Airpang

Direktlänk till inlägg 5 februari 2011

Power !!

Av Johnny Ottosson - 5 februari 2011 10:00


 

Effekten


  

Rapid - ett powerhouse



Så, hur var det nu med effekten? Helt ofelbart så är effekten något som alltid intresserar de entusiaster som är älskar high-end PCP. Att mäta effekt är teoretiskt sett mycket enkelt, det enda som krävs är vapnen, diaboler och en pålitlig kronograf. Problemet kommer när man ska uttolka resultatet och här kan då många fel uppstå.


Idag har jag mätt två skenbart snarlika vapen, Theoben Rapid Mk II och FX Airguns Royale. Båda har kaliber 22 och 400 tub. Så långt är inget konstigt men det finns en mycket betydelseful variabel som påverkar utfallen ordentligt.


Rapid Mk II FAC har en pipa på 24 tum, Royale har en pipa på 20 tum.


Just piplängden har en enorm påverkan på effekten hos PCP med full effekt. Här kan tillverkaren gå två vägar, antingen så utnyttjar han pipan fullt ut och får då rejält mycket mera effekt än den tillverkaren som väljer en kortare pipa. Alternativt så tar han ner effekten och låter då den längre pipan driva upp effekten ifrån en mindre hårt trimmad drivkälla, då får man i gengäld betydligt flera skott på en fyllning. En lång pipa är alltså alltid en teknisk fördel för ett PCP om man söker full effekt.


Vad har då en lång pipa för nackdelar? Visserligen så ger en längre pipa teoretiskt sett en lägre ljudnivå men den skillnaden är som regel marginell när vapnen smäller på full effekt. Som regel måste man ha på en dämpare eller en shroud för att vapnet ska kunna användas på ett njutbart sätt utan hörselskydd. Detta betyder att vapnets totallängd rakar iväg. På dessa båda vapen så är skillnaden högst märkbar.


Royalen känns otroligt liten och smidig jämfört med Rapid och dess totallängd är bara 103 cm (ink en effektiv och laglig shroud). Rapiden däremot har en totallängd på 126 cm med en lös HW dämpare monterad (för att nå samma ljudnivå). En lös dämpare, typ HW, kräver därtill en separat vapenlicens.


Priset för fördelen av den lägre pipan när det handlar om effekt betyder också att man får ett avsevärt mera skrymmande vapen med ca 20 cm längre totallängd. Om den högre effekten är värt den längre längden av en längre pipa är dock helt och hållet upp till köparen att avgöra. Med detta i medvetandet så ska vi idag tydligt få se hur uppenbar skillnaden på piplängd är i dagens effekttest.


Först av allt så ska vi dock se vad respektive tillverkare utlovar och sedan ska vi jämföra med vad just mina två vapen presterar i verkligheten.


Theoben: Här utlovas 40 st skott på 40 fpe.

FX Airguns: Här utlovas 60 st skott på 36 fpe.


Så, här har vi alltså en något bättre effektivitet deklarerad av FX Airguns, deras Royale ska alltså ge 20 skott mera till priset av 4 fpe lägre effekt, trots handikappet av den avsevärt kortare pipan. Erfarenhetsmässigt sett så är min gissning att Theoben mycket väl bör klara 40 fpe eftersom den längre pipan är såpass betydelsefull för effekten medan jag ställer mig tveksam till om Royale klarar 36 fpe. Min gissning är att toppeffekten landar på 41 fpe för Theoben och 34 fpe för Royale. Antalet skott bedömmer jag till 30 respektive 45 skott på en fyllning från 220 Bar om jag sätter ribban vid maximalt 20 fps spridning. Ammunitionen som används är JSB Jumbo Exact 5.52 mm, direkt ur burken.

Så, upp till bevis med andra ord - Theoben först:


1030, 32, 30, 28, 32, 36, 35, 34, 37, 34

1036, 34, 34, 36, 34, 37, 33, 30, 34, 24

1029, 27, 28, 28, 23, 21, 19, 18, 15, 08

1005, 04, 01, 997, 993, 992, 980, 981, 974, 969

Totalt: 40 skott inom 68 fps - inom 20 fps blev resultat 28 st skott.

Nästa vapen ut blev då FX Airguns Royale:

968, 82, 82, 86, 93, 90, 87, 85, 93, 89

989, 88, 82, 86, 87, 91, 88, 87, 88, 86

981, 90, 89, 83, 77, 73, 75, 75, 73, 78

978, 76, 76, 73, 72, 71, 65, 66, 65, 63

962, 59, 61, 59, 57, 57, 56, 52, 52, 49

950, 46, 43, 47, 40, 39, 34, 36, 32, 31

Totalt: 60 skott inom 62 fps - inom 20 fps blev resultatet 33 skott.

Ett ganska intressant utfall faktiskt. Som vi ser så klarar båda vapnen de av tillverkaren angivna antalet skott - men till priset av en väldigt stor spridning, 62 resp 68 fps. Inom kravet av 20 fps så ser vi att den starkare Rapiden ger 28 skott vilket betyder 70 % av det totala antalet skott. Royale ger 33 skott och detta blir något sämre 55 %.

Här hade jag förväntat klart bättre av Royalen. När det gäller Rapiden så hade tillverkaren säkert kunna få ut en hel del mer bra skott igenom att ta ner effekten lite och därmed utnyttja den längre pipan för att hålla effekten på samma nivå som Royale samtidigt som den då lägre förspänningen på hammarfjädern hade sparat på luften.


Ser vi på effekten så levererar Rapiden ca 37.50 fpe (50-51 joule) där den kortare pipan hos Royale betyder ca 33.50 fpe (45-46 joule). Man kan alltså säga att den längre pipan är värd ungefär 5 joule räknat som ren effekt. Sedan får man själv överväga om dessa 5 joule är värt nackdelarna iform av en längre totallängd och bristen på en legal ljuddämpning.

Värt att betänka är också att om man hade brukat en tyngre diabol så hade naturligtvis effektiviteten hos den längre pipan blivit än mera betydelsefull. En annan viktig omständighet är det faktum att alla vapen är individer. Bara för att det unika exemplaret av ett vapen levererar en given effekt så innebär inte detta per automatik att alla vapen av samma fabrikat/modell gör exakt detsamma.

Hur ser då de mätta värdena ut jämfört med fabrikernas utfästelser? Ser man på effekten så ligger vi lite under uppgivna värden och här är båda fabrikaten lika goda kålsupare. När det däremot handlar om antal skott så fuskas det synbarligen mera men vi ska också betänka att inga tillverkare (såvitt jag vet) anger maximal spridning inom vilken ram som de angivna skotten ska levereras.

Ser vi exempelvis på 65 fps spridning så hamnar vi ju på 40-60 skott men om kraven blir hårdare och landar på 20 fps så sjunker antalet skott betänkligt, till knappa respektive dryga 30 st. Överlag så är dock min känsla att man friserar sina värden för antal skott mer än vad man gör för effekten.

Just effekten kan ju de flesta ägare lätt mäta upp själva varpå tillverkaren kan bli tagen med skägget i brevlådan igenom på tok för stora glädjesiffror. Om man däremot inte definerar spridningen så kan man enklare justera upp broschyrsifforna för antalet skott som vapnet förväntas prestera utan att få sura köpare efter sig.

Nu återstår att göra flera tester med båda vapnen för att få fram ett representativt urval som överlag är pålitligt för just dessa båda vapen, så jag kommer säkerligen att återkomma till ämnet som sådant. Bland annat så ska vi se på vad som sker när vi skjuter med lite tyngre diaboler, då kommer effekten att stiga närmare tillverkarnas utfästelser samtidigt som spridningen ifrån skott till skott kommer att bli betydligt lägre.

 
 
Ingen bild

gubbe

5 februari 2011 13:13

Trevlig läsning. Glöm nu bara inte att du har "allas" ögon på dig vad det gäller att du är objektiv när det gäller FX.

Johnny Ottosson

5 februari 2011 15:42


Jag försöker alltid vara objektiv.

 
Ingen bild

MR

5 februari 2011 16:09

Blir inte 28skott av 40skott 70% vilket är klart bättre än FX 55%.

Som du skrev så kan det bli fel när man ska uttolka resultatet.. ;)

Enda nackdelen för Rapiden som jag ser är priset, shroud går att fixa men priset är högt.

Johnny Ottosson

5 februari 2011 16:37


Bra att du är uppmärksam, jag hade helt enkelt räknat fel.

 
Ingen bild

MR

5 februari 2011 16:16

Bra test för övrigt, har sett att engelsmännen ibland använder sig av olika ammo till bössorna vilket ger en del förvirring och antagligen så kan man genom det vinkla resultatet dit man vill, (olika effektiva kulor i de olika bössorna)enda raka är att köra med samma ammo som du gjort och redovisa all info.

Antar att det blir träffbilder här näst?

 
Ingen bild

jazz

5 februari 2011 17:03

Jag vet inte varför du har så låga siffror när det gäller effekt på Mk2. Jag har jobbat med att få ner min i effekt det lägsta jag kan komma är 58 joule med JSB heavy 22. Sedan måste jag antingen klippa fjädrar eller fräsa i stocken för stt kunna få ut inställnings skruven mer. Sedan kanske du ska snacka med någon om Hw dämparen, den funkar inte på Theobenen, den klipper effekt, i varje fall de jag provat (2 st). Jag blev avrådd från Hw dämparen direkt vid köpet. Tydligen så är Ben Tylers dämpare eller
Milbro som den nu heter enda som funkar bra. Detta enl de jag varit i kontakt med. Det verkar som flera haft problem med Hw dämparen till just Theoben. (Kolla med Tobbe) Nu är det FAC versionen jag har, kanske är det skillnad på dem.

Johnny Ottosson

5 februari 2011 17:28


Låga siffror? Problemet är snarare att mitt exemplar ger för hög effekt.

Du kan säkert komma ner till lägre än 58 joule om du använder lättare diaboler än 18.10 gn.

Tyvärr så kan jag inte, precis som du skriver, ställa ner effekten mera eftersom bakstycket redan är utskruvat maximalt, mera går helt enkelt inte eftersom stocken tar emot.

Jag har prövat med och utan HW-dämparen och kan inte notera någon effektskillnad. Varför skulle en dämpare stjäla effekt förresten?

Som framgår av artikeln så är det exemplar jag testar en FAC med 40 fpe angiven energi, det finns även en variant med 30 fpe angiven energi som ger mer skott på fyllningen. Det var egentligen en sådan som jag hade velat komma över men nu blev det en 40 fpe version istället.

 
Ingen bild

Axelsson

5 februari 2011 20:09

Mina test på Royalen ger 60 skott på 31 fpe max 20 fps spridning

Johnny Ottosson

5 februari 2011 21:15

Det är nog inte omöjligt att jag hade hamnat där heller om jag hade skruvat ner 2 fpe samt mätt med en tyngre diabol som 18 gn.

 
Ingen bild

Skogshuggarn

5 februari 2011 20:31

Gubbe,är du har och tjuvläser oxså ? Om vi nu slår ihop vad som sägs under en dag på båda de här Svenska luftvapenforumen och lägger handen på hjärtat för att känna efter på innehåller där ut i,,vad kännet vi då och vad inser vi då ? Jooo,,att man är långt ifrån tillfredställd ! eller hur ? Säga vad man vill om den här satellitsnubben (Johnny),,han är både objektiv och partisk,,Att avsluta aftonen med att läsa satellitjohnnys blogg är att lägga sig sängs inför natten med en intressant facktidning,kontra,,avlutar man kvällens surfande på ett annat ställe är det med känlslan av att ha en svensk damtidning framför näsan,,där man får lära sig att börjar det pluttra lite förmycket i grytorna så läggs locket på.
Japp !

Johnny Ottosson

5 februari 2011 21:45

Öh...tack....tror jag...

 
Ingen bild

gubbe

5 februari 2011 21:47

Skogshuggarn min vän så här är det, jag läser allt jag kommer över om luftgevär just nu, alla inlägg på båda forummen men även en del luftg bloggar tex han Johnnys du vet. Beundrar hans enegi och kunskap sen att han snackar lite skit ibland får man ta med en klackspark. Mvh gubbe även kallad "någon" av en viss bloggare.

 
Ingen bild

Skogshuggarn

5 februari 2011 22:16

Gubbe,,frågan är om han snackar så mycket skit ! och även om det är så,så har det ett syfte och en innebörd ! Men som du gör,är jag oxså berädd att göra ,,att i beundran slicka så tungan blir brun,,ty en man med sådan kunskap och energi skall hållas ren å fin så han fortsätter att entusiasmera oss i vintermörkret.

Johnny ,,att tveka är ett moraliskt eftertraktansvärt personligt karaktärsdrag.

 
Ingen bild

PeterÅ

6 februari 2011 09:30

Måste vara nyttigt att jobba i skogen förstår jag efter Skogshuggarns kommentar.











Som skogshuggarn säger så har vi stor nytta av Johnnys kunskap rätt att vi inte alltid håller med om det han säger.Keep up your good work Johnny!



Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards