Airpang

Direktlänk till inlägg 6 augusti 2011

Ammunitionstest 3

Av Johnny Ottosson - 6 augusti 2011 11:00


Predator Pellets


" You don´t play with these..."


Idag är det dags för en riktigt udda, för att inte säga unik, diabol - Predator Pellets! Ingen annan diabol liknar Predator och denna diabol är kompromisslöst konstruerad för ett enda ändamål - jakt! Till skillnad ifrån många andra tillverkare så har man här gått ett steg längre än att bara tillverka en hålspetsdiabol, det unika med Predator är att man dessutom har tillsatt (för hand!) en plastspets, i syfte att förbättra diabolens BC.

Det intressanta är då frågan, är detta en diabol som fungerar, fungerar den bra och hur bra fungerar den bra på långa avstånd? Tanken med en bättre BC är ju att få en jaktdiabol som, till skillnad ifrån konventionella hålspetsdiaboler, även fungerar bra på dryga avstånd. Den ska alltså flyga stabilt, vilket plattnosliknande hålspetsdiaboler sällan gör, samtidigt som den ska expandera pålitligt och vara tung nog för att leverera ordentlig genomslagseffekt i levande mål.

   De liknar inget annat på marknaden..


Till att börja med så är Predator svindyra, med luftvapenmått mätt, en ask om bara 150 st betingar kostbara 99 kr. För en sådan kostnad så anser jag att man kan ställa höga krav på produkten och det första intrycket är onekligen lovande. Liksom övriga diaboler tillverkade av JSB så vilar diabolerna mjukt och tryggt inom små runda plattor av skumgummi. Varje liten diabol är nästan ett litet konstverk, prefekta i finish, passform och spetsanslutning. Det märks att dessa diaboler är sorterade för hand. Inte en enda av de diaboler som fanns i min ask var sämre eller mera kantstött än de diaboler som jag visar på bilden ovan.


JSB anger vikten till 26.00 grains vilket gör dem lagom tunga för att fungera både i potenta fjädervapen likväl som till kraftfulla PCP. Fylld av förväntan så började jag testen igenom att sända 10 st slumpmässigt utformade diaboler igenom sensorerna på min kronograf:


1. 901


2. 899


3. 896


4. 893


5. 893


6. 895


7. 890


8. 892


9. 885


10. 888


Genomsnittet blev: 893 fps eller 272 mps.

Ett relativt jämnt resultat så här finns förutsättningarna för bra precision även på lite länge avstånd, därför går jag direkt vidare till vågen för att kolla vikten på tio stycken diaboler, slumpmässigt utplockade:

1. 25.64

2. 25.72

3. 25.76

4. 25.62

5. 25.54

6. 25.46

7. 25.56

8. 25.46

9. 25.58

10. 25.58

Genomsnitt av 10 andra diaboler: 25.76 grains

Kanske lite större avvikelse i vikt än vad jag hade önskat men ändå helt rimligt med tanke på hur komplext dessa diaboler är konstruerade. Vi har en rimligt jämn hastighet, en rimligt jämn vikt - frågan är om vi får en rimligt bra precision?

Effekten hos den här diabolen blev (genomsnitt vo samt genomsnitt vikt) blev: 45.63 fpe eller 61.87 joule. Ett ganska lågt resultat för en såpass tung diabol, där hade jag faktiskt förväntat mig åtminstonde ett par joule mera effekt.

   "Ömsom vin, ömsom vatten..."

Resultatet var minst sagt varierande, ett par grupper var rimligt jämna och fina medan andra spred totalt slumpmässigt. De träffar som är markerade med fyrkanter representerar träffar där diabolen har träffat på tvären, alltså när den har kantrat i luften och träffar med en bredsida.

Personligen så tror jag att 50 meter är ett för långt avstånd för Predators, men om den inte klarar detta, varför ska man då använda dem? På korta avstånd så fungerar ju en plattnos precis lika bra och Predators påstådda fördelar med bra djupverkan (penetration) är sällan ett bekymmer med 60+ joule..

Sammanfattningsvis, dyra men välgjorda diaboler med ett uppseendeväckande utseende men dessvärre även med tveksam praktisk precision på långa avstånd i mitt testvapen. Visst KAN de träffa där man siktar men den typen av oförutsägbarhet är oanvändbar för jakt och till målskytte så är Predators overkill.


 
 
Ingen bild

Egon Olsen

6 augusti 2011 23:17

Jeg har topp presisjon på 50m med disse i både 700 og 780fps (Bsa pipe), men, de er EKSTREMT vind sensitive.

 
Ingen bild

PeterÅ

8 augusti 2011 17:16

Jag har också topp precision med Predator Polymag i mitt BSA Lonestar upp till 100 meter.Harry Fuller Australien har även han goda erfarenheter av långhållsskytte med dessa utmärkta kulor tillsammans med en BSA-pipa.Denna grand old man har enorm erfarenhet kan tilläggas.Mitt Royale 500 med ST-pipa skjuter dock bäst med King och Baracuda.

 
Ingen bild

kevin

4 maj 2012 18:29

var köper man dom?

Johnny Ottosson

4 maj 2012 19:30

Hos Hurricane, Vittsjö.

 
Ingen bild

kevin

22 juni 2012 00:06

tack det hjälpte trodde man måste beställa från USA...Och att dom skulle kosta 200 kr minst.Det ligger väl lite utan för kristanstad? så det är inte så långt. (bor i ysane = lite utan för sölvesborg)

 
Ingen bild

kevin

24 juni 2012 14:58

jo vilka är bäst av alla luftgevärs kulor som du/ ni andra har testat. :D

 
Ingen bild

kevin

24 juni 2012 15:08

skjuter med ett BSA superstar 220m/s tror jag villket är rätt kraftigt skjuter lätt igenom en fiskmås .. känns som jag skriver här hela tiden men är full av frågor! :D

 
Ingen bild

tankryttarn

24 juni 2012 16:09

kevin: du kan nog fråga på, johnny verkar ha lagt ner sin blogg mer eller mindre p.g.a något!! skitledsamt :(

 
Ingen bild

kevin

24 juni 2012 18:39

hmm... synd jag vet ingen anna blog elr något man kan fråga på vet du?

 
Ingen bild

tankryttarn

24 juni 2012 19:41

du kan ju testa på forumena, airgun.se och luftvapen info. men du kanske gör klokast i att inte tala om att skjuta på fiskmåsar där om du inte har en skyddsjaktslicens

 
Ingen bild

kevin

25 juni 2012 14:46

okej tack! men är dom kännsliga där? dom kan väl inte spåra mig ändå? :)

 
Ingen bild

kevin

25 juni 2012 14:52

vill bara ha info om jsb predator polymag och om vad folk tycker om dom eller dom vet en ännu bättre amunition ;D

 
kevin

kevin

25 juni 2012 23:26

så nu har jag bestämt mig jag ska köpa predator polymag men säljer hurricane den nya paketen?

http://BSA superstar får jobbet gjort

 
Ingen bild

kj

26 juni 2012 10:42

till alla som frågat om jsb predator polymag .ja har prövat dom i kal 22 o 25 med fx typhoone o hatsan at44s .skjuter väldigt bra i båda bössorna .men dyra är dom och passar inte i magasin pga nylon spetsen mvh kj

 
Ingen bild

kj

26 juni 2012 10:50

kollat in diabolförrådet oj va många olika fabrikat man samlat på sig köpt o fått genom åren .använder jsb superdome mm .resten skall ja sälja ut på tradera bly väger golvet kan rasa .

 
Ingen bild

kevin

27 juni 2012 12:00

hur mycket vill du ha för predator polymag cal 22?

 
Ingen bild

kevin

28 juni 2012 23:27

EN sista fråga funkar JSB Predator bra i alla BSA pipor?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards