Airpang

Direktlänk till inlägg 12 juni 2011

Enheter..

Av Johnny Ottosson - 12 juni 2011 22:00


Metric eller Imperial....?


Titt som tätt så kommer det förundrade frågor på varför jag inte använder metriska enheter överlag på bloggen, ska sanningen fram så tillhör ju faktiskt detta undantagen. Tidigare så har jag inte brytt mig om att kommentera saken vidare men nu börjar ämnet återkomma allt mer frekvent.


Det finns huvudsakligen tre skäl till att jag inte använder metriska enheter:


1. metriska enheter är inte lika praktiska för ändamålet

2. metriska enheter används inte internationellt, inom vår hobby

3. hävd och vana, man måste översätta till metriska värden


Ändamålsanvändning

Ju mindre enheter man använder desto mer exakt kan presentera något utan att behöva använda decimaler. Att köra 900 fps är enklare än 274.10 mps och i synnerhet när man redovisar ett av de absolut viktigaste nyckeltalen, spridningen. Ett bra värde är inom 15 fps, vilket är lättare att läsa än 4.57 mps och lättare att använda om man exempelvis dividerar olika värden, i synnerhet i huvudet.

Internationellt

De stora och dominerande länderna inom luftvapenhobbyn använder aldrig metriska termer, här redovisas allt i Imp. Samma sak gäller även hos luftvapentillverkarna, inga luftvapentillverkare räknar joule eller mps, här är det alltid fpe och fps som gäller. Presenterar man resultat på ett amerikanskt eller brittiskt forum som metrisk så är det knappt någon som reagerar eller bryr sig eftersom man då själv måste räkna om till värden som man är van vid för att kunna förstå vad som presenteras. Metriska värden är helt enkelt inte lika internationellt gångbara inom vår hobby.

Vana

Vissa saker har vi vant oss vid som redovisade i Imp, detta gäller inte bara luftvapen/vapen och skytte utan även inom så skilda områden som TV-rutor och bildäck. Vem går egentligen in till en däckhandlare för att fråga efter däck till sina 43.18 cm fälgar? Det känns alltså för de flesta naturligt att exempelvis mäta diabolernas vikt i grains snarare än i gram etc
 

Detta är i korta drag de skäl som jag står bakom för beslutet att köra de flesta värden som Imp här på Airpang, dock så brukar jag även redovisa viktiga särtal som metriska just till gagn för nybörjare och sådana som ännu inte har börjat tänka utanför den metriska lådan.

 
 
Ingen bild

hotshot

12 juni 2011 23:54

Noen av forklaringene er vel litt "ad hoc"?
5 m/s er vel feks. så nær 15 fps at det like gjerne kunne vært referansen? Men min kronograf måler automatisk i fps når man slår den på......
Og allianser etter Andre Verdenskrig flyttet "teknisk fokus" fra Tyskland til England og USA. Men England forsøker å bli "metrisk".....

 
Ingen bild

Hejsan

13 juni 2011 00:47

Om alla hävdade att det har varit så förr så skulle vi väl mäta i alnar, famnar, skålpund osv.

Tyvärr så är en del fossiler som vägrar se normal utveckling som just.....NORMAL....

Vi har haft SI systemet sedan 70 talet.

Ta och gå till jobbet, sälj bilen (du tankar väl Gallon) och sälj mobiltelefonen. Börja med röksignaler i stället :-)

 
Ingen bild

Sergeanten

13 juni 2011 09:44

Man hör allt oftare amerikaner och engelsmän som använder meter och kilo. Så småningom kommer dom att helt ha övergått till det metriska systemet. Det är bara en fråga om hur lång tid det tar.

Johnny Ottosson

13 juni 2011 14:39

Att gå över till metriska enheter i allmänhet ligger nog i tiden, att däremot att göra den övergången i specifika sammanhang är nog däremot mera ovanligt.

 
Ingen bild

Silwer

15 juni 2011 16:15

Personligen tror jag sanningen ligger i att det är en viss elitism att använda enheterna som ö-fölket främst använder och USA förstås, det blir liksom töntigt med mått som är begripliga för i princip vem som helst.

Man svänger sig liksom bättre i mängden om man pratar i imperialistiska mått, hur koskade de än är jag mena 12 tummar blir en fot och 3 fötter en yard, ni hör ju själva, det är som han skrev ovan rena medeltiden.:-D

Fast jag använder grains som vikt på diaboler får jag erkänan jag fixar inet alla jäkla decimaler när man tar gram:-D

Johnny Ottosson

15 juni 2011 18:52

Tja, Silwer - jag fixar själv inte alla jäkla decimaler när man tar mps..

Elitism, sådant tror jag bara de som har höjt sig över den rena nybörjarnivån nedlåter sig till. Själv tror jag snarare att man kan jämnställa det med någon typ av branchjargong.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards