Airpang

Direktlänk till inlägg 17 januari 2012

Snålställning - del 1

Av Johnny Ottosson - 17 januari 2012 10:00


 

Maxat med skott på fyllningen..


Knappt så att diagramet räcker till....


Idag testade jag flexibiliteten hos regulatorn på FX Airguns Elite igenom att ta ner effekten en liten smula. Det jag främst var nyfiken på var antalet skott samt påverkan på ljudnivån. För några dagar sedan gjorde jag en liknande test och då var utfallet som följande:

http://airpang.bloggplatsen.se/2012/01/03/6985927-prestandatest-elite-carbine/

Nu har jag backat effekten lite och direkt vunnit 30 skott! Detta då till en förlust av 5 joule genomsnittseffekt.

Lägsta värde: 804 fps (245 mps) och 38.70 fpe (52.50 joule)

Högsta värde: 832 fps (253 mps) och 41.50 fpe (56.20 joule)

Medelvärde: 820 fps (250 mps) och 40.30 fpe (54.60 joule)

Spridning över 90 skott: 28 fps eller 3.41 %


Visserligen så hamnar jag över den önskade spridningen på 3.00 % men om man studerar diagramet så beror detta på skott nr 61 som är en tillfällig spik samt på de sista 2-3 skotten. Bortser man från skott 61, en ren tillfällighet, samt begränsar sig till 85 skott, alternativt fyller till 235 Bar (min dykflaska tillät bara 230 Bar just nu) så hade man ramlat under spridningsgränsen.

Effektmässigt sett så siktade jag på 40 fpe (ca 55 joule) som grundinställning, detta är fortfarande avsevärt mer effekt än de flesta vapen med kaliber 22, vilket så att säga rättfärdigar valet av kaliber 25, men jag har ändå utgångshastighet tillräckligt för en vettig projektilbana och i synnerhet då med de (förhållandevis) lätta JSB KIng.

Om man sedan utrustar sig med två tuber, så att man kan byta ute i fält, så kommer dessa, laddade till 235 Bar, att kunna ge 180 skott utan att man behöver handpump/dykflaska med fyllkit. Detta skulle ju exempelvis i de flesta fall räcka till en weekend av skytte för den som har sin skjutplats långt från bostaden och som inte vill släpa med fyllutrustning.

Vad hade då hänt om jag hade kört med 500 cc tub istället? Först så har jag då 25 % större volym men jag brukar räkna upp med +22 % eftersom mindre tuber tenderar till att vara mera utrymmeseffektiva än större. Med inställningen som ovan så betyder detta 90 x 1.22 = 110 st skott. Förutom dessa så kan jag fylla en 500 cc flaska till fulla 250 Bar (vilket den är godkänd för) och detta kan även HP-regulatorn i FXs vapen hantera utan problem.

Eftersom varje Bar över 220 Bar är värt 1 skott så blir det då +15 skott eller totalt 125 st skott, med 30+ gn diaboler så kommer samtliga att ligga över 40 fpe (55 joule). En tekniskt sett mycket imponerande bedrift som inga andra PCP, såvitt jag vet, kan matcha upp mot. Kör man två 500 cc tuber så handlar det alltså om 250 skott utan behov av fyllning från dykflaska eller handpump.

En annan effekt av det lägre effektuttaget är naturligtvis också att ljudnivån sjunker och detta dessutom ganska märkbart, en välkommen fördel när man kör kaliber 25 med det korta shroudröret som egentligen är tänkt för kaliber 22. Exakt hur stor den skillnaden är ska jag ta reda på framöver och då ska vi även se hur stor skillnaden av den lägre effektn blev i praktiken, både när det gäller diagram mot varann och diagram mot en "vanlig" HP 22 resp en typiskt licensfri bössa på 10J och kaliber 177.

Slutligen så ska jag även skjuta en hel del träffbilder för att kunna se o jämföra.






 
 
Ingen bild

brytpipa

17 januari 2012 17:53

Spontan kommentar:
Fjäder bestyckad brytbössa + en burk skott= Sann lycka

Johnny Ottosson

17 januari 2012 19:12

Förvisso men vill man ha samma effekt, runt 40 fpe, så blir inte den fjäderbössan rolig varken att spänna, bära eller skjuta..

 
Ingen bild

POS

17 januari 2012 19:04

Hur tror du luftförbrukningen påverkas beroende på hur man "stryper" bössan.
tex en lösare justerad hammarfjäder jämfört med fx:s fartreglare ställt på lägsta.
Förutsatt att man har samma joule/fart, vilken fungerar bäst eller drar minst luft/skott.

Johnny Ottosson

17 januari 2012 19:18

I ett sådan scenario så ska luftstrypningen vara att föredra eftersom den gör att luftpulsen blir likformig, alltså med samma hastighet.

Stryper man med klen hammarfjäder så förändras lufthastigheten beroende på tubens tryck i skottögonblicket vid olika skott.

I början så är ju hastigheten på luften hög och öppningstiden kort = låg effekt

I mitten så är hastigheten på luften mellansnabb och öppningstiden mellanlång = hög effekt

I slutet så är hastigheten på luften låg men öppningstiden lång = låg effekt

Om man däremot stryper ett vapen med flöde och sätter det till X så kommer en högre lufthastighet att reduceras medan en lägre får fullt flöde, därmed utjämnas hastigheten på luften.

Detta ger teoretiskt sett bättre praktisk precision.

Just ventiltider och hur de harmonierar är en hel vetenskap och mycket intressant, det är den kunskapen runt detta som skiljer tillverkare som Daystate, BSA och FX ifrån tillverkare som Theoben och Air Arms mfl.

 
Ingen bild

POS

17 januari 2012 19:27

Om vi pratar FX så är deras 10J bössor justerade exakt likadant på hammarfjädern som en fullfart, strypningen sker bara på "annat sätt" detta för att få en jämn och fin kurva oavsett 10j/fullfart??

 
Ingen bild

Daniel

18 januari 2012 19:01

POS,

Förstår inte riktigt ditt inlägg. Du gör ett påstående men avslutar med två frågetecken. Hur ska det tolkas?
Har själv funderat på om hammarfjädern är justerad på samma sätt oavsett fullfart/10J. Men vet som sagt inte om jag vågar ta ditt påstående som just ett påstående.
Johnny kanske känner till hur det är med hammarfjädern?

 
Ingen bild

POS

18 januari 2012 19:41

Det var en fråga, vaför jag skrev den som en antydan var för att om det inte är fallet så är det troligen en nackdel att köpa en bössa i 10J, den skulle inte vara optimalt ställd.

Men som sagt, det ska tolkas som en fråga.

Johnny Ottosson

18 januari 2012 19:56


Jag skulle nog påstå att luftstrypningen är att föredra framöver hammarfjäderstrypningen, inte minst med tanke på locktime.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards