Direktlänk till inlägg 13 april 2011
Kunder, leveranser och tavlor
Idag talade jag med en handlare som precis hade suttit i samtal med en kund. Denne hade införskaffat ett kulfång till sitt luftgevär och eftersom kulfånget var nästan lika dyrt som geväret så ansåg han sig ha rätt att återkomma med lite synpunkter på sin investering.
Hans första reflektion var att kulfånget ändrade färg. Hur menar du, sade handlaren? Jo, varje gång han sköt på kulfånget så blev det en blank prick i den annars så vackra gula lacken.
Först var handlaren en smula osäker på om kunden skojade eller om han helt enkelt var en tvättäkta tokstolle så därför uppbringade han sin allra lenaste och mest diplomatiska stämma när han lugnt förklarade att mänskligheten ännu inte har lyckats uppfinna skottsäker färg.
Invändningen kom naturligtvis reptilsnabbt när kunden kontrade med att det ju bara var ett luftgevär och inte ett riktigt gevär. Nog borde väl ett kulfång av prima svensk tillverkning ha bättre kvalité än så? Varumärket kände han minsann igen sedan barnsben och själv var han mycket nöjd med en gräsklippare av samma fabrikat - den startade alltid villigt i ur och skur. Svensk kvalité helt enkelt.
Sålunda så måste det kulfång han köpte varit defekt från början, kanske dåligt underarbete? Man vet ju inte med dessa vattenbaserade färger nuförtiden. Hans granne hade minsann drabbats av lacksläpp på sin Opel bara för att färgen var miljövänligt vattenbaserad. Dessutom så var kulfånget dyrt, det var ju egentligen bara en plåtlåda. Hela hans luftgevär som han köpte betingade ju bara hundralappen mera.
Eftersom handlaren tålmodigt hade lyssnat på detta så kom nästa problem serverat som på ett silverfat, precis innan han fick möjlighet att vidare diskutera kulfångets tillkortakommanden. Även luftgeväret hade en del egenheter som dess ägare inte uppskattade. Det största problemet var att vapnet helt enkelt inte träffade där skytten hade avsett.
Här hade dock kunden gjort en glasklar analys av situationen och konstaterade då att ju längre bort han sköt mot målet desto lägre ner tog träffarna - precis varje gång. Geväret sköt ju alltså inte ens rakt! Surt kunde han blott konstatera det faktum att kulan inte gick rakt utan dalade i en bananformad bana på sin väg mot målet. Så kunde han ju inte ha det, då kunde man ju aldrig räkna med att träffa på första skottet utan det kräves en svärm skott först för att se ungefär hur högt ovanför målet man var tvungen att skjuta för att kunna träffa.
Måhända ett riktigt sikte, som man har på riktiga gevär, kunde hjälpa. Trots att dessa kostade hundratals kronor så kanske detta kunde vara lösningen på hans precisionsproblem? Dessutom så kan man ju se målet närmare samtidigt.
Nu hade handlaren laddat för en smärre föreläsning då kunden blixtsnabbt avsnoppade handlaren med att han var tvungen att ta ett viktigare samtal på andra linjen och lovade att återkomma till morgondagen.
Det ska bli spännande att höra hur nästa samtal förlöper...
I övrigt så fick jag idag mail från Big T Products med besked om att mitt Mendozasikte hade lämnat handlaren och var på väg i riktning Ödsmål. Om jag önskade så kunde jag följa paketet med en trackingtjänst från UPS. Där kan jag läsa:
Shipment has left seller facility and is in transit
Därtill så anges; Estimated Arrival: May 10, 2011
Nu hade jag naturligtvis helst velat se min leverans monterad och klar på min bössa till 110507, då säsongens tävlingar börjar. Dock så vet jag att de flesta handlare tar till lite när de anger leveranstiden och vanligtvis så brukar leveranserna komma långt innan dess. Det är helt klart smidigt att köpa vapendelar ifrån USA, bara man hittar en vettig säljare.
Slutilgen så kommer här en intressant måltavla som jag hittade på nätet. Den är egentligen avsedd för 25 meter benchrest men den kan säkert vara användbar även i andra sammanhang.
Länk: http://lucaslife.com/targets/25m%20Benchrest%2024%20Bulls.pdf