Airpang

Direktlänk till inlägg 20 februari 2011

Att htta formen....

Av Johnny Ottosson - 20 februari 2011 10:00


 

Mer jobb än vad man tror...


  

Diagram av det slag jag tänker köra i VT framöver...


Fast det är naturligtvis samtidigt fruktansvärt roligt. Idag har jag skjutit precision med både Rapid och Royale inför artikeln till Vapentidningen. Till skillnad ifrån vanliga skjutningar, till bloggen, så har jag klistrat upp måltavlorna på skivor av masonite för att få riktigt runda och fina hål. Sedan har jag belyst måltavlorna med en halogenlampa, riggat systemkameran på stativ och använt en extern (lös) blixt - allt för att få så bra bilder som möjligt. Slutligen så lägger jag på resultattexten via datorn istället för handskrivet som på bloggen.


  

Exempel på träffbilder till VT, här medelgoda utfall från Rapid...

 

Förutom måltavlorna så mäts effekt, utgångshastighet och liknande vilket ska redovisas i en ny typ av grafer för att bli så överskådliga som möjligt för de av VTs läsare som inte är vana vid att jämföra PCP mot varann. Med lite tur så får jag också möjlighet att ta med kaliber 25 i form av Royale Elite, vilket betyder ännu mer grafiskt arbete. Det skulle dock vara jättekul att med dessa hjälpmedel kunna peka på skillnaderna mellan kaliber 22 och kaliber 25 på ett pedagogiskt sätt.


Jämfört med tidningsartiklarna så är det både snabbt och enkelt att blogga, den saken är säker. Nu ligger ett nytt nummer av VT ute, utan luftvapen, men till april månads nummer så ska en luftvapenpresentation vara med, snarlik de som jag har haft med i den tidningen tidigare. Därefter så kommer testet med Rapid vs Royale och nummret därpå kommer sannolikt att avhandla big bore, i form av en modellpresentation och lite allmänt om vapentypen.


Sedan så sitter jag och funderar på ytterligare en test, antingen så kör jag basmodellerna av Hatsan AT44LW vs Typhoon ST (sub 5000 kr basPCP FP 25) eller så kör jag Benjamin Marauder vs FX Airguns T12 Typhoon Whisper (22 FP). Vilket som blir bäst och roligast att läsa är jag i nuläget lite osäker på, vad tycker ni själva?

 
 
Ingen bild

PeterÅ

20 februari 2011 15:08

Hej Johnny
Testa gärna Royale och Typhoon i caliber .25.

Johnny Ottosson

20 februari 2011 15:11


Royale kommer i samband med Royale Elite, i Rapid/Royale-testet.

Typhoon i kaliber 25, möjligtvis i en duell mot Hatsan AT44LW med samma kaliber.

 
Ingen bild

PeterÅ

20 februari 2011 15:18

Blev lite besviken över att höra Ben Taylor kör Suzuki.Visserligen en mycket fin hoj,men det finns ju Triumph Bonneville.Gissa vem som har en.
Rule Britannia.

Johnny Ottosson

20 februari 2011 16:20

Han körde brittiskt tills det kom ut japanskt, precis som att han sköt Rapid innan det fanns Royale...

Hehehe...

 
Ingen bild

Phontha

22 februari 2011 08:37

Haha, väl talat Johnny !!

Ben Tailor har mao. en hög teknisk kompetens , varför åka brittiskt skräp när det finns japansk högteknologisk teknik.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards