Airpang

Alla inlägg under januari 2011

Av Johnny Ottosson - 25 januari 2011 10:00


 

Lite trixande



Ett rejält skjutstöd är inte dumt alls...


Idag så riggade jag upp skjutstödet som fotograferingbänk för att testa möjigheten att få bättre foto och video igenom kikarsiktet. Inspirationen är naturligtvis Teds trevliga videos och jag tänkte köra ungefär samma koncept själv om jag får det hela att fungera som jag har tänkt.


Skjutstödet fungerade perfekt, som ovan, riktigt stabilt och perfekt justerbart till precis det man önskar fotografera downrange. Min Ultra fick agera provbössa eftersom den är så kort och lätthanterlig att justera in med.


  

Resultatet blev faktiskt riktigt bra, trots att kameran/mobilen var handhållen.

Nästa steg blir att ordna en plattform att skruva fast på okularet och som kan hålla fast den riktiga kameran ordentligt för bästa tänkbara bildkvalité. Kameran jag ska använda är den som jag tidigare har videofilmat lite med här på bloggen, den har nämligen både burstmode och slowmotion vilket kan vara kul just när man skjuter.

  

Varje röd kvadrat är 1.00 inch i sida, alltså 25.40 mm.

För skojs skull så sköt jag en fyllning (20 skott) på 50 meter, se ovan, med Ultran. Resultatet blev inte lika bra som sist men 3 skott utanför riktområdet på en tum får man ju räkna som helt okej...

Av Johnny Ottosson - 24 januari 2011 18:00


Dagens Upload


Detta är ett vapen som aldrig blev byggt från fabriken men som då och då ändå förekommer som customvapen. Ett intressant koncept men det kommer förmodligen mera till sin rätt vid fullpower snarare än futtiga 12 fpe..


http://i64.photobucket.com/albums/h194/airgunse/Ultra1-1.jpg


http://i64.photobucket.com/albums/h194/airgunse/Ultra2-1.jpg


http://i64.photobucket.com/albums/h194/airgunse/Ultra3-1.jpg

Av Johnny Ottosson - 24 januari 2011 10:00


 

Avdammad..


Nä, inte ett riktigt så gammalt foto som det ser ut...

 

Idag dammade jag av min CZ200T efter någon månads inaktivitet. Äntligen så var det hyfsat vindstilla väder, något som tyvärr är mycket sällsynt på mina breddgrader mellan januari till maj...


Förutom att skjuta så ägnade jag även dagen åt att fota lite, både inför kommande artiklar och dessutom för att lära mig min nya kamera lite mera. Kamera och kamera förresten, det är egentligen min mobiltelefon som faktiskt innehåller en förbluffande kompetent kamera med massor av roliga finesser, exempelvis "vintage mode" (se ovan) som förvandlar ett modernt foto till något som närmast ser ut att ha ramlat ur en Polaroidkamera ifrån 1970-talet.


  

Genomsnitt 9.80 mm på 30 meter..

 

På 30 uppmätta meter så var precisionen inget problem, tack vare det lugna vädret. Resultatet blev strax under 10 mm, vilket är godkänt på avståndet. 


Av Johnny Ottosson - 23 januari 2011 12:00


 

 

Dubbelt så bra - eller ?

 

  

Air Arms Twice

 

Air Arms har ju som bekant lanserat en variant på sin nu tämligen åldersdigna 410/510 serie, en klart udda tingest som på grund av de dubbla (!) lufttuberna har fått epitetet "Twice". Igenom att dubblera två konventionella, smala, lufttuber så har man fått fram ett klart udda utseende och därtill klart mera luft tillgängligt.


Rykten och bilder på vapnet har cirkulerat under ungefär ett års tid och många frågar sig om denna udda fågel verkligen tillför något nytt och vettigt till luftvapenvärlden. Som jag ser saken så finns det en del för- och nackdelar:


Fördelar:


+ Ett udda utseende. Om ett vapen inte ser på tok för bizarrt ut (gränsfall här IMHO) så säljer det alltid på sitt utseende till en viss grupp entusiaster. Ett ovanligt utseende sticker ut och engagerar, det skapar uppmärksamhet runt varumärket och kanske får någon nyfiken även upp ögonen för de övriga vapnen i sortimentet samtidigt.


+ En billig och lönsam uppdatering. Rent krasst så har man skapat en ny stock och sedan en Y-korsning för att få ihop två tuber till ett block. Detta är en avsevärt billigare (o därmed lönsamare) väg att få mera luft till vapnet. Att sätta på en grövre tub hade krävt ett nytt block (=dyrt) som är högre för att ge frigång mellan pipan och den grova tuben/flaskan. En ny stock och en Y-korsning är enkelt och billigt. Sedan kan man ta bra betalt för "nyheten" eftersom vapnet blir unikt och med fördelen av större total luftvolym.


  




Snygg formgivning på locken och gängskyddet

    

Nackdelar:

Konstig balans. Tvärtom vad många okunniga tror så innebär en grov tub, alltså en 400/500 cc flaska att vikten alltid förskjuts bakåt, i relation till sin luftvolym. Man får alltså rejält mycket mera luft utan att vapnet blir framtungt. Långa smala tuber gör precis tvärtom, vapnets tyngdpunkt förskjuts framåt. Har man sedan två tuber så skjuter man fram dubbla vikten. Notera dock att en tub med större diameter kräver grövre gods så man sparar inte per automatik någon vikt på att ha en kort grov tub jämfört med en lång smal tub.

Egna tuber. Hade man valt större tuber igenom att köpa in exempelvis Luxfer eller liknande så hade man också fått säkrare tuber än de tuber som AA själva tillverkar av enkla stålrör. Med en stor tub, som är alternativet om man vill ha stor luftvolym, så kan man även på de flesta vapen demontera tuben ute i fält och ersätta med en ny fylld tub. Nu cirkulerar det dock uppgifter om att Twice har tuber av aluminium istället för stål, om detta är fallet så ställer sig saken naturligtvis i en helt annan dager. Detta kan också förklara varför Twice har en så låg uppgiven vikt -  bara knappa 3300 gram.

  

Övriga finesser; justerbar utgångshastighet, magasin och sidospännare..

 

Förrutom det udda tubarrangemanget så är vapnet tämligen konventionellt. Det är emellertid Air Arms toppmodell så den har naturligtvis alla de finesser som Air Arms besitter. Till dessa hör en modern sidospännarmekanism och ett 10-skotts magasinsystem med automatindexering. Dessutom så har man en justerbar utgångshastighet igenom ett hastighetsreglage på sidan. Tyvärr är den här konstruktionen en ganska simpel lösning då den inte är pålitligt repeterbar utan fungerar som en Rheostat, man har dock en skala med streck som hjälper skytten att komma tillbaka till ungefär samma hastighet. Därtill så kräver reglaget en liten skruvmejsel för att kunna justeras istället för ett mera ändamålsenligt vred eller kanske en liten spak.


Prestanda med dubbla tuber

 

Tyvärr så har jag inte hittat någon mer nogrann uppgift om antalet skott än kurvan ovanför och den är dessvärre väldigt grovt graderad. Av grafen ovan så kan man läsa ut ungefär 40-45 st skott på full effekt inom 20 fps spridning. Effekten är dock ganska lågt angiven, 30 fpe. Volymen på tuben har jag inte hittat någon uppgift om så det är svårt att utan detta uppskatta effektiviteten. Ska antalet skott vara rimligt i relation till effekten så bör tuben maximalt ligga runt 350-400 cc. En större total volym än så tyder på att man inte har ett speciellt effektivt utnyttjande av volymen som sådan.

Av Johnny Ottosson - 22 januari 2011 17:45


 

En vecka kvar


Nu är det bara åtta dagar kvar till den stora Luftvapenmässan 2011. Idag har jag suttit i telefon en hel del av tiden med Mika, Erik, Fredrik mfl och det är en hel del detaljer som måste finslipas.


Det kommer att finnas smörgåsar/baguetter till självkostnadspris på mässan - dock ingen "riktig" mat. För de som vill ha "riktig" mat är matsäck att rekommendera då det är väldigt långt till närmaste restaurang. Det kommer även att finnas kaffe och dricka/läsk.


Då Fredrik räknar med ganska många besökare känner han att han vill förvarna om att det kan bli lite trångt eftersom inte alla ytor kommer att vara öppna för mässbesökare. Vi får helt enkelt knö ihop oss och göra det bästa av situationen, vi hade inte räknat med riktigt ett så stort intresse som vi har fått indikerat nu, någonstans mellan 40-70 deltagare.


Kul också med allt intresse för bloggen, nu har jag legat över 200 unika deltagare varje dygn under flera dagar. En nyhet på bloggen är även att man kan se den geografiska hemvisten hos besökaren, den funktionen finns längst ner i spalten till vänster. Där kan man även se vad den anonyme besökaren väljer att titta på.


I övrigt så funderar jag även på att sälja min Lonestar och omstrukturera vapengarderoben lite, vi får se vad som händer på den fronten..

Av Johnny Ottosson - 22 januari 2011 10:00


 

Dagens Upload


Igår handlade Dagens Upload om en mycket attraktiv och populär modell så vore det inte skoj att titta lite under karossen på den för att se hur vapnet är konstruerat?


http://i64.photobucket.com/albums/h194/airgunse/Prosport4.jpg


http://i64.photobucket.com/albums/h194/airgunse/Prosport5.jpg


http://i64.photobucket.com/albums/h194/airgunse/Prosport6.jpg



Av Johnny Ottosson - 22 januari 2011 06:00


Ännu en video


Av Johnny Ottosson - 21 januari 2011 20:00


 

Airgun


Med viss förvåning så har jag noterat en lång tråd på Airgun som har utvecklat sig ifrån varför forumet nästan står stilla till en tråd om min person. Under en lång rad av inlägg fram och tillbaka så har man frågat sig om Airgun önskar ha mig som deltagare eller inte. Endast den gode Silwer har kommit sig för att vända på frågeställningen och dryfta den lika naturliga funderingen om jag vill ha Airgun.


Som vi berörde häromdagen så är jag permanent bannad på Airgun och detta bottnar naturligtvis i personliga motsättningar mellan mig och forumets tidigare ägare samt en före detta moderator som han utsåg under sin tid vid rodret. Trots dessa personliga motsättningar så vill jag dock poängtera att jag absolut inte har något emot Leif som person, våra olika synsätt är bara ren business...

 

Jag skapade Airgun tillsammans med Leif en höstdag 2004 och författade lite drygt 24.000 inlägg under knappt 6 år på det forumet innan jag lämnade det. Jag hade då varit verksam i forumvärlden under tolv år och var rätt trött på att fokusera så mycket energi till detta. I takt med bristande motivation och stigande frustration över en utvecklig av det forumet som jag inte delade så inser jag att jag förlorade en del av mitt omdöme och lite av min fingertoppskänsla varpå jag irriterade en hel del deltagare, något som naturligtvis inte var bra med facit i hand.



Jag drog många diskussioner till konsekvensernas yttersta spets, precis som på andra forum (exempelvis Robsoft) vilket många andra deltagare hade svårt att förhålla sig till. Mitt ideologiska perspektiv och mina politiska preferenser präglade en hel del av mina trådar/inlägg vilket förstärkte motsättningarna då Leif samt några andra profiler hade sina politiska hemvister i helt motsatta läger. Naivt nog så utgick jag ifrån att alla parter, liksom jag, kunde särskilja resonemangen på forumet ifrån synen på varann som individer, något som många bevisligen inte kunde klara av. 

 

Urladdningen av motsättningen blev lika naturlig som abrupt, jag blev bannad och flyttade mitt engagemang till min egen plattform, bloggen Airpang. Nu är det JAG och ingen annan som avgör hur länge mitt egenproducerade material ligger online. Ödet för min produktion ligger inte längre i händerna på någon annan nyckfull individ som när han vill kan radera allt bara för att han ledsnar på sporten eller för att han tycker att jag "röstar fel" i ett offentligt val till riksdagen.





Hur ser jag då på framtiden? Tja, antingen så blir jag avbannad eller så kvarstår min ban. Vilket som är knappast en ödesfråga för min egen del. Jag ser dock ingen prestige i saken och kan jag skriva på forumet så är det mycket möjligt att jag också gör det. Kvarstår min ban så gör den det och detta är inte heller något problem för min egen del. Idag har jag mitt hemmaforum på Yellow Forum, där jag kan dryfta luftvapenrelaterade ting med mina gelikar. Är jag intresserad av att diskutera politik och offtopic så använder jag Robsoft och/eller Facebook.

Frågan jag ställer mig är alltså den krassa med nödvändiga; what´s in it for me?

Jag gillar forum eftersom det ger en möjlighet att hjälpa både nybörjare in i hobbyn likväl som entusiaster vidare i verksamheten. Att kunna bistå någon med något är viktigt för mig, det är en av mina drivkrafter. Likaså engageras jag möjligheten att sprida kunskap och roa mina medmänniskor med min förmåga att skriva. Detta talar för ett fortsatt deltagande på de forum som öppnar dörren för mig.

Vad jag inte gillar är att bli betraktad som en quickfix bara för att driva trafik till en plattform som jag själv inte råder över. Jag är inte road av att kasta pärlor till svin. Det finns inget skäl för mig att likt en kringvandrande gycklare dyka upp och roa någon på en bestämd plats bara för att ingen annan orkar.

Airguns problem är inte längre mitt problem och jag är inte lösningen på det.

Ett forum som stagnerar kräver att man adresserar situationen unisont ifrån ledningsgruppens sida. Ett forum är endera under utveckling eller avveckling. Sker det ingen utveckling så är man automatiskt inne på en avveckling, oavsett om man vill eller förstår det själv. Man kan alltså inte bara sitta på rumpan och vänta på en förändring, man måste agera! Att försöka knyta upp en individ med ett gott renomé bara för att attrahera andra deltagare med sin blotta närvaro är enbart ett sätt att lindra symptomen snarare än att bota sjukdomen.

Det finns ingen enkel lösning, man måste jobba själva och engagera sig.

Vissa kan detta, andra kan det inte. En del kan det utan att veta om det men ingen kan klara av något om man inte försöker. Hittar man ingen lösning så måste man skapa den, står man stilla så får man börja på nytt med ett oskrivet ark och försöka skapa något som känns nytt och fräscht. Det mesta går om man vill men det kräver tid, engagemang och en vilja att lyckas.

Visst kan Airgun resa sig igen bibehålla sin position som Sveriges ledande luftvapenforum men det sker inte bara igenom att jag travar in igenom portarna igen. Tror man detta så har man fel förhoppningar. Airgun leds nu av den bästa lineupen hittils, ta mitt ord för det. Jag känner de flesta i ledningsgruppen rimligt väl och jag är övertygade om att de har både förmågan och viljan att skapa något bättre om de bara lägger sin energi till det.

Till detta önskar jag all lycka om framgång.

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards