Airpang

Direktlänk till inlägg 26 mars 2012

Intressant...

Av Johnny Ottosson - 26 mars 2012 21:00


En omtalad film...


Filmen som jag lade ut igår om två ekorrskjutande luftvapenjägare har väckt en livlig debatt på det ena av våra luftvapenforum och den tråden är mycket intressant. Precis som kommentarsfältet här på Airpang så råder en i princip total samstämighet med ett unisont fördömmande av de båda jägarnas eskapader.


Detta trots att jag lite diskret har uppmanat till eftertanke runt situationen och hur den kan betraktas.

Nu till den riktigt intressanta delen;

http://www.network54.com/Forum/79537/thread/1332659892/First+Hunt+With+the++Regulated+.25+Gladiator+Mk+II

+--+GRAPHIC


Ojdå....?!


Så jobbigt det blev.


Här är samma film och en rad luftvapenentusiasters omdömme av densamma - unisont positiva?!


Precis som att Daniel (ägare LuftvapenInfo) gick ut och tog ställning till filmen så gör Steve CT (ägare YF) precis samma sak, fast åt andra hållet.


Nu måste vi fundera lite...


Är Steve en ansvarslös tölp som gillar djurplågeri eller är kanske Daniel allmänt okunnig om jaktens verkliga förhållanden? Jag vet inte och det är inte heller min sak att avgöra detta. De jag tycker är spännande är hur otroligt olika exakt samma film kan betraktas. Det som en grupp luftvapenentusiaster tycker är avsmaksfullt hyllar nästa grupp till och med med lovprisningar till en högre makt ("God's creation").

Just att åsikterna är så 100% motsägelsefulla ställer onekligen saken på sin spets. Är de som lovprisar filmen, ifrån den andra gruppens perspektiv, ansvarslösa, okunniga om luftvapenjakt eller kan det rent av vara så att det bara är fråga om en rent kulturell skillnad? Om det sistnämnda stämmer, ska vi då respektera deras ställningstagande eller om vi inte gör det, kan vi då kräva att de ska respektera vår syn på saken?

Nu är kanske inte synen på den här filmen viktig i sak men resonemanget kan exempelvis enkelt överföras på krutvapenjägare jämfört med luftvapenjägare. Titta bara på frågan om huvudskott på vilt - i ett globalt perspektiv så är huvudskott förkrossande allenarådande bland luftvapenjägare medan det, även internationellt sett, är mycket ovanligt bland krutskyttar (generellt sett).

Hur kan då ena gruppen säga att endera förfarandet är det absolut korrekta och att det andra förfarandet ska fördömmas?

I en global värld, där bilden av någonting (luftvapenjakt?) kan förmedlas ifrån vilken plats som helst i världen så måste man våga ifrågasätta sina egna dogmer och fundera över om man själv alltid har rätt bara för sakens skull..?

 
 
Ingen bild

MG

26 mars 2012 21:22

Grabbarna på LuftvapenInfo är lite blödiga.

 
Ingen bild

micke

26 mars 2012 22:04

Tror nog att steve & co har mer erfarenhet i jakt med luftvapen än vi i Sverige har.

 
Ingen bild

Tor Falmer

26 mars 2012 22:17

Vad har det för betydelse om de har erfarenhet eller inte om de inte visar det genom att bedriva en OK jakt?
De har ju inget omdömme och plågar djuren de fäller.

Sedan undrar jag vad ordet "blödig" har med saken att göra?
Om man inte är blödig, så har man rätt att plåga djuren? Det gör det helt enkelt rätt eller vad?

Jag skrev ett långt svar på Jhonnys inlägg här, men tog antagligen för lång tid på mig då jag fick svaret att säkerhetskoden var fel, vilket den inte var. Allt jag skrivit gick upp i rök, och jag har bara inte lust att skriva allt igen.

Johnny Ottosson

27 mars 2012 07:35

Jag vill påminna om att det inte är JAG som anser att någon är blödig, detta får stå för sagesmannen.

Det bästa är att kopiera sitt inlägg innan man postar och sedan kan man klistra in det igen om uppladdningen misslyckas.

Jag har själv råkat ut för det med långa texter och det är mycket frustrerande.

I ditt fall så tycker även jag att det är tråkigt eftersom du har intressanta och välbalanserade synpunkter att bidra med till diskussionen.

 
Ingen bild

Jazz

26 mars 2012 22:59

Nej Johnny det är inte fel att jaga. Men man skjuter inte en Älg i benet och tycker det är ok. För visst är skottet dödande men det kommer ta tid. Här var många tveksamma skott på vilt som sprang iväg osv. Även jag är övertygad om att de dog. Men på ett sätt som jag inte tycker är acceptabelt. Sedan finns det en syn i USA att djuren är till för människan och där en person kan göra vad den vill med djur genom att rättfärdiga det genom att säga att det är djur. Vilket man länge gjorde med svarta och indianer ända till mitten av 1900 talet. Jag tror att vi i detta land är mer civiliserade än i USA. Nej jag är inte blödig och har jagat mycket. Men jag tar inte den sortens skott som de gör i filmen. Framförallt så om jag skulle träffa något och det hoppar bakom en sten så går jag bort och förvisar mig om att djuret är dött.

 
Ingen bild

hotshot

26 mars 2012 23:14

Ja, denne historien illustrerer at amerikanerne med sin fordomsfulle "kristenmoral" fortsatt har mye å lære........

 
Ingen bild

Silwer

26 mars 2012 23:47

Den där Steve kan ta sig i arslet, de håller ju för fan på och stilar i onödan, tycker han det är häftigt isf väx upp.

Filmen är klippt, vem vet hur mycket skit de tog bort.

Visst de är duktiga på att chowa det är ju välkänt angående de där såväl i krig och annat, finns en film när några typiska hjältar från USA som skyddar sitt land och all den där dyngan de drar upp fast de är över och lirar lite kort och latjar för att tjäna pengar.

I varje fall är det en liten hund som leter köp på gatorna i Irak nånstans, då ödslar de alltså en jävla sprängrnat på den och spränger den åt helvete och asgarvar åt det sen, de fäörklarra nog mentaliteten på sånna här snubbar rättt, Greatest country in the world my as.

Och sen vet ni blir det medaljer och blåsorkester hemma, idiotSteve har varit ute i hårt krig och skyddat den amerikanska rätten till free speach, som om nån höll på att ta av dem det eller nåt, enda kontakt med fiende irakisk hund.

När ska de korkade jävlarna inse att det bara är som ett jobb bara, där du möjligen kan ta en viss risk, men du får gott om stålar så du åker, det är ju för fan inga hjältar i det här.

Så vad de anser skiter iaf jag i mer obegåvade jävlar kan vara svåra att hitta och de dras just till allt sånt här oavsett.

 
Ingen bild

Peter i Karlskrona

27 mars 2012 12:02

Utan att göra några påhopp så ger jag inte mycket för Steve in CT som äger yellow forum.Han kunde gott stoppat denna filmen som var ren djurplågning som jag ser det.Mycket omdömeslöst.Det räcker med att någon får för sig att lägga ut videon på facebook och PCP-gevär blir negativt uppmärksammade till förfång för alla luftvapenentusiaster.Sånt här kan skada luftvapenägare mer än man tror.Hemska tanke att någon djurrättsaktivist får se den och ställa till rabalder i media.Då är det kört.Tänk på hur dom stackars Tyskarna har det med 7,5 joules gräns.

 
Ingen bild

at

27 mars 2012 19:22

Egentiligen orkar jag inte men jag kan inte hålla mej: För f.n, fiskar nån av er? Hur tror ni fiskarna känner det? Speciellt catch and release utövarna.
Gå ombord på en trålare och se hur de avlivar fiskarna där, tror ni nån sitter med bultpistol och "snyggt avlivar" 1000 fiskar?
DE KVÄVS SAKTA IHJÄL! (ät fisk, det är nyttigt och trendigt)
Antingen behandlar man alla djur (inkl. fisk) lika eller så är man bara en hycklare.

 
Ingen bild

abbe

27 mars 2012 20:45

Tyvärr så finns det djurplågare i alla läger även här hemma i duktiga sverige, men i vissa länder som tex sydeuropa verkar man anse att djur bara är till för människan och kan behandlas därefter, i usa finns det för övrigt mängder av djurrättsorgansisationer och t o m speciella djurpoliser så dom är nog inte värre än några andra i det fallet. Men varför göra huvudskott på så små djur, är det mer manligt på nåt idiotiskt sätt eller? Totalt omdömeslöst skulle jag vilja säga och det handlar inte om blödighet utan om normal hänsyn till allt levande.

 
Ingen bild

ogster

27 mars 2012 21:53

Självklart ska man som jägare bara avfyra skott man är säker på att dom träffar där man siktar, men omständigheterna gör ibland att det inte blir som man tänkt sig och då är det viktigt att göra det bästa av situationen.

Djurplågeri blir det när man skjuter med avsikt för att skada, stor skillnad där.

Sen vad gäller att nån skrev att detta kan vara ett problem för pcp skyttar om detta uppdagas på div sociala medier kan jag hålla med om.
Djurättsaktivister å liknande pack ger sig gärna på svenska medelålders män, att man säljer djurplågat kött på ica är däremot inget att hänga upp sig på...

 
Ingen bild

Tor Falmer

28 mars 2012 02:22

Ogster - Djurplågeri blir det när man skjuter med avsikt för att skada, stor skillnad där.

___
Nej nej nej! Det är "avsiktigt djurplågeri".
Djurplågeri är det om DU ansvarar för onödigt lidande. Dvs att du skadeskjuter ett djur utan möjlighet till ett uppföljningsskott. Det är ditt ansvar som jägare att kunna göra detta snabbt om det första skottet tar fel.

Det är ju pga att djuret plågas av sin skada som man spårar upp djur som blivit påkörda/skadeskjutna, inte för att de nödvändigtvis ska hamna på tallriken.
Klart att man ska ta hänsyn till djuret. Gör man inte det så lutar det ju åt brist på empati, och det vet vi ju alla vilka som har. psykopater.

Tack för mig!

Johnny Ottosson

28 mars 2012 18:17


Psykopater saknar empati men det innebär inte att alla som saknar empati är psykopater.

I övrigt håller jag med dig.

 
Ingen bild

Silwer

28 mars 2012 02:27

Exakt många har väldigt tomma åsikter här, som det med fiskarna, bara för att nån gör en sak så blir inte två fel nåt bättre helt eneklt.

Ska man diskutera så sås kan man starx göra vad man vill med djur helt enkelt, jag tror inet folk sitter här och fröjdas över hur de behandlar slakdjur, men måste vi för det och skjuta älgen i arslet eller då ekorren i nosen?

Jag har empatiproblem som Tom Falmer skriver om men även jag kan förstå sånt här utan att dra upp trams.

Det äör som varför pratar ni om det här för, onödigt det är ju ett skitproblem, fok svälter i världen, mene varför pratara ni om det för när världen kan gå under.

Jag gissar att folk inte förstår mig, men så ser jag på det.

 
Ingen bild

Buckla

28 mars 2012 19:08

Mycket disneyfierade jakthatare på det forumet. Ekorre i vissa delar av USA räknas väl som skadedjur. No big deal

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards