Airpang

Alla inlägg under september 2011

Av Johnny Ottosson - 13 september 2011 10:00


Potatisskytte


Idag så gjorde jag en film om en potatis, den föll ut på följande sätt:


Inte mycket potatis kvar där...

 

Tyvärr så kommer inte ljudet med när jag kör slowmotion men det framgår här på originalfilmen, i oklippt tillstånd:


Originalfilmen..

Av Johnny Ottosson - 12 september 2011 10:00


Bara 12 fpe ?


Som de flesta vet så har man i England en effektgräns på 12 fpe (ca 16 joule) som man är hysteriskt nervösa över att råka överträda, även ofrivilligt. En del har funderat över varför man just har denna gräns och spekulationerna (gissningarna) över anledningen har varit mycket varierande.


Den förklaringen som låter rimligast i mina egna öron har jag fått ifrån en känd luftvapenprofil som har varit med länge i branchen och som har djup insyn, nämligen Hugh Earl, ägaren av Pax Guns (skaparen av Defiant Pellets). Hans version har jag också fått bekräftad av Ben Taylor så sent som i vintras så innan någon framkommer med andra mer trovärdiga skäl så håller jag själv den här versionen som den sanna:


"-Prior to the 1969 Dangerous Air weapons Act, there was no power limit for air rifles or pistols. The two leading British air rifles at that time were the Webley Mk3 and the BSA Air Sporter, which achieved about 12ft.lbs The Webley Premier pistol achieved under 4 ft.lbs

The American pump up .20 Sheridan achieved considerably more than 12ft.lbs and the Crosman CO2 pistol over 6 ft.lbs These U.S products started to make inroads into the British market.

It was at this time that the Chiswick flyover was being built and some disgruntled person fed up with the noise started taking pot shots at the vehicles, and when apprehended, the rifle was found to be a Sheridan. What an opportunity to stop this rifle in its tracks.

I was reliably informed in 1970, by Mr. Davies a senior employee of the then Webley and Scott Ltd. that a Member of Parliament, related to one of the directors of the two companies, complained bitterly about these dangerous air rifles in the House. Consequently the Sheridan and other American pump ups were put on ticket. Also for good measure the American Crosman CO2 pistols and rifles, because they used "toxic" gas.

So what started as a form of protection for the British airgun industry has since then plagued us with this "capable" legal limit of 12 ft.lbs for rifles and 6ft.lbs for pistols. It probably never was envisaged that there would be modern mainly PCP British rifles and pistols."

Frågan är om inte de brittiska tillverkarna mer än en gång har gnisslat tänderna över detta, det dummaste av egenskapade beslut. Som ni kanske vet så är ju till exempel alla armborst helt tillståndsfria hos dem och så kunde ju också ha varit fallet för luftvapnen om man inte hade varit så protektionistiska i sin handelspolitik och till vilken nytta? Idag så är ju den brittiska vapenindustrin i princip helt stendöd...


Av Johnny Ottosson - 11 september 2011 13:15


Kaliber 25 PCP vs 22 LR


Idag testade jag att montera min kamerarigg på min 22 LR, en Ruger 1022:


   Passade helt utmärkt...

 

Tanken var först att kolla hur det fungerade monterat på ett krutvapen men sedan tänkte jag att det kunde vara skoj att pröva en jämförelse mot ett PCP med kaliber 25. Vad händer exempelvis om jag skjuter mot en vattenfylld burk, vilken burk kommer då att bli mest skadad?



Först ut - Ruger 1022 

 

Tyvärr så blev bilden lite sned eftersom jag inte har någon libell på kikarsiktet till just Rugern. Trots att jag synbarligen höll vapnet helt rakt så var ändå avvikelsen uppenbar. Det är alltså enormt svårt att hålla ett vapen absolut rakt.


Ett väldigt kliniskt resultat...  


Som väntat så sprack burken upp ordentligt. Notera vinbäret som jag siktade mot, en helt klockren träff på korta 30 uppmätta meter. Som man kan se i filmen så snärtar projektilen fort igenom och det tar ett ögonblick innan burken faller omkull. Troligtvis så går en avsevärd mängd energi rakt igenom målet till ingen större nytta och då är ändå burken över 300 gram tung och fylld med ett kompakt medium (vatten). Ett levande mål av samma storlek men med lägre densitet, exempelvis en ringduva, hade troligtvis upplevt detta fenomen ännu tydligare. En relativt måttlig energiurladdning.


Dags för luftgeväret, min FX Airguns Elite med kaliber 25:


Effektfullt...

 

Här körde jag med lite för hög förstoring (x14 jämfört med hälften, x7, hos Rugern) och tyvärr så blev bilden därför lite hårt "beskuren" av detta. Tanken var att kunna se diabolens färd mot målet i slowmotion men projektilen var även här på tok för snabb, alternativt för kort avstånd. Ett längre avstånd och en lägre förstoring hade säkert gjort bilden tydligare. Vad som däremot klart framgår är hur explosivt som burken träffas.


En brutal träff...  


Som synes så blev burken betydligt mera tilltufsad av luftvapendiabolen jämfört med krutvapenkulan. Studera särskilt kanterna där burken har spruckit upp, här är de mer taggiga och kantiga än på det mer snittlika ytorna hos krutvapenburken. Luftvapenburken blev också en hel del buckligare, trots att båda burkarna landade mjukt i långt gräs.


En ganska intressant skillnad när man tänker på det...



Av Johnny Ottosson - 10 september 2011 15:45


En film med Royale 400

 

Idag testade jag filmriggen med Royale 400 för första gången men resultatet blev bara lite sisådär. Kameran hade enorma problem att fokusera igenom Leupolds optik och det kräves massor med störande småjusteringar för att få vettig bild. Här var Night Stream helt klart betydligt enklare att jobba med.


Här kommer en utklipp ur filmen taget med slowmotion, ungefär 12% av ordinarie hastighet, vilket är max som min kamera verkar klara av:


Royale 400 på 80 meter...

 

En fördel var dock att de höga fästen som jag har på Royale, jämfört med medium på Elite, är betydligt enklare att använda ihop med kameran. Något som däremot inte framgår är hur mycket bättre bild man får på filmen jämfört med den bild som jag själv ser igenom kamerans LCD-skärm. Detta gör förvisso att filmen faktiskt blir bättre än vad man tror när man filmar men det är grymt svårt att skjuta igenom att sikta med en LCD-skärm på ett par decimeters avstånd ifrån ögat.


En annan sak som jag också har lärt mig är hur tidskrävande det är att trixa med filmens efterarbete. Först ska filmen konverteras ifrån kamerans format till AVI, detta eftersom Movie Maker inte hanterar kamerans originalformat. I samband med konverteringen så kan jag även beskära bilden för att bli av med den svarta ringen runt bilden ifrån kikarsiktet.


Konverterad och klar så ska filmen in i Movie Maker där jag kan ändra hastighet på uppspelningen, lägga till för- och eftertexter samt eventuella ljudeffekter. Det går även att zooma delar av bilden men det har jag inte fått ordning på ännu.


Slutligen så ska filmen laddas upp på Youtube och därefter länkas in till bloggen på ett funktionellt sätt. Jag räknar med runt en timmas arbete för att få fram en filmsnutt som ovan och då har jag ändå inte trixat med ljussättning, ljudeffekter, zoomning och liknande. Kul är det dock, även om det tar en massa tid.


Målsättningen är att ta med riggen på jakt med luftvapen klass IV under nästa säsong och se vilken typ av film som man kan göra av detta. Fredrik är just nu nere i Afrika (!) med ett par hemliga prototyper på nästa års lineup och det vore kul om man kunde dokumentera dessa vapen, när de kommer i produktion, med en livekamera.


Likaså vore det kul att ta med kamerariggen på någon av våra HFT-tävlingar för att kanske gå en runda med kamera och föreviga lite olika banor igenom ett förstapersonsperspektiv. Med bättre upplösning och slowmotion så kan man ju om inte annat lätt avgöra vad som var plåtträff eller inte....


Apropå detta - glöm nu inte tävlingen i Onsala på lördag!


De första väderprognoserna talar om strålande sol ifrån molnfri himmel, +15 grader och bara 1-2 mps vind. Perfekta förhållanden för en hösttävling med andra ord!


Av Johnny Ottosson - 10 september 2011 13:46


Ny Moderator på LuftvapenInfo


Gubbe har nu blivit utsedd till ny Moderator på LuftvapenInfo, efterträdande Öberg. Totalt så har man nu 3 stycken Moderatorer och en styck Admin. Kollar vi på Airgun så har man 4 stycken Moderatorer och en styck Admin, trots att det forumet har mindre trafik?


Men..


LuftvapenInfos Moderatorer har ju den goda vanan att faktiskt besöka sitt forum ibland. Moderatorerna på Airgun är betydligt mer sällan på plats, just nu så är det bara en av dem som har besökt forumet under dagen. Övriga Moderatorer besökte för 3, 4 respektive 2 dagar sedan. Fast, ingen trafik alstrar ju inte direkt heller några problem, eller hur?



Av Johnny Ottosson - 8 september 2011 20:15


På en tight budget


Så, ett luftgevär ska inköpas? Det ska vara tekniskt bra, rimligt enkelt att meka med, hållbart, bra kvalité, vettig finish och passning samt dessutom - kosta så lite som möjligt. Vad ska man då välja?


Vill man ha ett fabriksnytt varumärkesvapen så ligger generellt prisbilden mellan 2000-5000 kr för ett bra standardvapen av fjädertyp. Visserligen så kan man köpa även fina fjädervapen för uppåt 6000 kr men då börjar man också tassa in på PCP territorium och känslan av prisvärdhet minskar i takt med kostnaden stiger.

För två långa så hade mitt val varit en HW30S med kaliber 177.

Detta kan naturligtvis kännas tråkigt och ni har säkert sett precis samma rekomendation på mängder av forum igenom åren men det finns en anledning till detta - i prisklassen under 2000 kr så är HW30S kung! Inte mycket att tillägga.


   Weihrauch HW30S Special


Varför inte ett litet kit ifrån Sportwaffen-Schneider i Tyskland? Jag har själv handlat ifrån dem flera gånger och det hela har fungerat mycket smidigt. Detta kit innehåller vapnet ovan, komplett med kikarsikte, fäste och pipvikt samt 500 diaboler för blott €239 + frakt. Summan blir alltså 2230 Kr med dagens kurs.

Ett mycket bra vapen och dessutom sällsynt vackert i utförandet ovan. Perfekt för allroundbruk hemmavid eller kanske för fjäderklassen 10J vid våra tävlingar. Mera "riktigt" fabriksnytt vapen får man inte för mindre pengar.

Men jag vill ha kaliber 22 och möjlighet att gå bortom 10J...?

Då är Weihrauch fortfarande ett bra kort. Om man inte har några invändningar mot formatet så är HW80 ett oerhört prisvärt alternativ. Det är ett tungt vapen främst tänkt till stationärt skytte men det har mycket god precision, samma suveräna avtryck som de flesta HW, nämligen Rekord, samt gott om kraft. Allt till ett pris om blott €289, med andra ord 2700 SEK. Ungefär samma summa säkrar en HW95, som är ett smidigare vapen med nästan lika god prestanda.

Tittar vi sedan på den tredje prisklassen, bortom 2000 och 3000 kr så har vi en hel del intressanta alternativ. Mitt personliga val hade nog varit en Air Arms TX200HC och då blickar jag mot England och BAR snarare än Sportwaffen-Schneider ifrån Tyskland. För £409 så säkrar man en fin TXHC med valnötsstock, detta motsvarar då 4360 SEK.

Slutligen så har vi den högsta prisklassen, runt 5000 kr. Där hade jag åter igen satsat på Sportwaffen-Schneider och befriat plånboken ifrån €539 för en helt ny Diana Airking. Motsvarande 5048 kr fattigare så hade jag kommit i besittning av ett semirekylfritt precisionsvapen med en kapacitet inte långt ifrån dagens PCP.

Som ni ser så finns det en lång rad prisvärda fjädervapen av ypperlig kvalité för högst rimliga pengar, fjärran ifrån kinavapen, bössor från Gamo eller Hatsan. Passa på att fynda för ingen vet ju hur länge dessa vapen kan försvara sin plats i dagens konkurrens av allt mer talrika skräpvapen på fjäderfronten samt billigare och billigare PCP ifrån obskyra tillverkare i Asien.

Av Johnny Ottosson - 7 september 2011 20:45


Tumbleweed


  Salsola kali


Min envisa förkylning biter sig kvar och jag har därför ägnat en stund att kika över de olika forum där jag deltar. Den intressanta tråden "Hur de två svenska luftvapenforumen utvecklas" på LuftvapenInfo är fortfarande mycket tankeväckande.


Behöver vi egentligen två olika forum, exakt vad skiljer dem åt när Airgun kör kinavapentema och LuftvapenInfo fokuserar på Feinwerkbau? Tidigare så har ju fjädervapen i allmänhet och varumärken som Gamo, Hatsan och övriga lågprisfabrikat i synnerhet varit synonymt med LuftvapenInfo där Airgun har haft sin nisch hos de mer påkostade varumärkena och därför intresserat de mer erfarna entusiasterna.


Detta är en sanning som knappast håller längre.


LuftvapenInfo verkar bredda sig succesivt och är väl stadd i tillväxt, förvisso en brokig och spretig förgrening framåt men man har ändå ett momentum. Den kakafoniska mixen av premium och lowlife, kunniga entusiaster och naiva nybörjare förefaller vara ett framgångskoncept, dess organiserade kaos till trots.


Den enda röda tråden som man kan skönja är en gemenskap. Deltagarna trivs ihop, kivas inte och håller sig till kärnämnet - luftvapen. Visst finns det oenigheter och visst finns det även här människor med starka drivkrafter och lätt kompromisslösa attityder men allt fungerar och det över förväntan.


Varför?


Jo, jag tror att man trivs och om man trivs så upplever man ett gemensamt ansvar för att förvalta den plats där man trivs. Trivsel skapar lugn och lugnet skapar en grogrund för entusiasm och expansion. Man har alltså en naturlig, en organisk, tillväxt och man är inne i en positiv spiral.


Ifrån ledningens håll så har man insett den gamla devisen att "om det fungerar, så stör det inte" och detta tror jag är helt rätt tänkt. De ansvariga är ständigt närvarande men ändå påtagligt osynliga. Utan att vara (alltför) elak så tror jag att om man istället hade gjort tvärtom så hade verksamheten sett helt annorlunda ut.


Airgun då?


Diametralt motsatt. Där upplever man en negativ spiral och eftersom deltagarna inte trivs så bryr man sig inte speciellt mycket om vad man skriver eller om man överhuvudtaget skriver något. Detta betyder att antalet inlägg minskar och när antalet inlägg minskar så minskar även besöksfrekvensen och därefter är spiralen ner till källaren färdig. Ledningen? Få vet och ingen bryr väl sig egentligen. Någon typ av turbulens har uppenbarligen ägt rum runt ägandeskapet till forumet och detta har lagt en våt filt över verksamheten. Visst finns det Moderatorer men de tittar inte till forumet överdrivet ofta och verkar noga hålla sig undan allt vad aktivt engagemang kan innebära.


Framtiden?


Airgun kommer att rulla så länge som ägaren behagar hålla det vid liv. Trafiken kommer dock att minska ytterligare, detta eftersom man har svårt att fånga upp nytillkomna samtidigt som det gamla gardet har tröttnat på inaktiviteten. Samarbetet med övriga aktörer (klubbar etc) är minst sagt frostigt, för att citera representanten till en av de mest aktiva klubbarna i landet: "Enda inläggen jag gör på Airgun är dom jag måste"...


LuftvapenInfo tror jag succesivt kommer att överta Airguns position som Sveriges ledande luftvapenforum. Man har trafiken, man har tillväxten och man har inga direkta bojsänken med sig i bagaget som kommer att hämma framfarten. De framträdande figurer bakom verksamheten, som av många uppfattas som problematiska, har varit förnuftiga nog att hålla sig i bakgrunden och långt ifrån konfliktsökande konfrontationer med oliktänkande deltagare.


Det ska bli mycket spännande att följa framtiden för våra (ännu) två forum och det känns oerhört skönt att ha en helt egen plattform så att man slipper vara insyltad i endera...



Av Johnny Ottosson - 6 september 2011 19:15


Teds Duvjaktfilmer


En av de bästa luftvapenjaktfilmer jag har sett...

 

Under min konvalesens efter förkylningen så satt jag och slötittade igenom Teds trevliga luftvapenjaktfilmer så jag tänkte fronta en av dessa här för de som kanske ännu inte har sett dem.


Vidare så noterar jag att man har en intressant tråd på LuftvapenInfo om hur de båda forumen utvecklar sig när det gäller besökarantal och ämnesval. En mycket läsvärd tråd som inte minst de ansvariga för respektive forum borde begrunda.


Nu ska jag gå o lägga mig igen...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards