Airpang

Direktlänk till inlägg 10 mars 2012

Crosman 1377 - del 6

Av Johnny Ottosson - 10 mars 2012 17:00


Första prylen anländ - ett kikarsikte


Leapers Bug Buster


 I går anlände kikarsiktet - snabbt och smidigt levererat av Tobbe på Hurricane.

:D 

Pris inklusive frakt blev 967 kr.


Ungefär på detta sätt kommer det hela att se ut när jag får min stålbreech, den går nämligen längre fram på pipan än plastbreechen. Formatet på Buster är helt perfekt då inget sticker ut bakom vapnet när kolven är som takedown. Vikten på siktet komplett med fäste, sunshade, flippskydd och level är 435 gram, att jämföra med originalvapnet ink plastkolv på totalt 1210 gram - summa 1645 gram.

Så, vad får man då för strax under tusenlappen om man köper en Leapers Bug Buster x 6..?

Optiken var bättre än vad jag hade väntat mej, den var ungefär jämförbar med min gamla Tasco 2.5-10 x 42 Varmint I och bättre än mitt Leapers 4-16 x 56 SWAT. Den gröna/röda belysningen på hårkorset känns på tok för skarp. I dagsljus fungerar de acceptabelt på minsta styrkan men skymning så räcker även den lägsta inställningen för att blända. Högre styrka på belysningen i mörker har ungefär samma effekt som att kolla in i en röd/grön ficklampa - man har till och med svårt att se hårkorset.

Rattarna kändes inte direkt förtroendeingivande, med samma kraft så klickar den jämt för att plötsligt hoppa över ett klickläte trots att man vrider ratten ett steg rent fysiskt. Ibland så ger den i gengäld två klick på samma kraft som borde ge bara ett klick. Det känns lite som att rattarna inte riktigt kuggar i mekaniken under rattarna till 100% alla gånger.

Parallaxjusteringen känns bra, förbluffande bra ända ner till angivna 3 yards, perfekt för inomhusskytte. Ratten för parallaxjustering känns mjuk och jämn att hantera med lagom kraft, inte tvärtrög som många Leupolds. Markeringarna för avstånden verkar stämma hyfsat överens med verkliga distanser.

Motljusskyddet som följer med har fin passform och finish, flippskydden känns dock billiga. En stor miss med det främre flippskyddet är att det har splines för att matcha greppytan på parallaxringen men dessa splines saknas ju på själva sunshaden vilket gör att flippen sitter löst.... 

:wall 

Avståndet på tuben för fäste till ringarna är väldigt korta, en fördel på 1377 men detta kan vara begränsande på vapen med långa avstånd mellan fasta kilbaspunkter. Det går med millimeterprecision att fästa en ACD level tillsammans med Sportsmatch smala ringar som har två skruvar per överfall.

På grund av att själva vapnet inte är färdigt ännu så har jag inte kunnat pröva kikarsiktet i praktiken med fyrkantsskytte osv men detta kommer jag att återkomma till framöver.

Som det ser ut nu så får man ett för 2250/1377 osv ändamålsenligt sikte med format och design som starka sidor. De svaga sidorna är främst vissa detaljer som avslöjar siktet som just - billigt. Hittils så känns det i alla fall rimligt prisvärt och det ska bli intressant att se om den känslan står sig även när jag börjar använda siktet rent praktiskt.

 
 
Ingen bild

Öberg

11 mars 2012 17:58

Nämen en kina kikare och en billig plastpistol i denna eminenta blogg? Kanske du ska höra med Daniel om du får lägga den på Luftvapen.info istället!!!

Johnny Ottosson

11 mars 2012 18:11

Den billiga plastpistolen kostade över 6000 kr när den var klar..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards