Airpang

Direktlänk till inlägg 28 december 2011

Ultraventilen - del 2

Av Johnny Ottosson - 28 december 2011 10:00


Leverans från England

  Innehållet i dagens paket


Idag så ramlade det ner ett kuvert ifrån Darrin Lynn på XTX Air i Worchester, England. Innehållet var en av Simon Trenchs (aka Tweaky) fyllventiler, komplett med manometer. Inklusive frakt så kostade hela rasket 773 kr.

XTX Air har en hemsida (http://www.xtx-air.co.uk/) med en liten webshop där man saluför customdelar och liknande till BSA och Air Arms. Här finns det ett bra sortiment av delar samt möjlighet att arrangera diverse arbeten. För de som så önskar, eller bor utanför England, så är många prylar av typen egenmontering och för att underlätta detta så har man även lagt ut ett antal bra och pedagogiska guider på Youtube.

  Lite grov gradering på manometern möjligtvis men annars fin finish och passning.

På förekommen anledning, min Ultra började läcka, så kontaktade jag XTX om en ny fyllventil med manometer. Detta var den artonde december. Dessvärre så var dessa slut i lager med okänd leveranstid men Darrin lovade att höra av sig med ett mail så fort man fick in fler. Jag accepterade och på dagen före julaftonen så fick jag ett mail om att en ny batch fanns inne till avsalu. Jag lade en order och betalade via PayPal då deras webshop hade var i uppstart och hade driftstörningar. Nämnvärt är också att XTX har en bra sida på Facebook och där kan man dagligen få snabb kontakt med dem om man inte vill använda mail.

På julaftonen så fick jag bekräftelse om min leverans och den tjugosjunde december så låg paketet i min brevlåda. Riktigt rykande snabbt om man betänker att 25 & 26 är helgdagar, vilket inte 24 är i England.

Själva enheten gav ett förtroendeingivande intryck och kändes solid, byggd av mässing och rostfritt. Den yttre delen av ventilen, som sticker ut ur tuben när ventilen är monterad, skyddas av ett simpelt plaströr som dras av och sätts på i samband med fyllning. Detta rör hålls fast av en extra O-ring. Om man så önskar så kan man borra ett hål i plaströret och sedan bara vrida detta i sidled vid fyllningen för att slippa ta loss det. Detta är dock något som man måste göra själv eftersom avståndet mellan hålcentrum och kanten varierar på olika vapen, beroende på hur djupt ventilen är monterad i tuben. Djupet i sin tur beror på att man som regel vill centrera hålet för fyllningen rakt under tuben och då förändras ju avståndet mellan tubens kant och fyllhålscentrum.

  Insidan av ventilen som vetter mot tubens insida.

Så, vad kan man då berätta mer om den? Monteringen var föredömligt enkel och tydligt beskriven i XTXs Youtubekanal. Support kan också erhållas via mail, telefon eller Facebook. Väl på plats så fyllde jag upp ventilen och den tätade direkt och man kunde höra ett dämpat distinkt klick när den låser/låser upp. Längden på gängorna var märkbart längre än hos original, vilket känns betryggande eftersom mässing är mjukare än stål. XTXs enhet saknar även en lös separat låsring, som är fallet med BSAs originalprodukt. Finishen på XTXs gängor var fin och fri från grader, verktygsmärken och liknande.

Prismässigt så finns det kanske inte så mycket att orda om. Ca 775 kr är ungefär hundralappen dyrare än motsvarande enhet ifrån FX Airguns, vilken för övrigt verkar använda en precis likadan manometertavla (samma underleverantör?) som XTX. Jämfört med Theobens ruggiga 2215 kr så handlar det bara om en tredjedel av pengarna.

Nu ska jag skjuta en hel del med Ultran framöver, bland annat i kronograf, vilket innebär att ventilen ska få jobba lite och därefter så finns det säkert skäl att återkomma med en utvärdering på lite längre sikt. I nuläget så känns allt bra och de bestående goda intrycken är mycket snabb leverantid, utmärkt service/kommunikation med säljaren samt en rimlig, om än inte billig, prissättning. So far, so good...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards