Airpang

Direktlänk till inlägg 19 oktober 2011

Udda..

Av Johnny Ottosson - 19 oktober 2011 19:30


Bygelrepeter Bullpup

Udda och intressant konstruktion... 


I dagarna så har Hatsan visat sin nya bullpup, en minst sagt säregen konstruktion. Visserligen så är kärnan gammal skåpmat i form av BT-65, alltså ett nutida derivat av den femton år gamla Webley Axsor i form av en turktillverkad kopia, men en del av konstruktionen ger onekligen sken av eget nytänkande.


Vad sägs om en bygelrepeter bullpup, den enda som jag känner till på marknaden minsann.


Vapnet repeteras alltså med en bygel, precis som Winchester och Marlins klassiska cowboybössor, men utseendet i övrigt är lite tactical och dessutom konfigurerat som en klassisk bullpup. Liksom övriga bullpups så får man ett mycket kompakt och kort vapen trots lång piplängd och mekanismen är densamma i övrigt som nu välkända BT-65. Glädjande nog så har man äntligen shroudat vapnet, återstår gör bara att se om det är en legalt hållbar shroud i Sverige eller bara en förtäckt ljuddämpare.

Det som rent spontant ser lite konstigt ut är bristen på kindstöd, i övrigt så verkar stocken följa linjerna ifrån exempelvis ryska Edgun, som var tidigt ute på marknade med ett high-end PCP som bullpup.

Det ska bli mycket spännande att se om den här modellen kommer att slå...


 

 
 
Ingen bild

Thomas

20 oktober 2011 08:46

Klart intressant!

Väntar med spänning på att den kommer till Sverige.

 
Ingen bild

Jazz

20 oktober 2011 14:27

Kan du länka. Hittade inte det när jag var ute och sökte på nätet.

Johnny Ottosson

20 oktober 2011 21:50

Förste man...

 
Ingen bild

At

20 oktober 2011 19:21

Det är väl skoj igen, photoshop

Johnny Ottosson

20 oktober 2011 21:50

Japp, stal den ifrån det kanadensiska forumet..

 
Ingen bild

Marcus på Fond

20 oktober 2011 20:19

Hatsan har tyvärr ingen bullpup på G. Denna skapelse är ett resultat av klippa och klistra i Photoshop . Men vem vet, turkarna kanske får lite inspiration.
Johnny, ibland ska man inte tro på allt som skrivs och sägs ;-) Lite kul bössa hur som helst

Johnny Ottosson

20 oktober 2011 21:51

Visst är det kul tankegångar.

Man kan ganska tydligt se photoshopningen vid bygeln och shrouden, därför var jag tvungen att minska formatet på bilden ordentligt.

 
Ingen bild

Tji

20 oktober 2011 20:42

Ibland så skadar det inte med lite källforskning :-)

asgarv :-)

Johnny Ottosson

20 oktober 2011 21:52

Precis.

Man ska inte bara sätta sin tillit till en enda källa och Hatsans produkter driver jag gärna lite extra med.

Kommer ni inte ihåg deras version på Independence som jag körde som ett första maj skämt för ett par år sedan..?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards