Airpang

Direktlänk till inlägg 21 juli 2011

Dags för nästa...

Av Johnny Ottosson - 21 juli 2011 10:00


Light Stream - en presentation


Idag ska vi kolla lite på Light Stream, ett i Sverige ganska okänt fabrikat. Såvitt jag vet så är det bara jag och MikaG som har införskaffat varsitt exemplar. Finns det någon mer ägare av ett sådant där ute så hör gärna av er.


Light Streams kikarsikte tillverkas i Japan och importeras till Europa av AK Sports, England. Drivande bakom tillkomsten av Light Stream är den nu tragiskt bortgångne Alan Konyn (d.2007) vars affärsidé var att skapa ett eget kikarsikte, precis som han själv önskade det i egenskap av skytt, tillverkat till samma specifikationer som riktigt bra varumärkessikten men runt 30-40% billigare.


Prislappen skulle vara max £400 ut till kund vid lanseringen 2006 men optiskt sett skulle prestandan kunna matcha varumärkeskikarsikten (Leupold, Bushnell etc) för ett kundpris av runt £1000. Allt onödigt prutade man sedan bort och resurserna fokuserades på de faktorer som var viktiga för skytten, inte för marknadsavdelningen.


I min duelltest så har vi alltså två diamentralt olika kikarsikten, ett sikte tillverkat i Kina för att bli en storsäljare och ett kikarsikte tillverkat i Japan för att säljas i liten skala till entusiaster. Ett stort sikte med massor av kul finesser och ett spartanskt kikarsikte utan roliga features men med resurserna lagda på basfunktionerna. Ett sikte för 4200 kr och ett sikte för 7000 kr, intressant nog så är det dyraste siktet också det som är med basalt utrustat.


Låt oss därför börja med att kolla lite på optiken, precis som med Sidewinder igår. Samma siktbild, samma avstånd och fotat med samma kamera, bara med några minuter emellan för att få samma ljusförhållande:


  Förstoring x 4.5


    Förstoring x 8


 

   Förstoring x 14


Som synes så framgår skillnaden med First Focal Plane (FFP) tydligt, riktmedlet ökar synbarligen i storlek i takt med att förstoringen höjs. Poängen med detta är att riktmedlet hela tiden behåller rätt proportioner mellan sina markeringar helt oavsett hur förstoringsgraden förändras. Gäller två dots upp vid x 6 så är det exakt samma avstånd vid x 14.

Något som är svårare att illustrera på foto är skillnaden i optik men på dessa foton så har jag nog ändå fått till det riktigt bra. Kolla exempelvis skillnaden i färg på skorstenen, den är klart mera grön i bilderna tagen igenom Light Stream jämfört när den är fotad igenom Sidewinder, där den närmast framstår som grå eftersom siktet inte ger tillräckligt med ljusgenomströmning.

När jag jämför med min Leupold EFR (på Royale 400) så är skorstenen grön även där, om än inte lika klargrön som i Light Stream. Kollar jag däremot igenom min Tasco Varmint (på CZ200T) så är den precis lika grå som i Sidewinder, om inte ännu gråare...

Jämför gärna grönskan på träden bakom skorstenen, både på gårdagens foto igenom Sidewinder och dagens igenom Light Stream. En annan reflektion är hur man egentligen räknar förstoringsgraden?? Sidewinder igår är fotad med x 25 förstoring men den verkar ändå inte (min subjektiva bedömning) som speciellt mer förstorad än x 14 på Light Stream - jämför och döm själva av mina foton.

En konkret skillnad är dock att Sidewinder ger bra mycket mera tunnelseende, siktbilden blir avsevärt smalare och är mycket känsligare för exakt hur man håller huvudet för att inte svarta skuggor ska uppstå i kanterna. Där är Light Stream betydligt mera förlåtande och ger en större siktbild, trots att den bara har 25 mm tub jämfört med den grövre 30 mm tuben på Sidewinder.

Min subjektiva känsla är att här har vi troligtvis en hel del av de 3000 kr som skiljer de båda kombatanterna åt - Light Stream har en optik som inte ens min EFR förmår att matcha. Det är kul bara att sitta med Light Stream enbart för att spana på olika saker för att se hur de framstår i siktet. Då har jag ändå inte avhandlat skillnaden i ljustransmission under svåra förhållanden som skymning eller regn...



 
 
Ingen bild

MrBlarren

21 juli 2011 12:48

Ja jag tycker då att detta siktet förstorar mer i 14x än sidewindern i 25x , men kan ju vara en synvilla förstås p.g.a att kameran hade lite olika placering den verkar varit närmare Light stream

 
Ingen bild

MG

21 juli 2011 13:09

I 25x så tar skorstenen 1/2 utrymmet i kikaren

I 14x så tar skorstenen 1/4 utrymmet i kikaren

Ungefär det ser väl alla, eller!

 
Ingen bild

POS

21 juli 2011 13:59

Sidwindern har ca 1,7ggr mer förstoring vid max så enkelt är det.

hade Sidwindern haft 28ggr förstoring hade skorstenen blivit dubblet så stor i den kikaren och förstoringen hade alltså varit dubbel.

Man lurar sig lätt på siffrorna :)

Det verkar vara riktigt fin optik i en Light Stream av bliderna att dömma.

 
Ingen bild

MG

21 juli 2011 15:35

Jo det är ett fint sikte Light stream, det är som du skrev!

Det är kul bara att sitta med Light Stream enbart för att spana på olika saker för att se hur de framstår i siktet.

Trodde själv ett tag att jag höll på att bli fågelskådare allt syns så klart att man blir helt hänförd.

 
Ingen bild

POS

21 juli 2011 16:09

Kommer du ta med ditt Light Stream på söndag?
Jag tänkte nog också dyka upp (för första gången) då kanske man kunde få kolla i det.

 
Ingen bild

MG

21 juli 2011 16:41

Japp den blir med! å du får även prova bössan den sitter på Royale 400. :-)

 
Ingen bild

POS

21 juli 2011 17:28

Kul!
Då ses vi där.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards