Airpang

Direktlänk till inlägg 1 februari 2012

Åt andra hållet...

Av Johnny Ottosson - 1 februari 2012 10:00


Mera fart


Det blir en rak projektilbana med 70 joule...


Idag gjorde jag tvärtom mot gårdagen och skruvade upp Elite lite när jag ändå hade den långa 600-pipan på plats. Med lätta JSB King om 25.40 gn så blev genomsnittet 942 fps, alltså 287 mps och 50 fpe - 68 joule. 

Det var alltså med viss förväntan som jag laddade tungt med 30.90 gn Baracuda för att se hur kronografen skenade upp till ett genomsnitt av imponerande 889 fps! Med metriska mått så innebär detta 271 mps och 73.50 joule, med andra ord en mynningsenergi på 54 fpe.

Naturligtvis ökade ljudnivån betänkligt och troligtvis så får jag nog inte ut mer än 50 skott från 400 cc men effekten är ju inte att klaga på downrange. Vad sägs exempelvis om 53 joule kvar vid 50 meter? Vår maxgräns på tävlingarna om 45 joule passeras på 75 meters avstånd med 44.90 joule! Borta vid fulla 100 meter så återstår fortfarande 38 joule och 195 mps, värden som inte ens en den mest potenta fjäderbössa kan matcha direkt vid mynningen.

Kollar vi på grafen högst upp på dagens inlägg så kan man på axeln längst till höger se droppet i centimeter. Om vapnet är inskjutet på 50 meter så behöver man bara hålla över höjden av en vanlig måltavla (14x14 cm) för att träffa rakt på borta vid 80 meter.


Visst är dagens moderna PCP fantastiska skapelser? Här har vi prestanda som vi aldrig kunde drömma om på 80-talet när vi som ungdomar trixade med dåtidens fjäderbössor och betraktade 200 äkta mps med lätta diaboler i kaliber 22 som någon form av avlägsen drömgräns. Avstånden har sannerligen sjunkit i takt med att decennierna rullar undan..

 
 
Ingen bild

abbe

1 februari 2012 16:05

Visst är den höga effekten häftig och rent av häpnadsväckande för ett luftvapen, men handen på hjärtat vem förutom möjligen en och annan skyddsjägare behöver nästan 70 joule vid mynningen och 48j vid 100 m ? Field target banorna är väl som längst 50 m vad jag vet och de flesta luftskyttar ägnar sig nog mest åt burkplinking bakom husknuten, då räcker runt tio joule utmärkt ända bort mot 60 m åtminstone om det är vindstilla. Tyvärr verkar effekthysterin öka alltmer på bekostnad av bra licensfria alternativ som man inte behöver stora sandbunkrar till för att kunna skjutas någorlunda säkert. jag är ingen bakåtsträvare men det vore ändå kul att se nåt test om maximalt praktiskt skjutavstånd med tiojoulare både fjäder och pcp, inte bara enhålsträffbilder utan mer praktisk plinking typ läskburkar mm. Har själv sett en duktig bsa meteorskytt träffa en läskburk på 70 m tre gånger efter varandra, rätt bra gjort tycker jag med så begränsad effekt som den gamla reliken mäktar med. Inte ens med 22 lr klarar alla att göra om detta, så det handlar nog mer om känsla och kunnande än snabba tunga kulor.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards