Airpang

Direktlänk till inlägg 7 augusti 2011

Ammunitionstest 5

Av Johnny Ottosson - 7 augusti 2011 12:00


The Exterminator


Ännu en diabol som inte liknar någon annan..  


Defiant (övs. den som modigt går mot strömmen) är en udda projektiltillverkare som mest är känd för sina usla miljöanpassade Paragon-projektiler av sabot-typ från sent 1990-tal, vilka (rättmätligen) floppade rejält. Sedan några år tillbaka så har man emellertid tagit nya friska tag och det första tecknet på detta var Penetrator-serien som utvecklades till numera avsomnade Logun under tidigt 2000-tal. Efter Loguns frånfälle så har man utvecklat konceptet ytterligare och saluför nu sina udda projektiler både under eget vaumärke och under i princip vilket varumärke som den köpande kunden än önskar. I vårt fall så är det den alltid lika aktive Tobbe på Hurricane som har varit framme och lagt stående beställningar på en del sorter under namnet Hurricanes Exterminator.



  Kanske inte diaboler, snarare någon form av minié..?

 

Rent utseendemässigt så kan man knappast kalla Exterminators för diaboler i klassisk mening, det är snarare frågan om en slags miniéprojektiler med sin udda formgivning. Fördelen med en så udda design är att man lätt kan bygga upp rejäl vikt hos projektilen utan att behöva ta hänsyn till en midja, som vanligtvis kännetecknar rena diaboler. Med angivna 30.00 gn så tillhör Exterminator tungvikarna hos dagens utbud av kvarttumsprojektiler.


Prismässigt sett så är 145 kr för 275 st riktigt dyrt. Med 53 öre/st så är vi uppe på 22LR kostnad när det gäller ammuntionen. Personligen så känns det som att den här projektilen minsann måste prestera toppresultat för att motivera sin kostnadsbild.


Som vanligt så börjar vi med utgångshastigheten:


1. 853

2. 858

3. 862

4. 862

5. 873

6. 872

7. 872

8. 876

9. 863

10. 873


Genomsnittet blev 853 fps eller måttliga 260 mps.


Med tanke på hur uniforma och tunga som dessa diaboler är så hade jag nog förväntat mig ett ännu jämnare resultat, här handlade det trots allt om en spridning på 23 fps - uppseendeväckande mycket med tanke på hur jämnt Elite normalt presterar. Det ska därför bli intressant att se vikterna:


1. 30.14

2. 30.16

3. 30.06

4. 30.28

5. 30.10

6. 30.22

7. 30.28

8. 30.10

9. 30.08

10. 30.16

Genomsnitt av 10 st andra projektiler: 30.09 grains.

Här har vi nog förklaringen till skillnaden i utgångshastighet, samtliga projektiler hade en klart varierande vikt, som mest av 0.22 grains. Alla projektiler vägde dessutom en hel del mer än angiven vikt om 30.00 grains. Lite jämnare vikter hade jag nog velat se med tanke på prisläget.

Effekten hos den här diabolen (genomsnitt vo samt genomsnitt vikt) var 48.63 fpe eller 66.00 joule. Ett tydligt exempel på att hög vikt även ger hög anslagsenergi hos effektstarka och grovkalibriga PCP.

   Genomsnitt: 19.11 mm

Detta var inte den bästa tavlan jag har gjort med Exterminator men normalt sett så brukar mitt vapen prestera nedåt 12-15 mm som genomsnitt på dessa uppmätta 50 meter med den här diabolen. Trots stora ojämnheter i vikten mellan diabol och diabol så presterar ändå Exterminator bra, där det verkligen gäller - i verkligheten.

Personligen så är den en av mina favoritprojektiler men den är väldigt dyr och detta gör att det faktiskt finns andra bra alternativ och ett sådant ska vi titta lite närmare på i morgon..
 



 
 
Ingen bild

hotshot

7 augusti 2011 13:31

Kanskje OK grupper sett rent isolert,
men hvorfor sentrerer gruppene så forskjellig i skiven?

 
Ingen bild

Micke

7 augusti 2011 22:10

Ska bli kul att se skilnaden mellan FX 6,35 och JSB king. Har tömt ett par burkar av varje med min Royal. Dom går precis lika bra/dåligt i min Royal............

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards