Airpang

Direktlänk till inlägg 20 februari 2012

Back from the dead...

Av Johnny Ottosson - 20 februari 2012 22:45


En kinesisk Feinwerkbau 300


Tillbaka i en ny inkarnation


Feinwerkbaus klassiska 300-serie har många fans över hela världen och detta med all rätt - en av världens absolut mest framgångsrika och enastående fjäderluftvapen. Problemet har närmast varit att det succesivt har blivit allt svårare att hitta bra exemplar och även exemplar överhuvudtaget. De få vapen som är i anständigt skick har också blivit desto dyrare. Nu har dock kineserna förbarmat sig över modellen så nu kan man köpa en kinaklon om man så önskar.


Modellen heter här BS4 och tillverkas av SAG.


 
 
Ingen bild

Lasse

21 februari 2012 09:46

Undrar hur denna kinaklon beter sig mot en FWB vad det gäller skjutbarhet och kvalite?

 
Ingen bild

dorro

21 februari 2012 11:17

Har dom återupptagit produktionen?
Annars så var det ju några år sedan även kineserna slutade tillverka den...
http://www.network54.com/Forum/113813/thread/1273709523/BS4+rifle--+anyone+sell+them-

 
Ingen bild

Glen

21 februari 2012 13:39

Den finns på SAGs hemsida under kategorin "matchgun".
Tycker dock den verkar slö i utgångshastighetn (140m/s.
Ett matchvapen brukar ju göra ca 175m/s.

 
Ingen bild

abbe

21 februari 2012 20:34

Även fwb65 (alltså luftpistolen) finns som kinaklon, eller fanns åtminstone för några år sedan, ett dåtida test visade att kinesen matchade originalet väl. Ändå tycker jag nog att känslan för konstuktionen försvinner en del när man vet att det är efterapning och inte "made in germany" men det är väl det som kallas utveckling.

 
Ingen bild

Silwer

21 februari 2012 23:55

Jag har läst lite om den och man ska som sagt vara medveten om att det just är en kopia.

Det är inte samma material eller kvalitet på det, ganska självklart då den skulle vara svindyr då.

Det finns gott om gamla FWB300s här i Europa ändå, köp en av dem.

I USA dock är de inte lika vanliga jag gissar tat den här kan sälja lite däär, de är ofta ganska korkade med och trro att saker är samma sak, jag har läst en del mindre begåvade grejor om andra kopior från BAM tex där de påstår att det är exakt samma grejor som originalen och de bara blir blåsta, deet är från samma tillverkare som håller till i Kina.

Vet inte vad denna kostar, men en match i halvhyfsat skick frå man väl lätyt för ett par tusen, det här eländet vet man vgäl aldrig när det går av ens.
Man ska ju även här ha fingarrna framför den uppspända pistongen, nej tack säger jag.

Så jag skulel säga "tillbaks från de odöda" om den, det är så so men zombie rest sig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards