Airpang

Direktlänk till inlägg 6 mars 2012

Crosman 1377 - del 2

Av Johnny Ottosson - 6 mars 2012 10:00


Bygget börjar..


Det man måste göra är att förändra headspace i själva ventilen, alltså öka mängden luft som den dumpar vid varje avfyrning. Att bara pumpa fler pumptag hjälper inte eftersom bara en given mängd luft får plats i ventilen. Risken med att bara pumpa fler pumptag är att packningarna går sönder eftersom de belastas hårdare av ett högre tryck. Det är alltså flödet (mängden luft) och inte trycket (hastigheten på luften) som måste ökas.

Här är en bild som tydligt visar saken:


 

De gröna kulorna är gjorda av modellera och visar volymskillnaden mellan original headspace (vänster), putsad original (mitten) respektive en eftermarknadsventil (höger). Med en eftermarknadsventil och en pipa med kaliber 22 så klarade vapnet, tillsammans med en justerbar pumpstång, att ge 632 fps med 14.30 gn vid 12 pumptag ifrån en 10.25 tum lång pipa (originallängd) - i övrigt helt standard. Ägaren har skjutit 1200 skott utan att notera någon prestandaförsämring så modifikationen får nog anses som hållbar och slitstark.

Modifikationen (ventilen) kostade $35 + frakt.


Normalt sett så ger 12 pumptag lägre effekt än 10 pumptag eftersom det högre trycket gör att luften blir varm och varm luft tar mera plats än kall luft (= man förlorar värdefull volym o därmed effekt).

Med en sådan ventil samt 14 tum (längre) pipa från 2250 så borde runt 200 mps vara rimligt för kaliber 22.

Ventilen köper man hos Airgunsmith (www.airgunsmith.com).

En RJ breech kostar $56 och kan köpas här: http://www.rjmachineshop.com/8428.html

Visst är det skoj med billiga Crosman som man kan modifiera friskt utan att bli ruinerad..?



 

 
 
Ingen bild

Sven

6 mars 2012 13:35

Det verkar inte som att dom saluför den värstingventilen längre, jag kan iaf inte hitta den, du verkar ju ha rätt bra fart i din, jag fick inte ut mer än 10j med 30pump i min 1377 med max moddad flattop ventil och pistong och 10j på 10pump med 1322 med org ventil och pistong.

 
Ingen bild

Sven

6 mars 2012 21:02

Jag fick svar från dom nu och den trimmade ventilen finns kvar, kosta 38 och 17 i frakt :) får man nog ta och beställa en tror jag :D

 
Ingen bild

Silwer

7 mars 2012 02:18

Har du det här vapnet kvar ännu?

Mins att du hade det på annons för evigheter sen, men det var ju rätt speciellt, skulle mna just ha ett sånt här kompaktpumpvapen så var nog din ett bra val.

Annars gå direkt på Sharp Innova II kopian från Kina eller en Sheridan/Benjamin pumpbössa direkt.

Men då är det förstås lite större om än knappast några gigantiska grejor.

Och iofs 10J om mna skruvar i dm flyger din kos om mna inte pumpar typ kanske 3ggr eller nåt.

Johnny Ottosson

7 mars 2012 17:55


Det är sålt sedan ett par år tillbaka, jag fick ett bra bud och sålde den direkt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards