Airpang

Direktlänk till inlägg 16 januari 2011

En tragisk händelse...

Av Johnny Ottosson - 16 januari 2011 17:00


 

"Det kan ju inte hända..."


Ni kommer säkert ihåg diskussionen under hösten om de usla tuberna som Hatsan ännu fortsätter att envisas med att saluföra till sina AT-44 gevär? En invändning mot att dessa aldrig kan explodera är ju det faktum att det ännu inte har inträffat (!).


Samma resonemang har ju vitvarubranschen haft i åratal runt sina Sodastream-maskiner som drivs med Co2. Trots att dessa Co2-patroner har ca 58 Bar (jämför bildäck med 2-3 Bar) så har de alltid betraktats som säkra eftersom en olycka aldrig har inträffat.


Detta är en klen tröst för den här kvinnan som just råkade ut för en detonerande Co2-patron: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8419014.ab 

http://www.expressen.se/nyheter/1.2293030/43-arig-kvinna-skots-blodig-av-kolsyrepatron


Patronens ca 58 Bar räckte för att skjuta loss korken på patronen med en sådan kraft att den lik en projektil for iväg och sköt sönder hennes bäckenben. Precis som med en skottskada så blev det ilfart med ambulans till sjukhuset med akutoperation.


Hon hade tur, vad hade hänt om hon hade träffats exempelvis i huvudet?


Nu är det ändå måttliga 58 Bar i dessa patroner, ett PCP av typen Hatsan AT-44 laddas med 200-220 Bar och vad som händer där om en gavel släpper kan man nog lätt föreställa sig. Men -eftersom det ännu inte har inträffat- så kan det ju inte heller hända i framtiden, eller hur?

Tryckluft är helt enkelt fruktansvärt farligt om det hanteras fel. Till fel hantering hör att använda tryckkärl av dåligt material. Att använda tryckkärl med dålig kvalité är att ta en onödig risk, även om det verkar osannolikt att något skulle kunna inträffa. Att något aldrig har inträffat betyder inte med automatik att något aldrig kan inträffa. Detta måste man väga mot konsekvenserna OM något faktiskt inträffar.

Givetvis så kommer Hatsan, Fondprodukter osv att alltid hävda problemfrihet för sina rostkänsliga ståltuber men med handen på hjärtat - tror ni inte att AGA också hade hävdat total säkerhet för sina Co2-patroner om ni hade frågat dem så sent som igår..?

 
 
Ingen bild

Silwer

16 januari 2011 18:12

Jo, allt händer väl för eller senare.

Borde inte alal flaskvapen där man inte kan öppna och komma åt inuti för kontroll och rengöring vara potientella faror äen om det är en väligt lite chans?

För allvarligt jag har ju hört det där om ståltuber beblandat med en massa ojjanden.

Jag bytte ju tublängd på min Airarms som ju har ståltub, och det är ju en gammal jäkla bössa och originalet så ut som nytt invändigt.

Iofs hade den levt tet liv i en skyttförening och de fyller ju med tub eller så, inte pump.

Men ändå, som sagt som de nya jag hade köpt såg den ut.

Nu vet jag inte vad som är det extra farligamed Hatsans flaskor?

Farligast som det är nu är kinabössorna, de här BAM du vet, där har ju redan ventiler och skit gåt sönder, de har varit felaktigt monterade tuber med gängpaj på original osv.

De är de ruskigaste PCPerna tycker jag personligen.

Johnny Ottosson

16 januari 2011 19:15


Jag tror det är ett sunt tänkande, när mina BSA börjar bli gamla så tänker jag också byta tuber på dem.

 
Ingen bild

-Jonas-

16 januari 2011 18:25

Det här var om jag minns rätt andra olyckan. Som Johnny vill göra det klart så är allt utom FX´s tryckbehållare ok. Men även dessa tuber i artiklarna är gjorda av aluminium och ventilen av mässing...Precis som fx DVS...

Johnny Ottosson

16 januari 2011 19:09

Just som du skriver så är materialtypen i sig inte ett problem, jag har själv ingen oro med stålkärl om de bara besitter någon form av grundsäkerhet, exempelvis att de är framställda av rosttrögt stål eller liknande, precis som HWs tuber.

Faran är när en tillverkare uppenbarligen börjar skära kostnader på brukarens bekostnad, troligtvis så har AGA gjort som Hatsan - finns det ingen norm så kan man pruta rätt hårt på godset utan att man behöver bry sig.

Innan det händer en olycka.

 
Ingen bild

Anders K

16 januari 2011 18:51

Tubolyckan verkar inte har orsakats av rost i det här fallet. Tänk tanken om 400cc, 220bar FX-tub skulle haverera på liknande sätt som AGA-patronen!!! Då skulle inte jag vilja vara i närheten...men det är ju klart, det skulle ju aldrig hända med en FX-tub. Den är ju totalsäker...för det säger Axelsson...

Johnny Ottosson

16 januari 2011 19:14

Tuberna från Luxfer som används av FX Airguns, Theoben, BSA med flera är rimligt säkra eftersom de är tillverkade av 5.00 mm gods och med ett rigoröst säkerhetstänkande.

Det är därför som dessa kostar 1895 kr jämfört med Hatsans billiga ståltuber för 750 kr.

Vilken tillverkare tror du bygger in mest säkerhet för sin kostnad?

För övrigt så håller jag med dej, om en sådan tub erupterar, oavsett fabrikat så vill man inte vara i närheten...

 
Ingen bild

Silwer

16 januari 2011 19:44

Nej knappast.

Även om det nu inte flyger tuber i luften till höger och vänster så förstår jag de tilverkare som minskar risken.

En rejäl smäll om vi säger med kanske dödlig utgång och det kommer spridas som löpeld om saken.

Hittills har det väl rört sig främst om felaktigt förfarande vid explosioner, som snubben som använde syrgas i tuben tex.

Och som sagt de där högst tveksamma kinestuberna som iaf effektivt håller mig borta från de bössorna hur bra folk än må tycka att de är.

Iofs har jag då ett AA och det är ju en ståltub, iofs går de att öppna lite då och då om man vill.

Men just flaskorna har jag funderat över då de ju inte går att komma t invändigt.

Johnny Ottosson

16 januari 2011 19:49

Hr menar du nu då?

Man öppnar tuben och sedan kan man kika in i den, det är precis som en Festisflaska, alltså med en ganska stor hals.

Jag har en öppen 500cc flaska här som jag kan fota om du vill se exakt hur det ser ut.

 
Ingen bild

Tomten

16 januari 2011 20:47

Vapen är farliga, PCP är även farliga för sin husse då de är att betrakta som instabila granater. Ska nog avstå från att skaffa mig en FX independence då jag inte har koll på med vilken frekvens de exploderar.

Tacka vet jag fjäderbössorna som inte är kända för att explodera spontant, men se upp så du inte klämmer fingrarna.

Johnny håll nu koll på solen så den inte trillar ner på dig, vad jag vet har det ännu inte inträffat men man vet aldrig.

 
Ingen bild

Silwer

16 januari 2011 20:55

Nä alltså jag har u en Verminator så jag vet hur flaskan ser ut, och inte kan då jag komma åt nåt just inuti den.

Tomten jo allat kan vara farligt, det är ju en hel del som klipper fingrarr och sånt med fjäderpuffror.

Faktum är ju att gamla Shamaler och Huntsman funkar än idag trots att inget byte av tub skett.

Så det är väl upp lite till hur grejorna sköts med, man behöver kanske inte förvara bössan i kallgaraget eller så.

Jag har ju ingen möjligehet att avgöra det där, jag baar skrev som jag uppfatta det och då tyckte jag aif att det ar lite surt med felgängade tuber och sånna som vittrade sönder i ventilen.

Independens har så liten reservoar så det blir bara som en lite granat:-)

Nä, det verkar inet hända så mycket så länge folk sköter sig får man erkänna, men nångång ska väl vaar en första gång det kan jag hålla med om.


 
Ingen bild

marhol

16 januari 2011 21:11

Jag antar att det är en standardflaska med M18x1,5 gänga.

Alltså är hålet inte mer än 16,5mm

Utifrån den infon så kan var och en avgöra huruvida det är lätt eller svårt för gemene man att inspektera sim 500cc flaska invändigt på ett bra sätt. Utan något specialinstrument som jag just nu inte kommer ihåg vad det heter...

 
Ingen bild

MG

16 januari 2011 21:23

Gängan på tuberna, flaskorna är M26x1.5 så det är
ett rejält hål.

 
Ingen bild

MrBlarren

16 januari 2011 21:29

Hur har man hanterat tuben ? kanske man tappade den,eller låg den intill spisen och vart varm? men då borde sprängblecket stuckit först

 
Ingen bild

MR

17 januari 2011 19:48

När en tub detonerar ska man inte vara nära det kan jag intyga, smällen gör en tillfälligt döv viket är dåligt om ni undrar, anslags energin på de omkring flygande delarna är rejält över de lagligt 10J, som ni läst så kan redan 58bar göra stor skada, 200bar skickar iväg ventilen bra mycket snabbare..

 
Ingen bild

Anders H

17 januari 2011 20:42

Står ovan att FX har 5mm gods i sina alu tuber!
Hur mycket gods har Hatsan i sina hydralrör hur många mm hydralrör motsvarar 5mm alu??
Om en tub rostar så att den går sönder av det, bör den inte börja läcka då??? den smäller väl inte bara rakt av så delarna flyger omkring (kan inträffa men mindre troligt)
för den delen så bör väl rostflagorna som då börjar ramla av inne i tuben ställa till ett litet helvete i ventilen?

Johnny Ottosson

17 januari 2011 21:14

Bra frågor, Anders.

Tyvärr har jag inget bra svar att ge på detta.

Förhoppningsvis så ska Ben Taylor & Co kunna ge bra svar på detta under Luftvapenmässan.

Ben har ju jobbat en hel del med tryckkärl, inte minst med Luxfer, när han utvecklade Rapid-serien för Theoben samt när han arbetade som frilansande vapensmed med Air Arms som specialité under BTAS.

 
Ingen bild

Silwer

18 januari 2011 21:51

Även aluminium rostar, eller det oxiderar, det blir ett vitt pulver av det ehla.

Aluminium jämfört me stål måste ju självlart vara tjockare ens för att klarar ktraven, det är ju ett faktum.

Jag har som sagt glott in i min FX fladka och ser inet riktigt vad jag ska kuna göra åt den, mer än att byta om jag ser att nåt är fel, men det gäller väl alla tuber för PCPer isf?

Jag tror tat en tub kan sluta på båda sätt, dvs den kanske börjar läcka misstänkt särskilt vid infästningen av ventilen osv.

Till att vi säger en länge oanvänd tub som det kanske blivit en hel del fukt i ger upp plötsligt under fylning.

Jag tror inte man kan värja sig helt från det här, men det fis ju grader för hur mycket förberedelse man kan göra och som sagt jag tar upp de här kinagevären igen, som läkt när de arit mer eller mindre nya.

Det är upp till en själv att välja vad fasen man använder, en del skiter ju i allt helt uppenbart och laddar tuber för 60bar CO2 med 200 bar, en det ska man sen inte skylla på en producent.

Som tur är har inga allvarligare olyckor skett och mycket äldre grejor ser bra ut, kanske för att de då var ganska dyra grejor och tillverkarna inte bara gav fan i den här delen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards