Airpang

Direktlänk till inlägg 28 januari 2011

Annonser...

Av Johnny Ottosson - 28 januari 2011 10:00


 

En gång för länge sedan...


  

Mamma ror ut grabben så att han kan skjuta lite fågel...

 

Något som jag tycker är jättekul är att läsa gamla annonser ifrån en svunnen och klart mindre politiskt korrekt tid då folk rent utsagt inte alltid var lika skitnödiga. Idag så har jag saxat fram ett brett urval av gamla annonser ifrån 1930-talet och framåt vilka alla belyser sin tidsanda på ett intressant sätt eller som är så utformade att de skulle vara totalt omöjliga att publicera idag.

Luftgevär för fredstid

 

Under andra världskriget så passade Webley på att påminna om att deras luftvapen även fungerade helt utmärkt även för fredligare ändamål än som övningsvapen för brittiska soldater. Numera så figurerar luftvapen sällan i sådana sammanhang, tack o lov...


  

Konkurrenten BSA annonserade också vid samma tid..

 

Valde man inte Webley så fanns alltid ärkerivalen BSA som utlovade match rifle accuracy up to 10 yards range. Sedan så kan man minsann med gott samvete döda råttor, kajor och kaniner, det är ju en skytteform som är mera "spännande"..

Webley anno 1971..

 

Ungefär 25 år senare så befann sig Webley i en återvändsgränd, den enda modellen Mk III började bli dyr och nu var det dags för något helt nytt och fräscht - Resultatet blev den tyvärr kraftfullt misslyckade Hawk. Fast 1971 så var modellen helt ny och backades upp av en rejäl annonskampanj där pappa med polisonger demonstrerade förträffligheten med utbytbara pipor för sin son. Man kunde alltså köpa endera vapnet separat (£14.52) eller med två pipor och lite tillbehör som måltavlor och liknande (£18.80). Hawk blev Mk II och sedan Mk III men till slut ledsnade man och skapade en riktigt bra bössa som efterträdare - Vulcan.


  

The Jaguar is comming !

 

En annan av Webleys nu bortglömda fjäderbössor ifrån 1970-talet var The Jaguar. En rejäl annonskampanj kickades igång här också men tyvärr så hade man inga bilder tillgängliga på det nya vapnet så istället så...tja, varför inte fylla ut med en bild på - en jaguar? Priset var dock redan klart, bössan kostade drygt £5 eller nästan £8 med ett kikarsikte modell sugrör som var 3x15. Snacka om att kikarsikten var dyra förr i tiden...


  

Julen samma år innebar att man hade foto på vapnet till annonserna...

 

Ett vackert vapen, som alla Webley, och dessutom riktigt bra. Sålde bra gjorde den också men den hade säkert sålt flera gånger bättre därtill om inte argaste konkurrenten vid denna tid hade hetat BSA Meteor. The Jaguar utlovades vara "made by real gun craftsmen" och detta var verkligen igen överdrift. Alla som har studerat en Jaguar i verkligheten brukar förundras över att detta var en barnbössa i lågprisklassen. En sak är säker, den här typen av blånering hittar man inte på dagens Hatsan eller Gamo...

 
 
Ingen bild

Erik

28 januari 2011 17:44

Jag vet att alla luftvapenhardcorefans hatar ryggdunkar, men den här tråden var grym - älskar bilderna :)

 
Ingen bild

Tomten

28 januari 2011 17:49

Vilket ögongodis, stort tack!

Johnny Ottosson

28 januari 2011 19:41


Jag tänkte nästan att du skulle gilla dagens inlägg. När jag rotade runt på datorn så hittade jag en massa gamla annonser så det blir nog ett antal liknande inlägg framöver.

 
Ingen bild

Sandstig

28 januari 2011 18:29

Jag känner mig djupt berövad på en "riktig" bardom, min morsa tog aldrig ut mig i båten och lät mig skjuta fåglar...Var det bättre förr?

Johnny Ottosson

28 januari 2011 19:41


Klart att det var!

Du ska väl med på söndag till Luftvapenmässan?

 
Ingen bild

Erik

28 januari 2011 19:10

Sandstig: Du kommer väl på söndag...skulle vara kul att ses!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards