan fasta kilbaspunkter. Det går med millimeterprecision att fästa en ACD level tillsammans med Sportsmatch smala ringar som har två skruvar per överfall.

På grund av att själva vapnet inte är färdigt ännu så har jag inte kunnat pröva kikarsiktet i praktiken med fyrkantsskytte osv men detta kommer jag att återkomma till framöver.

Som det ser ut nu så får man ett för 2250/1377 osv ändamålsenligt sikte med format och design som starka sidor. De svaga sidorna är främst vissa detaljer som avslöjar siktet som just - billigt. Hittils så känns det i alla fall rimligt prisvärt och det ska bli intressant att se om den känslan står sig även när jag börjar använda siktet rent praktiskt.

Av Johnny Ottosson - 10 mars 2012 15:00


Lördagens bilder från montern...


Här kommer lite fler bilder ifrån montern hos FX Airguns på IWA-mässan i Tyskland.


 


Mannen i sandfärgad skjorta är Robert Buchanan, ägare till Airguns of Arizona..



Även känd för den berömda frasen - "Who the f*** is this JohnnySweden..!?!"  hehe

   


Nämen, en annan känd filur. Killen med skägg är min gode vän Håkan Spuhr

                   


Killen med kalaskulan (hehe) o cowboyhatten är Jocke Smålänning..

     Jocke ser en smula uttråkad ut minsann...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards