Airpang

Direktlänk till inlägg 12 april 2011

Rätt avstånd gör skillnad...

Av Johnny Ottosson - 12 april 2011 10:00


Den magiska gränsen

 

Tidigare så har vi här i bloggen läst att träffbilderna i högsta grad kan bero på olika sorters diaboler och dessutom med vilken hastighet som dessa diaboler avfyras. Idag så ska vi kolla lite närmare på ytterligare en variabel, som dock ofta är ganska okänd, nämligen avståndet.


Vadå avståndet? Klart att det blir svårare att skjuta på längre avstånd, eller vadå? Jo, det kan man naturligtvis tycka men sanningen är en smula mer hårresande än så. Det är nämligen så att träffbildens storlek står inte i direkt proportion till avståndet fram till målet. Det finns med andra ord en magisk gräns var varje vapen och den ska vi titta på idag.


Alla luftvapen skjuter nämligen tämligen tätt ut till ett specifikt antal meter och därefter så börjar träffbildern öppna sig rejält. Ibland så kan gränsen vara nästan absurt skarp och det finns mängder av exempel på vapenindivider som kan skjuta underbart fint på exempelvis 41 meter för att sedan fullständigt deorientera och prestera tre gånger så stora träffbilder på blott 43 meter. Inte sällan så är detta också vapen som i övrigt har underbart fin teknisk egenprecision.


Märk nu väl att detta är ingen absolut sanning, alla vapen är ju som alltid unika individer. En del vapen kan ha en lite mer diffus magisk gräns, som skytten kanske inte alltid ens observerar. Detta trots att han i övrigt kan vara mycket väl medveten om att den här gränsen existerar och aktivt eftersöker den. Andra vapen däremot kan ju, som sagt, ha en skrattretande tydlig gräns och min egen CZ200T är ett tydligt exempel på detta, vilket jag tänkte visa här idag.


Bakgrunden till detta är att man på Yellow Forum diskuterade träffbilder på 30 yards, alltså inte 30 meter, som jag skjuter. Jag flyttade då min måltavla ifrån 30 meter till 27 meter (alltså 30 yards) för att observera utfallet och detta blev en mycket intressant iaktagelse:


  Först 20.40 mm på 30 meter

 

  Sedan 14.20 på 27 meter

 

  Därfter 19.00 mm på 30 meter

 

  Slutligen 11.20 mm på 27 meter

Som synes så blåste det en hel del åt vänster på tavlorna men de sköts växelvis med fullt stöd och enbart med JSB Exact 8.44 gn med 10J. Skillnaden var alltså blott 3.00 meter men resultaten ovan talar för sig själva.

I vanliga fall så brukar jag kunna få till genomsnitt på 10-11 mm vid 30 meter under perfekta förhållanden men proportionerna mellan 27 och 30 meter är sannolikt nästan lika spektakulära även under perfekta eller mycket goda förhållanden. Detta kommer naturligtvis att utforskas mera framöver.

Så, testa gärna era vapen på lite olika avstånd, precis som jag tycker att ni ska pröva dem på lite olika effekter och med lite olika diaboler. Rätt som det är så hittar man en kombination som blir överraskande god och då vet man enkelt var man har sin bortre gräns för just den unika vapenindividen som man har i sin ägo.

 
 
Ingen bild

jazz

13 april 2011 12:28

Detta är något även jag märkt av. Min Verminator som sköt otroligt bra hadde en gräns vi 40m. Upp till detta avstånd var det aldrig problem med extremt små samlingar (4-5mm) Vid 50m var genomsnittet 15mm och vid 55m bortåt 40-50mm. Fan vet vad detta beror på. Jag skyller på den korta pipan men är osäker på detta. Möjligtvis Fx kan ge ett svar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards