Direktlänk till inlägg 18 oktober 2011
Vad går att sälja...?
Titt som tätt så dyker det upp intressanta hembyggen som reser frågan om varför inte fabriken direkt tillverkar något liknande själva. I dagarna så har Mikas trevliga Lighthunterbygge baserat på en FX Airguns Royale väckt berättigad uppmärksamhet på de ledande forumen och frågeställningen dyker därför upp åter igen.
Saken är den att en serietillverkande vapenproducent har mer att tänka på än bara vad som är strikt möjligt och roligt att bygga - nämligen vad som dessutom går att sälja och tjäna pengar på.
Men om mängder med folk på forumen tycker att bygget är ballt, då borde det ju rimligen sälja som smör i solsken?
Nä, så enkelt är det faktiskt inte. Det är nämligen så att vad folk gillar och vad folk köper faktiskt förbluffande ofta är helt olika saker, paradoxalt nog.
Kardinalexemplet är faktiskt intresset för korta pipor och även karbinmodeller i allmänhet. De flesta entusiaster tycker att korta gevär är visuellt tilltalande, de är snygga och visst är det dessutom praktiskt med ett lätthanterligt vapen? Men när plånboken väl ska tömmas på kanske 7-9000 kr så köper de ändå ett långpipat vapen.
Varför?
Jo, en kort pipa ger lägre effekt och även om entusiasten inte vill uttala det rakt ut så tenderar man alltid till att köpa efter effekten. Detta ÄR faktiskt inte bara ett nybörjarfenomen, som vi lätt vill tänka oss, utan ett verkligt faktum. All försäljningsstatistik visar tydligt detta, förutom på en enda marknad - England. Där har man ju en effektgräns liksom huggen i sten och där är en effekt över 16 joule i princip helt otänkbar för den normale entusiasten så hela deras föreställningsvärld cirkulerar runt vapen på max 16 joule. Med en så låg och stumt fixerad effektgräns så är inte längre en kort pipa en nackdel utan då kan man börja uppskatta de fördelar som dessa medför.
Det är detta som gör att de flesta tillverkare är skeptiska och försiktiga till att lansera karbinversioner av deras ordinarie produktion. Alla produkter måste naturligtvis sälja och helst sälja bra, annars har de inget berättigande i dagens tuffa konkurrens.