Airpang

Direktlänk till inlägg 16 mars 2012

Mera tejp...

Av Johnny Ottosson - 16 mars 2012 10:00


Ett billigt och bra alternativ...


  Den svarta tejpen jämfört med den som har kamuflagemönster..


Idag så prövade jag en rulle hästbandage på mitt vapen. Rullen importeras av Eurofarm och kostar mellan 19-29 kr, lite beroende på vart man köper den. Principen är densamma som kamuflagetejpen som jag prövade tidigare, skillnaden är främst att hästbandaget är bredare samt avsevärt billigare.


Bredden är imponerande 100 mm - dubbelt upp jämfört med kamuflageversionen


Precis som med kamuflagetejpen så är det primära syftet att skydda utsatta partier (ex shroudrör) ifrån att skrapas samt isolera kalla kontaktytor av metall från kyla vid beröring vintertid (ex flasktuber). Har man sedan ett vapen av trä och blånerat stål så ser det kanske lite sådär ut att köra kamuflagetejp så här smälter den svarta tejpen in bättre.


Close-up jämförelse av texturen..


Vidhäftningen av den svarta tejpen är klart bättre igenom dess ökade bredd, ju mer överlapp man får desto bättre kniper den åt. Själv så lade jag ett lager med "sömmen" uppåt och sedan ett lager med sömmen nedåt. Alltså "tejpat" med rullen i shroudens längdsriktning. Då räcker bredden runt shrouden med lagom marginal.


Kanten som är handklippt kan man iofs snygga till lite bättre..


Sammanfattningsvis så smiter tejpen åt riktigt tight och fint samtidigt som den absorberar islag mycket bra. En nackdel jag märke var att träffläget förändrades marginellt samt att shrouden dämpade någon ytterligare decibell, sannolikt beroende på att resonansen reducerades.


Sammanfattningsvis: kostnaden på 19 kr som jag betalade är försumbar, kvalitén kanon, funktionen (såsom jag använder den) helt perfekt och nu återstår bara att se hur den hanterar tidens tand. Min lidning får vara kvar framöver o så får jag återkomma om saken i kommande inlägg. Hittils så är det dock tummen upp och en sådan rulle är väl värd ett köp bara för att testa om inte annat - 20 kr är ju inte mycket.


För den mindre diskrete vapenägaren så finns det ett flertal kulörer att välja mellan, inklusive lila (!) och rosa (!!).

 
 
Ingen bild

Sandstig

16 mars 2012 11:24

Hur blir det att använda den i fuktigt väder? Måste ju samlas lite väta mellan den och pipan?

Johnny Ottosson

16 mars 2012 18:17

Nu har jag den på shroudröret och inte pipan men visst finns det en risk att vatten kapslas in.

Därför är det bra att dessa tejper är enkla och smidiga att ta loss, torka och återanvända.

 
Ingen bild

Jazz

16 mars 2012 13:23

Johhny: Inte f.n ska du tejpa ihop bössan. De där avlånga runda prylarna kallas skruvar och ska göra samma sak som tejpen. :-)

 
Ingen bild

Sven

16 mars 2012 13:58

Har dom det på granngården :)

Johnny Ottosson

16 mars 2012 18:16

Ja.

Eurofarms version finns där.

 
Ingen bild

Jazz

16 mars 2012 14:33

Nä. Där har de bara silvertejp. Förmodligen så funkade inte silvertejpen så Johnny håller på att testa en ny grej.:-)

Johnny Ottosson

16 mars 2012 18:15

Vissa besökare kanske man borde tejpa munnen på..

 
Ingen bild

Stig

16 mars 2012 19:06

Ha Ha!! han är verkligen stöddig gubben Jazz. Mycket snack, lite bevis på att han verkligen kan skjuta.....

 
Ingen bild

Jazz

16 mars 2012 22:35

Nej A: Jag har ju ingen Fx ochh då kan man inte skjuta.:-)

 
Ingen bild

Jazz

17 mars 2012 00:55

fick en riktigt bra ide. Kan ju dra i mig en kvarter och skjuta sedan. Det är ju andra som gör det:-)

 
Ingen bild

Stig

17 mars 2012 13:35

Vad menar du med "Kan ju dra i mig en kvarter" du är ju så snurrig av dina Tramadol tabletter att du inte ens kan skriva.....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards