Airpang

Alla inlägg under september 2011

Av Johnny Ottosson - 5 september 2011 14:30


Nya Scorpion och Luftvapenmässa..


 


Så, nu har de första rykande färska exemplaren av BSA Scorpion SE kommit ut på marknaden i England och jag tänkte därför passa på att lägga ut lite nya foton. Ifrån början så var jag lite skeptisk till den skarpa vinkeln på förstocken men utseendet verkar växa på en succesivt, den kanske inte är så tokig ändå? Ifrån John Bowketts FB-sida så rapporteras det också att detta vapen kommer att lanseras även med regulator, vilket kan innebära risk för kannibalism mot den så vanryktade R10-modellen.


Med ett bra pris på £495 (Guntrader) så känns den mycket konkurrenskraftig mot R10 som betingar £665 (BAR) och uppåt. Styrkan med R10, förrutom regulatorn, är dock att man har en rostsäker tub, vilket kan vara värdefullt i längden.


   Nya manometern..

 

Liksom R10 så har nya Scorpion SE den senaste versionen av magasinsystemet T10, vilket påstås fungera bättre än föregångaren. Notera också den nya designen på wrap-around nätskärning på förstocken, intressant formgivning.


Inbjuden till luftvapenmässa..  


Vidare så har jag även fått en inbjudan till en luftvapenmässa, se ovan. Vi körde ju ett sådant evenemang uppe på FX Airguns i vintras och detta blev väldigt uppskattat. TIll skillnad ifrån FXs motsvarighet, som var gratis, så tar Daystate inträde om £60, alltså 665 SEK. Då får man förvisso en middag också samt synbarligen snofsigare lokaler än FXs sunkiga gamla sågverksbyggnad anno 1970-talet men ändå. En hel del pengar. I inträdet ingår emellertid även inträde till Midland Game Fair så om man ändå hade tänkt att bevista den tillställningen så väger ju det upp Daystates inträde lite...


Tyvärr så krockar det hela med Onsalas hösttävling så jag får nog stå över denna gång, jag ska dessutom till England i november så det får kompensera.


Nu ska jag åter till sängen igen, eftersom jag har lyckats dra på mig en kanonförkylning..

Av Johnny Ottosson - 4 september 2011 10:00


Ännu en film..


Tyvärr så får jag ingen bra slow-motion, förmodligen så har jag för hög hastighet på detta. När skottet går så står det en kvast av överbliven luft ur mynningen på shrouden och den skymmer effektivt diabolens projektilbana. Därtill så märker man tydligt hur mycket rekyl det ändå är i detta vapen, det är ordentligt med kraft som levereras och detta är speciellt tydligt vid det första skottet då jag inte greppar vapnet lika hårt.



I övrigt så får man även betänka att jag faktiskt inte siktar igenom kikarsiktet som vanligt utan kollar igenom LCD-skärmen på min kamera och skjuter därefter. Utfallet ska därför inte jämföras med vad man kan prestera under vanligt skytte.

   Träffbilden som stillbild..
 


Av Johnny Ottosson - 3 september 2011 19:15


En sen bloggrapport


Idag har jag roat mig ordentligt med min nya kamerarigg. Jag har filmat, konverterat, klippt och editerat samt dessutom lärt mig lite nytt om Movie Maker. Jag har med andra ord haft jättekul men tiden har sprungit iväg på tok för fort, därav detta sena blogginlägg.


   Teknikens under..

 

Slutresultatet blev min första film där jag har lyckats få till slow-motion, texter och liknande på ett hyfsat vettigt sett. Nu återstår bara att lära sig lite bättre runt klippning så att jag kan få en snyggare presentation av filmen. Sedan ska vi skjuta sönder alla möjliga saker och filma det slow-motion. Glöm nu inte bort att det är precis 2 veckor kvar till tävlingen i Onsala 17/9!!


Nu ska jag vidare och filma/editera ännu mer, så här kommer slutresultatet av den första filmen:


Av Johnny Ottosson - 2 september 2011 10:00


Bättre eller inte...?


 

Nya BSA Scorpion SE


BSA har nu uppdaterat sin hemsida med bilder på nya Scorpion SE. Denna De Luxe-version av trotjänaren Scorpion utrustas bland annat med en manometer, någon som är ganska ovanligt på BSAs vapen. Stocken ifrån Minelli är också lite udda formgiven med en tydlig hängbuk framför varbygeln.


   Standardmodellen, som en jämförelse

 

Man kan med andra ord ha vitt skilda åsikter om formgivningen men få personer står förmodligen likgiltiga inför förändringen. Något svenskt pris har jag inte sett ännu på modellen, troligtvis så blir dock inte skillnaden jättestor.


Nya Manometer  

Av Johnny Ottosson - 1 september 2011 10:00


Snabba leveranser !

 

  

Riktigt fin finish och passning.


Idag så kom då min kamerahållare för kikarsikte, efter bara 3 dagars leveranstid. Snacka om snabba ryck. Bra emballerat och en mycket gedigen konstruktion. Ytfinishen är av typen hammarlack och allt känns mycket bra med små omtänksamma detaljer som ordentliga gummilister där hållaren ligger an mot kameran eller kikarsiktet.


   Generösa inställningsmöjligheter åt alla håll...

Alla inställningar sköts med hjälp av räfflade skruvar som kan hanteras med fingertopparna. Det fanns ingen vinkel eller justermån som inte räckte till. All justering var dessutom steglös.

 

Monterat på FX Airguns Elite med Light Stream. 

Jag började med att montera konstruktionen på Elite och allt kändes riktigt bra tills jag försökte centrera kameran exakt bakom kikarsiktet. Då uppstod det ett litet bekymmer...

  

Notera att skruven som håller kameran tar i kolvkammen..

Problemet framgår klart på bilden ovan. Den ganska grova skruven som håller kameran fast i själva hållaren tar i kolvkammen. Detta beroende på att kolvkammen är ganska hög samtidigt som skruven tar en hel del utrymme i anspråk. Dessvärre så måste kameran längre till vänster för att kunna ge bra bilder.

Lösningen blev att sätta hela konstruktionen upp-o-ner, därefter så vänder jag bara bilden/filmen 180 grader inför publicering.


 

Ett provfoto igenom konstruktionen, bilden vänd 180 grader.

 Nu återstår bara att testa hur det hela fungerar i skarpt läge. Tyvärr så hann mörkret falla innan jag kunde få loss tid att trixa med mina leksaker så provfotot fick bli inomhus mot en tapet. Det hela känns dock mycket lovande.



 



 

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards