Airpang

Direktlänk till inlägg 14 januari 2011

Att leva på lånad tid...

Av Johnny Ottosson - 14 januari 2011 10:00


 

Vår framtid


Grövsten på Airgun har precis startat en ganska intressant tråd om framtiden för vår hobby, både internationellt och här hemma i Sverige. Jag tror att luftvapen och då främst PCP generellt kommer att åtnjuta en ökad popularitet i framtiden. Dagens PCP är kompetenta vapen som kan erbjuda även en krutskytt meningsfullt skytte samtidigt som de är lättskjutna och inte avskräckande för nybörjaren.


Krutvapen får allt större begränsningar, ammunitionen blir dyrare och det är allt längre mellan skjutbanorna på grund av ökade miljökrav. Allt detta tror jag medför att framtidens skyttar kommer att få upp ögonen för de allt bättre luftvapnen.


Tyvärr så tror jag också på en betydligt mera restriktiv lagstiftning. Som jag ser saken så är det bara en tidsfråga innan någon tonåring riktar ett begagnat 22/25 PCP som han har köpt billigt på Blocket mot en annan människa med en allvarlig skadeskjutning eller i värsta fall ett dödsfall som resultat. När så sker och media får upp ögonen så kommer drevet ofelbart att gå igång. Utfallet tror jag blir att lagstiftningen omformuleras precis som på många andra platser i Europa till att definera ett licensfritt luftvapen såsom "ett luftvapen om maximalt 10J som har en kaliber understigande 4.60 mm". Då hamnar vi i samma sits som exempelvis Italien och Tyskland.


Om man formulerar lagstiftningen på detta sätt så får man bort oönskade skenstrypta PCP samtidigt som man inte stör det organiserade 10M-skyttet. Däremot så tror jag inte på en retroaktiv lagstiftning. Detta tillämpade man inte 1992 för luftvapen eller år 2000 för flerskotts handeldvapen (när "evighetslicenserna" försvann). Befintliga 10J 22/25 kommer alltså sannolikt att få behålla sin nuvarande licensfria status (med tillhörande värdeökning) men man stryper tillgången på nya vapen.


För oss seriösa entusiaster så tror jag att highpower PCP får samma position som dagens armborst. Det finns ett seriöst organiserat skytte i tävlingsform och svartanvändning är (mig veterligen) betydligt ovanligare än för dagens PCP. Där tror jag vi hamnar förr eller senare och därför är klubbverksamheten så otroligt viktig. Med klubbar redo så kan hobbyn vara beredd att växa när framtiden förändras och då även absorbera upp fd krutskyttar som vill ha ett bättre skytte, fast fortfarande i seriös organiserad form.

Fjädervapen, o då räknar vi nykonstruerade vapen över ett pris idag om 4000 kr, kommer att bli allt mera sällsynta. Redan idag så är de ovanliga och det kommer inte att bli lättare för dem att vara attraktiva när allt bättre PCP blir allt billigare. Billiga fjädervapen på 7.50 joule och liknande kommer dock alltid att finnas för barn och ungdomar, samt som "pröva på skyttehobbyn" för vuxna. Jag tror inte att premium adult airguns som fjädervapen kommer att försvinna men jag tror dess existens kommer att vara lika blygsam eller ännu mer ovanliga än idag.

Vad tror ni själva..?

 
 
Ingen bild

Peter

14 januari 2011 10:36

Huvudet på spiken Johnny.Man måste inse ansvaret man har med ett pcp och det har nog alla seriösa skyttar skulle jag tro,men tyvärr finns det tokstollar,och det räcker med en så är drevet igång.Titta på England som exempel.Där förbjöd regeringen enhandsvapen visserligen krutvapen och smälte ner vapen för över 4 miljarder kronor 1997.Allt detta för en tokstolle som gick in på en skola i Scotska Dunblane och sköt vilt.Farhågorna du ställer Johnny ligger nog iallafall närmast percussionrevolvers som idag säljs licensfria och egentligen är lika farliga i orätta händer som en modern revolver trots över 100 år på nacken.Vi får hoppas att inga skitstövlar eller psykopater förstör vår hobby.

 
Ingen bild

Superbee

14 januari 2011 12:32

Själv tror jag att skyttet kommer lokaliseras ut från storstadsregionerna. Är då inte helt övertygad om att man väljer en pcp till förhand för en 22lr!
Det är bara en tidsfråga innan det blir 4,5mm och 7,5 Joule enligt min mening. Apropå finare fjädervapen så tror jag att tillgången kommer vara ungefär som idag. Det är väl inga direkt storsäljare. Som jag ser det finns det två modeller av finare bruksvapen, AA tx200 och HW97k. Förhoppningsvis lever dessa kvar på svenska marknaden!

 
Ingen bild

Grövsten

14 januari 2011 16:00

Tja... Man kan ju se det så här också.. Om div. förgrundsfigurer, inom vår hobby..hela tiden "basunerar" ut samma budskap..och är jävligt pessimistiska runt detta ämne. Och ingen är beredd att strida (runt nåt som inte ens är på tapeten, just nu : / ) Så kanske "slaget" är förlorat, innan det ens har börjat.....

Män eller mesar..??

Johnny Ottosson

14 januari 2011 19:46

Man kan inte ställa en fråga utan att acceptera ett svar, även om man själv inte råkar samtycka med det.

Själv ser jag det inte som pessimism, jag tror att en seriös utveckling av våra skytteklubbar är något som vi istället ska möta med optimism. Endast igenom att vara seriöst organiserade så kan vi försvara oss mot myndigheterna.

Det du kallar "strid" ser jag som en intressekonflikt med myndigheterna, samhället är ju som bekant skeptiskt mot skjutvapen och endast igenom att vara ansvarsfulla och metodiska så har vi en möjlighet att göra vår egen åsikt hörd.

Den "striden" anser jag att våra klubbar sköter bäst igenom en god organiserad struktur, där vi alla deltar och hjälper till.

Så ställ du också upp i "striden" igenom att gå med i en klubb och visa omvärlden vilken säker och trevlig hobby som vi har.

 
Ingen bild

Tomten

14 januari 2011 16:54

Bra talat Grövsten, instämmer till fullo.

Enligt min mening är PCP som kräver extern pump eller flaska en märklig tingest, har de överhuvudtaget något existenberättigande.

Må fjäderbössorna överleva oss alla! Vilket de kommer att göra långt efter att O-ringarna i FX bössorna har sprucket.

 
Ingen bild

Grövsten

14 januari 2011 17:20

Tomten...

Hehe.. Skål för ditt sistnämda !! : )

 
Ingen bild

Superbee

14 januari 2011 18:03

Fjäderbössor har definitivt sin charm och dessutom enkelheten till sin fördel.

Det är klart vi ska slåss för "vår rätt", frågan är hur det ska organiseras.

Mitt förslag är att de FT-föreningar som finns, börjar ju bli ett par, tar och ses på någon form av stormöte och startar "Sveriges FT-förening". Det skulle kunna ge en bra plattform för argumentering. Nu är det ju bara frågan om någon orkar göra sig besväret för att "bara skjuta lite med luftgevär"? Jag vet inte, hoppas innerligt att någon tar tag i det, dock får jag väl säga att jag själv är en hycklare då jag inte har orken och tiden till det...

Johnny Ottosson

14 januari 2011 19:49

Jag håller med dig i sak.

Man ska emellertid aldrig glömma att det finns en människa för alla göromål.

Jag själv gillar att skriva och kan mata fram kopiösa mängder inlägg om luftvapen under långa perioder non-stop, det är min talang men på samma sätt så finns det säkert någon annan tokstolle därute som har sin talang att tålamodsfullt och systematiskt organisera föreningsstrukturer.

När denne kliver fram så tror jag att mycket kan lossna på en gång...

 
Ingen bild

Peter

14 januari 2011 18:43

Var glada att vi har FX Airguns här i Sverige istället för att klanka som gamla kärringar.Mycket innovativt företag som månar om sina produkter.Fjädergevär har sin givna plats samtidigt som tryckluftsgevär också har sin.Köp fler FX-vapen och färre Turkar och Kineser så kanske Fredrik får ekonomi att komma med ännu flera modeller.MADE IN SWEDEN.

 
Ingen bild

Grövsten

14 januari 2011 18:50

Vem har klankat på FX..?

Johnny Ottosson

14 januari 2011 19:51

Öh?

Du skålade just för Tomtens påstående om att PCP inte har något existensberättigande.

Såvitt jag vet så tillverkar FX Airguns bara PCP numera..?

 
Ingen bild

Grövsten

14 januari 2011 20:00

Johnny:

Jag accepterar alla svar... Men gillar ju mest dom som ger nåt i debatten.. För övrigt så använde jag aldrig ordet strid...

Div sensationslystna (blogg)inlägg ser jag bara som ett sätt att locka fler läsare..(ala Aftonbladet) och inget som gynnar vår hobby. Tvärt om.....

Däremot så håller jag med om betydelsen av klubbar..

Och är sen länge med i en bra sådan..... : )

Johnny Ottosson

14 januari 2011 20:12

Ifrån ditt inlägg om "män eller mesar" så citerar jag följande:

"Och ingen är beredd att strida"

Din åsikt om min blogg har jag full respekt för, även om jag personligen inte betraktar den som sensationslysten utan snarare informativ och underhållande.

Om detta får läsarna avgöra med sitt fria val att ta del av bloggen eller inte. Det glädjer mig emellertid att du läser den regelbundet.

Nu räknade jag iofs inte den typen av vapeninfluerade klubbar som jag tror att du menar, trots att jag själv gillar motorcyklar.

 
Ingen bild

Grövsten

14 januari 2011 20:06

Jag gillar ju främst fjäderpangar..
Men har ju flera PCP-bössor också : ) ..så...

Over and out..


Johnny Ottosson

14 januari 2011 20:13

Det bästa av båda världar med andra ord.

Faktum är att jag själv också äger en fjäderbössa, därtill så har jag köpt en åt grabben.

 
Ingen bild

Max54

14 januari 2011 20:34

Det blir en bra avrundning! Gör inte detta till ett forum.

 
Ingen bild

Tomten

15 januari 2011 00:21

Jag har en AT-44, och funderar på att köpa mig en FX Independence, synd att den är så ful med plaststock, får väl köpa mig en trästock senare.

Johnny Ottosson

15 januari 2011 09:56

Jag är övertygad om att vi i framtiden kommer att se en trästock som tillval även ifrån fabriken, förr eller senare.

 
Ingen bild

Grövsten

15 januari 2011 08:41

Johnny:

Inser så här efteråt..att det där blev lite fel...
Mina inlägg syftade inte på din blogg.. (vilken jag håller högt) utan just runt detta med att "nästan propagera" för försämringar, runt detta med luftvapenlagarna... Men det kanske du förstod..? : )

Johnny Ottosson

15 januari 2011 09:55

Jag tror inte att någon seriös entusiast är intresserad av att propagandera för en försämrad lagstiftning runt luftvapen.

Anledningen till detta är naturligtvis att det inte finns något skäl till detta. Vi har otroliga mängder med luftvapen i cirkulation sedan decennier tillbaka, den stora lejonparten av dessa används dessutom av unga män under 20 år som är överrepresenterade när det gäller självorsakade skador och dödsfall oavsett vilken typ av verksamhet de ägnar sig åt.

I skenet av fotboll, kampsport, fordonsförande och vad som helst annat så har luftvapen en otroligt liten skadefrekvens i relation till antalet vapen i cirkulation och med den frekvens som dessa används, inte sällan utan vuxnas insyn.

Däremot så får man inte blunda för att det faktiskt existerar mörkermän i myndigheternas ledband som har en perverterad syn på vapen och skytte vilket betyder att dessa aktivt vill begränsa vår rätt att utöva vår legetima sport.

Man kan se problemen utan att behöva glorifiera dem med andra ord.

 
Ingen bild

Grövsten

15 januari 2011 10:15

Bra beskrivet...

Och precis som du säger, så har vi enorma mängder luftvapen i landet..och att det inte händer mer tråkigt än det gör..visar ju att dom allra flesta klarar av att hantera dessa, med sunt förnuft...

Jag tycker att man ändå kan fokusera på just det..dvs det positiva.. Dock så ska man naturligtvis inte blunda för att det finns negativa sidor av saken också (dock få).

Nåväl.. Nog ältat om detta, av mig..

Ha det!

Johnny Ottosson

15 januari 2011 10:46

Gott så, Grövsten.

Det ska bli kul att träffa dej live i fabriken.

=)

 
Ingen bild

Grövsten

15 januari 2011 12:03

Detsamma ! : )

 
Ingen bild

Tomten

15 januari 2011 13:53

När ni ändå är på fabriken, fråga när independence kommer med trästock, och ha det nu riktigt trevligt.

 
Ingen bild

Silwer

16 januari 2011 01:34

Tja, fjädervapen är ju ganska komplicerade att bygga bra, de blir jäkligt dyra.

Det kommer finnas mängder av de här lågprisbössorna som redan finns kvar absolut, men som nämns om PCP vapen blir väldigt billiga så kommer de nog ta en hel del av kakan från de välkonstruerade fjädervapnen.

Förhoppningsvis kommer inte PCP vapen bli för billiga så de hamnar i händerna på fel personer som ännu håller sig till co2 vapen då de knappt kostar nåt, de är ju de som ställer till skit med luftvapen i landet, inte folk med PCP bössor.

Är det nåt så kan man ge sig fan på att det är nåt snoryngel ed nån co2 pistol eller nnåt som varit i farten, och jag vill inet se dem med lättrimmade PCP vapen från kina som knappt kostar nåt.

I övrigt fjäderbössor är ju underbara, utdaterad eler inte, de har ju den där känslan som väldigt få PCP kan få, att de bara är att ta med och en burk diaboler sen ut bara, inga tankar eller pumpar och skit.

Dock betackar jag mig för 90% av de som tillverkas idag då jag anser att det är ren skit som de trycker i den hårdaste fjäder de kan få tag i bara, sen att den knappt fungerar att skjuta med är skitsamam för de har ju fått fram höga utgångshastigheter att skryta om.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards