Airpang

Direktlänk till inlägg 4 juni 2011

Lite udda...

Av Johnny Ottosson - 4 juni 2011 12:00


Kroppsskydd M/90 möter Thunderhead 100


   Inlägget när det sitter i en väst

 

Idag föll jag för frestelsen att testa mitt inlägg till Kroppsskydd M/90 mot min pilbåge. Vi kunde under gårdagen kostatera att inlägget utan vidare stoppade en 22 LR och enligt Försvarsmaktens specifikationer så ska inlägget kunna stoppa en projektil (eg ett splitterfragment) på 1.10 gram som färdas med 450 mps. Eftersom man aldrig lär få upp en diabol med vikt som 22 JSB Heavy till 450 mps så fanns det alltså god marginal till den gränsen. En snabb 22 LR, man dubblar vikten och halverar hastigheten jämfört med splittret, hamnar emellertid på gränsen. Frågan är vilken marginal som tillverkaren har?


Thunderhead 100 grains


Min pilbågen är en 2005 Hoyt Vipertec som är justerad till 255 fps med 385 grains pilar, alltså ca 76 joule och något mera än min FX Airguns Elite. Dragkraften är 53 lbs, vilket är mycket lågt jämfört med de flesta andra compoundbågar vilka ägarna regelmässigt oftast skjuter på 65-85 lbs med hastigheter en bit över 300 fps. Den effektnivå jag har valt är strax över minimigränsen (50 lbs) för klass I vilt i de nordiska länderna, exempelvis Danmark, Åland och Finland. Skaften är Trophy Ridge 400 spine och spetsen är som sagt Thunderhead på 100 grains.  


Denna gång så besköt jag inlägget på 25 meters avstånd, istället för bara 5 meter med min 22 LR under gårdagen.


Inlägget tejpades upp mot min hemmabyggda butt..


  

Ett avstånd av 25 meter är ingen match för en compoundbåge...


Som väntat så gav inlägget inget större motstånd..


  

Pilen gick rakt igenom som om inlägget vore en våt pappershandduk...


Precis som att många utomstående har svårt att förstå vilken precision ett modernt PCP kan leverera så har man också svårt att föreställa sig vilken penetrationsförmåga en jaktspetsrustad pil har när den avlossas i den här hastigheten. Naturligtvis så kan man ha väldigt olika åsikter om de etiska aspekterna runt att jaga med en pilbåge men prestanda för uppgiften, den har den hur man än räknar.


Pilen bromsades inte speciellt hårt av inlägget utan fastnade nära 2 decimeter in i pilstoppet bakom inlägget, se näst sista bilden där skyddet sitter där det hamnade och pilen sakta är dragen ur butten. Hade inlägget suttit i västen på en människa så hade vi säkerligen kunnat se spetsen på andra sidan av kroppen.

 
 
Ingen bild

Gunnart

4 juni 2011 13:20

Ja... När man pratar jaktpilar så handlar det egentligen inte om joul utan penetreringsförmåga. Om din båge presterar detta resultat så undrar jag vad min 70pounds Darton klarar? Möjligtvis 3 dubbelt lager av nämnda material.
Med min Compound fäller man grizzly over there. :)

 
Ingen bild

POS

5 juni 2011 09:39

Det man förvånas mest över är inte att pilen går så lätt igenom utan att en kula är så lätt att stoppa t.o.m från en 22lr

Kul tester i alla fall!!

 
Mats Carlsson

Mats Carlsson

6 juni 2011 01:36

Som en säger är det penetreringsförmågan det handlar om och inte joule. Kulor är konstruerade för att de ska stanna i kroppen på djuret och lämna kraften där, inte gå rakt igenom.

Det är onekligen imponerande i alla fall. En kompis var på en vapenmässa och då fyllde de ett 200L fat med sand och sköt med en 9.3x62 på det. Kulan stannade ungefär mitt i fatet med sand. Pilen från en compoundbåge gick rakt igenom.

http://galaxybloggen.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards