Airpang

Direktlänk till inlägg 28 mars 2012

Våra forum....

Av Johnny Ottosson - 28 mars 2012 10:00


Nyttan med Internetforum


Med anledning av den numera berömda/beryktade filmen som jag lade ut här på Airpang tidigare i veckan så har jag funderat lite... Rader av entusiaster har unisont levererat synpunkter på hur olämpligt jägarna har uppträtt ur ett rent etiskt perspektiv och inget konstigt med detta, kanske rent av ett sundhetstecken?


Något som däremot kanske inte är helt sunt är den typen av gruppdynamik som man kan se i kölvattnet på den är typen av inlägg eller trådar. Så fort 2-3 personer kungör sin ståndpunkt åt endera hållet så blir det enormt svårt för ytterligare en tillkommande att presentera en motsatt synpunkt. Man kan alltså säga att drevet går. I sin iver att få just sin röst hörd i myllret av samstämmiga synpunkter så trissas ständigt tempot upp på ett än mer högljutt sätt.


Nåväl, åter till den aktuella filmen...


Reaktionen har dock varit att man i inlägg efter inlägg, både här och på LuftvapenInfo (det enda svenska forum som har lyft frågan) har uttryckt sitt genuina avståndstagande ifrån jägarnas bedrifter. Visst kan det många gånger vara skönt att prata av sig om man blir upprörd över något men mycket få, om någon, har tänkt i lite vidare banor.

Vad finns alltså det konstruktiva i att säga att något är fel, utan att presentera vad som är rätt?

Tänk på det.

Föreställ er nu att någon nybörjare skaffar sig ett PCP och bestämmer sig för att börja jaga, hur söker då denne information om hur man går tillväga och hur lär sig denne vad som är möjligt, lagligt och lämpligt?

Jag gissar på Google och jag gissar på Youtube.

Via Google så hittar man förmodligen rätt snabbt de två svenska forumen, Airgun resp LuftvapenInfo. Vad kan då dessa forum göra för att utbilda och informera den nyanlände entusiasten? På LuftvapenInfo så blir man inte speciellt mycket klokare, deras avdelning för jakt är spärrad!

Noll information där med andra ord.

Nästa besök går till Airgun, en gång Sveriges viktigaste luftvapenforum. 

Här finns faktiskt en öppen arena med lite matnyttig information, senaste posten låg i skrivande stund för tre dagar sedan men med tanke på det snigeltempo som råder hos Airgun så får man ändå räkna detta som en hyfsat färsk post.

Näskommande informationskälla blir Youtube och där kan jag efter en stunds runtkollande snabbt konstatera att den filmen som jag lade ut minsann tillhör de mest rumsrena (!), en smula anmärkningsvärt i sig självt.

Vart vill jag då komma med detta? 

Jo, även om luftvapenjakt kan kännas som obehagligt för många, främmande för andra och jättekul för några så måste forum (o bloggar) vinnlägga sig om att presentera en vettig (o helst unison) syn på företeelsen. Det är med andra ord viktigt att för utomstående visa skillnaden mellan svensk och utländsk syn på luftvapenjakt, att en skillnad finns har vi redan med all önskvärd tydlighet konstaterat. 

Poängen är alltså att de som säger att saker är fel, säger också indirekt att de vet vad som är rätt och varför då inte illuminera oss andra om detta? Då ämnet uppenbarligen engagerar så borde det ju finnas mängder med skribenter som till gagn och fromma för oss andra borde lätta sitt sinne för vår hobbys framtid?


Här finns mängder med stoff för många intressanta, kloka och underhållande trådar på våra respektive forum. Då slipper vi kanske trådar om miljöbilar, sexuella preferenser och bästa tapetval för vardagsrummet..

 
 
Ingen bild

Görgen

28 mars 2012 12:21

Jag förstår inte varför du försvara dom här upplagda filmerna, för du måste väl fatta att dom så mycket som möjligt inte tar med sina dåliga skott. Sen lägger någon upp en film med ett dödande skott på 60 meter (ingen vet hur många misslyckade innan det)och då måste ju nästa vara värre och lägger upp en film på 70 meter och så håller det på (kolla så duktig jag är). Ju större avstånd desto mer skadeskjutningar. Du skrev att ingen gett förslag på vad som skulle vara rätt vilket är fel. Där skrevs att inte skjuta på längre avstånd än att du träffar rätt på första skottet varje gång vilket inte är långt. Som en skytt som jagar mycket med luftgevär (både fjäder och PCP) i England ihop med kända Engelska luftgevärs skyttar skrev att med ett 5.5mm gevär är ideal avståndet 20-25 meter och helst aldrig över 30 meter och med 6.35 något längre annars blir risken för skadeskjutningar för stor.

Johnny Ottosson

28 mars 2012 18:14


Jag försvarar filmerna för att de ger oss möjlighet till eftertanke, diskussion och reflektion runt ämnet.

Notera att detta inte innebär att jag försvarar INNEHÅLLET i filmerna.

Häri finns en stor skillnad.

I övrigt håller jag med dig i din analys.

Jag tror att de som är duktiga på jakt kan tillföra mycket på våra respektive forum, mer än vad som sker nu.

Ju mer adekvat information som kommer ut om luftvapenjakt, desto bättre blir då den jakten som utförs - detta till gagn för alla parter.

 
Ingen bild

Görgen

28 mars 2012 12:48

Fick inte med när jag skrev om de eftertraktade avstånden att det inte bara gällde 16 joul utan även fullfarts bössor.

 
Ingen bild

Abbe

28 mars 2012 19:47

Håller helt och hållet med Görgens sunda och välformulerade inlägg i detta sorgliga ämne, såna här filmer eggar bara folk med obefintligt omdömme usel moral och en inteligenskvot lägre än lufttrycket en ordinär svensk midsommar.

 
Ingen bild

Silwer

28 mars 2012 20:43

Men Johnny lägg av med det där om forumen.

Jag har försökt försvara luftvapnens roll i jakt att de inet är omöjliga vapen man inet kan jaga med, men dina filmer har gjort det mycket svårt.

Vi är flera som gjort det här i landet så som de tgäller i Sverige alltså, men även om vi förmedlar hur en luftvapenjägare beter sig och hur han bör tänka så kommer ett gäng inlägg om att det är osmakligt oavsett att jaga med luftvapen de dödar inte, alla skjuter som de på filmen osv, ändå så skiter folk i när jag menar att det filmer där de alltså skjuter tex. en älg i arslet med krutvapen, ändå så framförs inet krutvapen som korkade vapen för den delen.

Du har drivit det på sin spets, som du troligen ville, så nu lyssnar ingen det är så att jag hamnar i onödiga diksussioner med folk som jagar med luftavepen då de börjar fråga saker de med.

Och jag kan iofs förstå det, plötsligt är man mer eller mindre en idiot för att man använder luftvapen för jakt.

Det är människor bakom grejorna, dåligt omdömme finns nog här med absolut ,em njag vidhåller att så ovanligt det är att nån väljer luftavepn vid skyddsjakt i Sverige och med den extrakostand det ger och mer av allting f.ö

Det är en människa som är klart mer intresserad och noga med vad han gör än en medelkrutjägare, jag vet tat det blir ilsket när jag menar så, men det är jag tvärsäker på.

I USA ka nman göra vad man vill med vapen, hur korkat man vill, därför gör man det också, inget extra krävs, du kommer hitat väldigt mycket sånt stendumt i sånna länder helt enkelt.

Men försök förklara de nu för alla som är förbannade och folk som nu i princip bestämt sig för gott, luftvapenjakt är djurplågeri.

 
Ingen bild

öberg

29 mars 2012 02:16

1: Har man skaffat sig ett PCP med skyddsjaktslicen så får man tillgång till jaktarean på Luftvapen.info
2:Har man fått skyddsjaktlicens på ett luftvapen utan att veta vad det handlar om så har systemet fallerat någonstans.
3:Kroppsskott är alltid bättre oavsett krut eller luft. Mer träffyta + mer som tar upp kulans energi vilket är bra i tex innomhusmiljöer.


 
Ingen bild

ocy

29 mars 2012 07:11

Hej Jonny!
Du har en underbar förmåga att få igång folk! Men det är bra att folk reagerar,tyvärr stämmer det du skrev att det är svårt att komma med en synpunkt som är vedertagen.
Jag har sett ekorrjakten, det kan man förståss ha synpunkter på, Jag lägger inga värderingar i det. Så långt håller jag med att man bör göra allt för att alltid undvika skadskjutning. Däremot fick jag en tanke om det gällde råttor i stället för söta ekorrar. Som hade plågat de luftgevär skyttar som spyr mest galla över dina inlägg, vad skulle dom göra? Jag är rätt övertygad om att bössan hade åkt fram och hade en eller annan rått jävel inte dött på stört hade ingen sovit sämre för det! Givetvis finns det ingen som skulle hålla med mig i min tes för att det är ju politiskt inkorrekt men om vi är ärliga ot oss själva så är inte svaret självklart längre.

Johnny Ottosson

29 mars 2012 07:37

Det finns mycket intressant att diskutera runt humanekologi och jaktetik.

Tänk bara de använder råttgift, råttan dör en plågsam död och dess ungar svälter ihjäl.

Råttor har nämligen ingen jaktsäsong men det har kajan.

Var finns den etiska skillnaden där?

Detta får dock bli en helt annan följetong senare fram..

 
Ingen bild

Görgen

29 mars 2012 08:42

ocy. Jag gillar inte skadeskjutningar eller utdragen dödskamp oberoende djurart. Döden ska vara ögonblicklig till 100% i den mån det går. Att ta död på på råttor och möss eller liknande med gift eller att dränka dom är för mig precis lika fel som det jag har kritiserat i filmerna. Enda gången jag kan se gift som befogat är på den typ av skadedjur som det inte finns någon möjlighet att komma åt på något annat sett.

 
Ingen bild

Görgen

29 mars 2012 09:07

ocy. Jag är nog den som kritiserat dom här filmerna mest och jag skulle inte göra det som du är så övertygad om att jag skulle göra. Men eftersom du skrev det så skulle jag tro att du gör det. Sen angående politisk korrekthet så bryr jag mig inte ett dugg om vad som är politisk korrekt eller inte, utan jag skriver precis vad jag tycker i frågan.

 
Ingen bild

Silwer

30 mars 2012 01:34

Görgen jag tycker du har rätt i grunden.

Jag håller dock med om att man värdesätter olika djur olika mycket, men allvarligt som "vuxen" så må jag kanske avsky kajor eller råttor, men jag försöker inte plåga ihjäl dem, några gränser fins det faktikst oavsett om jag tycker de inte är värda så mycket, de lever ju ändå, ska de dö så ska de dö ordentligt och fort, man skjuter inte extra dåligt för att det är en kaja, det resonemanget förkastar jag.

Jag håller inte på med att förgifta djur heller, jag kan förstå den grejen med råttan förblöder, jag blir inet arg men visst kan jag undra varför det är superok, men så kan tet råttproblem var förödande.

Andra lägger ut förgiftat kött då de hatar rovdjur så mycket så de skiter i vilket, de älskar tydligen dock sina hundar eller liknade, där är mao skillnaderna ännu värre än här i luftjakten.

Mn värderar dessutom folk olika, alla gör det, de som säger att de inte gör det ljuger.
Men som sagt det är ingen ursäkt för att bete sig dumt imo.

Jag är meds lite ledsen över att debatten blev mer om ifall luftvapen duger till jakt alls och att luftjägare förmodat är mer oseriösa än en med ett .22lr

Tråkigt.

 
Ingen bild

Görgen

30 mars 2012 07:19

Ja det var inte min mening att det också i mellan raderna skulle bli en debatt om luftvapnens lämplighet som jaktvapen vilket dom fungera utmärkt till på på rätt typ av vilt och avstånd. Vad jag ville ha fram var att ett luftvapen är bland annat känsligare för yttre påverkan än ett krutvapen och alltid får en flyer ibland som man måste räkna med och därmed inte skjuta på längre avstånd än att skottet tar där det ska även med en flyer vilket inte blir så långt. Det jag blir så irriterad över är dom som ska visa sig macho och visa vilka duktiga långhålsskyttar/snipers dom är på levande mål med allt vad det innebär (det finns ju tavlor till sånt). Istället för att skjuta på avstånd där dom träffar exakt där dom ska varje gång. Sen frågan jag ställde på forumet angående om det är reglerat i lag i Sverige om hur långt avstånd man får skjuta vilt på med PCP och skyddsjaktlicens, var för att om det är reglerat och det ändå är någon som gör som i filmerna och det kan bevisas med godkända bevis så kan ju licensen återkallas igen för vederbörande.

Johnny Ottosson

30 mars 2012 20:15

Alla jägare kan ju alltid ställas till ansvar för vårdslös jakt under paraplyparagrafen om att djur aldrig ska tillges onödigt lidande och att all jakt ska ske på ett ansvarsfullt sätt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards