Airpang

Direktlänk till inlägg 17 oktober 2011

Interaktiva måltavlor

Av Johnny Ottosson - 17 oktober 2011 13:30


Birchwood Casey


  Interaktiva måltavlor, kan det vara något...?


Den gode herr Rosén på Hurricane hade i dagarna vänligheten att skicka över lite interaktiva måltavlor på min senaste order så idag var det äntligen dags att pröva dessa i praktiken. För de som inte är bekanta med vad interaktiva måltavlor är så består dessa av ett laminerat skikt med självlysande folie under en konventionell målbild på ett självhäftande papper. Man drar alltså loss målbilden som en klisterlapp och när denna blir beskjuten så uppstår det en tydlig visuell markering.

Frågan är bara hur bra det fungerar i praktiken?

Säg Hej till Musse Pigg med näsa som en clown...!

Jag satte upp några klisterlappar på en vanlig 14x14 cm måltavla som jag placerade ut på uppmätta 30 meter för att beskjuta med min CZ200T. Efteråt så hämtade jag in tavlan och kunde konstatera att utfallet blev som följer:

Som synes en rejäl visuell förbättring.. 

Det hela verkar fungera helt utmärkt, bortsett ifrån att klisterlapparna har lite dåligt med klister på baksidan. Likaså måste man vara lite försiktig när man sätter fast lapparna eftersom man annars kan råka gnugga bort själva målytan så att man själv, och inte projektilen, tar fram det självlysande skiktet.

  Det självlysande skiktet förstorar träffytan med cirka 50%, rent visuellt sett..

Den största fördelen som jag ser med den här typen av målmaterial är att de blir väldigt användbara när man filmar en träffbild på längre avstånd, liksom i skymningen eller andra dåliga ljusförhållanden. Det är enkelt att se ungefär var man träffar även på långt avstånd. Trots att träffytan växer, visuellt sett, så kan man ändå relativt enkelt mäta CTC på vanligt sätt.

Likaså fungerar dessa självlysande prickar helt utmärkt om man behöver sätta upp ett improviserat mål, exempelvis klistra på en prick på en gammal diskmaskin, skottkärra eller annat skrot. Åter igen, här hade dock bättre klister varit ytterligare en tillgång.

Prisläget på sådana dekaler är 99 kr för 24 st ark.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards