Airpang

Direktlänk till inlägg 7 januari 2011

Respekt

Av Johnny Ottosson - 7 januari 2011 10:00


 

The Airwolf


Ett av de bästa vapnen på marknaden


Många beskyller mej ibland för ett ständigt och ensidigt hyllande av vapen just ifrån FX Airguns AB men detta fabrikat är faktiskt inte det enda som leder den tekniska utvecklingen av dagens luftvapen utan det finns faktiskt ännu ett sådant fabrikat på marknaden - anrika Daystate.   


Sedan 1970-talet när man började tillverkningen av PCP igenom sin serie Gamekeeper av tryckluftsgevär avsedda för att skjuta bedövningspilar till professionela användare inom djurparksverksamheter och liknande så har Daystate haft en stabil position som en respekterad aktör på marknaden.

Idag upptas sortimentet av ett fåtal modeller, ifrån enklaste och konventionella Huntsman via Air Rangler, som också är ett konventionellt mekaniskt vapen fast med stortub framtill, till de högteknologiska och elektroniskt styrda Mk 4 och toppmodellen Airwolf.

Unikt för Mk 4 (liksom föregångaren Mk 3) liksom Airwolf är något som Daystate kallar för MCT (Map Compensated Technology) och detta består av ett elektroniskt styrsystem som via en LCD-display på vänster sida av blocket kontrollerar vapnets alla funktioner. Systemet har följande olika finesser:

1. Ett pip när det tionde skottet är skjutet och vapnet tomt på ammunition

2. Inbyggt "trippmätare" som räknar antalet skott skjutna sedan den nollades sist

3. Digital tryckmätare som talar om i klartext hur många Bar som återstår

4. Poweradjuster, man kan ställa in hur många fps som varje skott ska skjutas

5. Av eller på med en röd LED som lyser/inte lyser när vapnet är säkrat

6. Inbyggd "trippmätare" för antal magasin (á 10 skott) som vapnet avfyrat

7. Automatsäkring på eller av, efter varje skott

8. Lågtrycksvarning, när trycket faller ner till X Bar så piper vapnet

9. Batteristatus, hur mycket ström som finns i batterierna

10. Kronograf, ger lägsta, högsta och medelhastighet

11. Default reset, återtar alla fabrikinställningar, nollar alla värden

Bortsett ifrån detta så finns även en vanlig manometer som kompliment till den digitala, den sistnämnda är faktiskt så exakt att om man lägger handen på tuben och därmed överför värme så ändrar sig trycket i tuben, den läser av på tiondelar när. Till vapnet så hör även en mekanisk nyckel, vapnet kan alltså låsas för att motverka otillbörligt användande.

Mycket elektronik med andra ord, men vad ger då detta ägaren i praktiken?

  

Detta presterar inga andra vapen på marknaden

 

Vinsten med systemet, förutom en viss bekvämlighet, är att man får ut en enorm mängd skott på en fyllning och dessutom till en oerhört låg spridning. Om ni studerar diagramet ovan så ser ni resultatet av de första 100 skotten ifrån en Airwolf med kaliber 20 som skjuter Crosman Premiers om 14.30 gn.


Högsta: 853 fps

Lägsta: 832 fps

Medel: 845 fps

Spridning: 21 fps


Notera nu det faktum att Airwolf har ingen regulator, det är en helt vanlig självregulerande ventil men med elektrisk styrning.


Just den är tekniska kompetensen gör att jag beundrar Daystate. Idag så kan vilket företag som helst köpa in en LW-pipa, en Minelli-stock och en Luxfer-tub för att snida ihop ett eget PCP men att skapa ett vapen med prestanda som matchar ovanstående kräver kunskap, erfarenhet, teknisk utveckling och ett stort engagemang. Det är dessa egenskaper som jag ser att Daystate delar med FX Airguns och som saknas i många andra, även mera påkostade, fabrikat på marknaden.

 
 
Ingen bild

Max54

7 januari 2011 11:16

Synd att de är så fula bara. Stocken är helt horibel och går helt enkelt inte att leva med. Ser ut som en torsk som svalt en colaflaska!
Den "taktiska" modellen med svart gummi över träbiten har jag funderat på att köpa, trots avskyvärdheten, men jag har hört att de (FAC-varianten) inte är så himla bra ihopskruvade som prislappen ger sken av. Men man är ju obotligt nyfiken på en sån elektrisk tingest.....

 
Ingen bild

Silwer

7 januari 2011 20:08

ag ser en nackdel med att man inte kan reparera vapnet när det går sönder, är det ett elfel så är du ju körd.

Annars är det säkert en vettig idé, men som sagt mekaniska vapen kan man ju nästan alltid laga på nåt sätt.

Johnny Ottosson

7 januari 2011 20:26

Fast en dator är ju också svår att laga utan fackmannamässig kunskap, liksom en modern bil.

Det har vi emellertid inga problem med för normalt sett så krångar inte dessa saker under den tiden som vi äger dem.

 
Ingen bild

-Jonas-

7 januari 2011 20:46

Det är en våt dröm en sån bössa...

Regleringen sker med att hammaren slår olika hårt. Hammaren ligger i en spole av koppartråd alltså en solenoid(elektromagnet). Med elektronik kan man styra hur hårt den ska slå till ventilen.
Helt lysande.
Och om man inte badar med bössan tror jag den håller i evigheter.

Johnny Ottosson

7 januari 2011 21:36


Nu har det ju varit lite si o så just med hållbarheten hos solenoiderna, även om de har blivit bättre.

Ett mycket intressant koncept är det dock och jag skulle lätt kunna tänka mig att äga ett sådant vapen själv.

 
Ingen bild

Silwer

7 januari 2011 21:35

Sant modern teknik går ju knappast att laga själv(Laptop, mobiltelefon, TV osv), men de följer också ett system där man sliter och slänger så att säga.

En Daystate mk4 som jag köper idag kan jag ju ha i 10 år, det är ju inte så att jag absolut byter bössan med jämna mellanrum.

På det sättet kan elektroniken ställa till bekymmer då någon som du skriver fackmässig är den enda som kan laga ett elektriskt fel i systemet.

Bara pga det föredrar jag ren mekaniska bössor, inte för att de här är värdelösa, men de kanske mer är för folk som inte är som mig och som ofta byter vapen, och det gör ju många i tex UK.

Nu kan man ju iofs säga att när det gäller även mekaniskt regulerade vapen så kan ju inte vem som helst laga detta heller, men chansen är iaf större käns det som att nån vet vad som ska göras.

Teknikfientligt tänkt kanske, det här kanske är framtiden åtminstonde för de mer tävlingsinriktade vapnen, vi får se.

Johnny Ottosson

7 januari 2011 23:04


Frågan är ju då hur länge en Daystate håller?

Säg att jag investerar 10K i en bra dator så räknar jag med en livslängd om max 5 år. Håller den detta så är jag nöjd.

Vilken livslängd är jag nöjd med på ett luftgevär för dess investeringskostnad om kanske 15K?

Visst är det bra med en livstid på ett föremål som klarar 50 år men det är ju inte nödvändigt på långa vägar.

Vi behåller väldigt få föremål under mer än 10 års tid, än färre längre än 20 år osv..

Jämför man sedan med exempelvis bilar så trodde många för 15 år sedan när OBD kom i våra bilar att allt hemmamekande var kört. Den mystiska datakopplade box som bara snordyra verkstäder och specialutbildade mekaniker skulle kunna tillhandahålla.

Idag så är detta inget hinder för dagens ägare av samma gamla 850, nu är dessa 18 år och har bakvänd keps samt OBD-diagnoser ifrån Kina som de har köpt på Biltema för ett par hundringar...

Det som känns hightech och avskräckande idag är kanske vardagsmat även hos fler fabrikat inom några år framöver.

 
Ingen bild

Silwer

7 januari 2011 22:22

I övrigt så vill jag nog se mer från FX inna jag börjar att ens ta upp dem i samma mening som Daystate.

Utifrån sett nu krasst sett så är ju inte de nya FX vapnen nåt fantastiskt, de är inet ens mekaniskt regulerade, de har avtryck som är bra men inte av matchklass alls.

Så vad är så lika? att de har tuben framåtriktad eller?

En Royale är väl mer att likan vid en av de reglösa Theoben som finns ppå marknaden, något snyggare dock.

Priset är förstås nåt helt annat än för en Daystate av den här nivån, en man kan inte räkna så.

Det finns alltid prisklasser och i dessa fins också de olika klasserna i teknik och kvalitete representerade.

Nu sitter jag inte på dina ev. hemlighter från FX, men allvarligt talat det är väl den här ST pipan som är snacket, resten är gammal skåpmat vi sett i evighter hos andra märken?

Sett från mig så var FX mer framåt förr med säg Semivapnen eller kanske Verminatorkonstruktionen och så, kvaliteten kanske inet var skyhög, men det var ett eget tänkande kändes det som.

Därför gillar jag min Verminator bäst ännu.

Johnny Ottosson

7 januari 2011 22:52

Om det nu är Royale som du tänker på så är den modellen evolverad ifrån alla de tankar och idéer som Fredrik har haft om PCP igenom åren och som inte har förverkligats i de tidigare konstruktionerna.

Royale är en helt mekanisk konstruktion och därför svår att jämföra med Airwolf. Det man har gjort med Royale är att man utgick ifrån ett monoblock eftersom detta är stabilare och ger bättre förutsättningar för optimal precision än två stycken lösa block som skruvas ihop. Till skillnad ifrån Typhoon så är dock Royale hårdeloxerad, ytfinishen som görs efter att blocket är fräst blir därför betydligt hårdare och djupare. Blocket är alltså unikt jämfört med både Typhoon och Cyclone. Eftersom det är tillverkat av en aluminiumlegering snarare stål så är det lätt och tåligt mot rost. På ytan är dock blocket hårt och svårt att repa igenom det hårda ytskiktet.

Valet av repeteringsgeometri blev sidospännare eftersom den kan kombinera rimligt kort slaglängd med det faktum att man behöver väldigt lite fysisk kraft för att anspänna en riktigt hård slagfjäder. En Royale är därför lätt och mjuk att spänna trots att anslagsenergin ligger över 30 fpe.

Hammaren är extremt lätt för att ge så små massakrafter som möjligt när vapnet avfyras, detta bidrar till så låg rekyl som möjligt. Vidare så är hammaren räfflad/mönstrad för minsta möjliga luftkudde framför den så att slagen blir så uniforma som möjligt - något som avspeglas i det faktum att vapnet utan regulator kan ge 50 skott inom 20 fps spridning vid 34 fpe från 400 cc.

I övrigt så kan man fortsätta hela natten och rabbla upp tankar bakom detaljer och liknande men konsensus kvarstår, den här modellen är essensen av allt som FX Airguns kan och vill tillverka när det gäller ett konventionellt PCP.

Ben Taylor himself utbrast spontant att "den känns som en Rapid borde ha gjort" och detta kan man inte kalla för annat än ett gott betyg. Notera för övrigt hur lika BTAS 500 är med Royalen. Jag är övertygad om att ifall Ben hade konstruerat Rapiden på 2000-talet så hade utfallet blivit väldigt snarlikt Royale.

 
Ingen bild

Silwer

7 januari 2011 23:02

Jo jag har förstått förrr att detta inte är en Typhoonblock.

Men monoblock är vanliga på PCP, jag har själv en sådan som är rejält ktaftig och som käns bra kvalitetsmässigt.

Så det ifrågasätter jag inte, jag tror de har höjt kvaliteten på det sätte, så man inte som du tex nötte ner ett typhoonblock till skit på rätt kort tid.

FX har varit bra oregulerade bösssor, inget snack om det, goda nog så att säga.

Att Ben Taylor sa så där är iofs säkert sant, men du vet ju när vi såg de där Theobenbössorna i våra engelska blaskor, det var ju evighteer sen, och chansen att ens få se en var noll.

Jag vill ju som jag skrivit förr se ett FX baserat kanske på 200 modellen då framtunga vapen med stor flaska sällan går riktigt bra, men det kan ju vara et alternativ, och denna regulerad och med det system du pratatde om för länge sen Elite eller vad det hette, dvs luften drivs bakifrån mot diabolen, en enskottare ghelt enkelt, ett FT gevär helt enkelt.

Det är kanske ekonomiskt fiasko och har därför inte dykt upp, det jag ser nu är ju mer jaktmässiga vapen från FX.

Jag tror dig at du vet mer och at du tycker det här är en form av formtopp för FX, men det käns så konstigt då de hade 3 lägesomkopplaren, tuben bakåt, semifunktion osv i visserligen lite klena block och som dessutom då var 2 delade.

Tack för svar ändå, jag trodde inet du brydde dig i att ens försöka förklara dig längre.

Johnny Ottosson

7 januari 2011 23:17


Jag tycker definitivt att du ska komma med på luftvapenmässan och göra lite iaktagelser själv.

Ett exempel är att en Royale 400 är mera baktung än en Royale 200.

En stor behållare (helt oavsett form) fungerar alltid bättre än en liten. Ju större mängd luft man har i kärlet, desto trögare är luftens temperatur i kärlet att påverka. En stor volym av något (whatever, vatten, luft etc) har alltid en viss tröghet att förändras. När ett skott går och luft försvinner ut en tub så uppstår en "svallvåg" inuti tuben varpå nästa skott påverkas om de skjuts i hyfsat jämnt och högt tempo (ex magasinvapen, än mer semi o helauto). Har man då en stor volym så minskar den här oönskade påverkan.

En stor tub ger därför alltid en lägre spridning ifrån skott till skott än en liten tub, givet likvärdiga omständigheter i övrigt.

På fabriken så finns en kul jigg där man kan se detta med egna ögon, jiggen har en "tub" vars storlek kan förändras (typ "skjutbar vägg"), sedan har man en ventil, en pipa och en kronograf. De värden som spottas ut talar sedan för sig självt.

Regulatorer har FX tillverkat i åratal, bara att köpa om du så önskar, det kommer även att finnas till den Royale 200 Elite Target 177 som jag tror att du egentligen har blöta drömmar över.

Fartomställaren finns inte nu av den enkla anledningen att flertalet kunder efterfrågade den inte och jag förstår dem - min Cyclone sköt jag till 99% på fullfart och inget annat.

Säger kunderna något annat i framtiden så kommer FX naturligtvis att tillverka framtida modeller med fartomställare, det är inget avancerat.

Tub bakåt kommer även på framtida modeller, det är en på många sätt praktisk placering trots att vapnen oftast blir baktunga med negativa följder för den praktiska precisionen.

Två semi finns kvar i produktion, om någon önskar köpa dem. De är dock inga storsäljare, precis som regulatorerna, men de finns (vilket inte är fallet för konkurrenterna).

Jag kommenterar alla vettiga kommentarer om det blir en vettig dialog och inte bara sanslös pajkastning fram och tillbaka som den där tråden du kraschade på Airgun häromdan.

 
Ingen bild

Silwer

8 januari 2011 00:10

Min känsla dock bara baserad på Verminatorn jag har är tat dn är tung, men när man sätter den mot axeln försvinner mycket av vikten och vapnet käns smidigt.

Jag menar inte form av tävlingsvapen, men som allroundvapen, jag trro den väger 2.5 kilo utan sikte men det kan man inte tro när man axlar den.

Dörför gillade jag den konstruktionen, den dolde en stor tubs vikt effektivt.

Jag kan inte säga emot dig i det du säger om stora tuber jämfört med små, det har jag inte kunskap om ens.

Jag har ju ett regulerat gevär som ger 25J som .25 och säkert strax över 40J om jag valde sätta på en .22 pipa, men jag håller mig till .177 då det för mig käns som vad allt i FT klassen egentligen handlade om.

Det är väldigt jämt, kanske inet som det senaste på marknaden men ändå är det otroligt vad den tar ur mer skott ur ungefär samma luftmängd som min Cyclone (denna har dock något mindre tub).

Det är liksom som att man inte fattat det inna man skjutit ett regulerat vapen som är justerat rätt, jag vet tat du inte gillar AA, och jag har ju en sådan ett gammalt FT PT obygt i USA.

Dock har du sant i att jag tänker på just nånting sånt du nämner där på slutet, inet för att jag är världsbäst som skytt, mne det käns som att om FX kan bygga nåt sånt så är de med i leken även bland de märken som bara har sådana vapen, men som kostar enorma summor.

Min Cyclone skjuter jag nog mest fulfart med också men Verminatorn är man där och byter fart på ibland, inte sällan tänker man att melllanläget väl räcker, fånigt kanske då man ju har en hel del luft att tillgå.

Men det är lite don efter vad man tänkt sig.

Chnsen att jag drar med mig Protargeten på skoj eller knapt Cyclonen är inte stor, utan vad blir det, jo just Verminatorn, låg effekt för folk som älskar sånt, men dte är liksom inte allt, ful som stryk för andra, men funktionen är viktigare tycker jag just där.

Kraschade Airgun? tja, det beror väl mycket på att folk inte lyssnar utan själva vet allt redan, vad än som sägs så blir ju er träff ett reklamjippo så länge inga andra mären fins med.

Lustigt dock hur många som tycks ha kontakt med dig när de avskyddee dig helt för inte alt för länge sen, jag skulle få svårt att helt svälja en sån grej, så det är tur att vi är olika.

I övrigt framhåller många tat jag hatar FX airguns, men det är ju löjligt, isf har jag betett mig precis som folk bad mig göra nämligen skriva in mig på psyket ett bra tag, då jag gått igenom en del av FXs vapen nu.

Ilskan står mr i mot att infon är värdelös på forumet och att folk än säger si sen säger så, jag går ofta rakt på och det funkar inte, folk vill framställa en stor hög med enbart vänlighet och väner, men det funkar inte så.

Även om jag kunnat komma hade jag frågat en hel del av de grejor jag skrivit där, de flesta vågar inte säga halv 7 skulle jag tro, uatan allt är bra bara.

Men nu släpper jag det, de affärer som förekommer må förekoma, har de någon påverkan? jag vet inte, men jag har trott det iaf.

Jag vet ju att du inte direkt varit lätt för att casha upp stålar för allt möjligt, du tänker låt oss säga ekonomisk, det är nog där det slog till.

Men som sagt, over and out om det och jag hoppas få se lite andra modeller från FX i framtiden då jag inte riktigt gillat trenden nu, även om jag förstår att .25 definitivt sluter till ett hål.

Det är bara inget jag vill ha, eller vill ha, men inget jag vill köpa då.

Fridens.

Johnny Ottosson

8 januari 2011 15:43

Min BSA Ultra fungerar på samma sätt, vikten "försvinner" vilket betyder att vapnet är baktungt. Nackdelen är att det då blir grymt svårt att skjuta fristående och i synnerhet om det har mycket effekt (relativt sett), därav att jag aldrig har gjort en vettig placering med min Ultra.

Får den däremot stabilt stöd, då fungerar den.

Ska man skjuta 177 och i låg fart (relativt sett) så är en regulator en god idé, speciellt om den ska sitta i ett vapen vars ventiler annars går väldigt ojämnt - något som är typiskt för AA.

Visst blir mässan ett "reklamjippo" om man vill kalla den för detta. Det finns ju bara en huvudarrangör och det är denne som betalar för precis allt, inklusive att leja in sin personal en söndag.

Jag har en bra och frekvent kontakt med de flesta på Airgun, även de som leder forumet. Jag känner i synnerhet Erik men även Grövsten och Elvis mycket väl, -Jonas- har jag dock inte haft så mycket kontakt med. Som jag ser saken så är det ett betydligt bättre gäng som leder forumet nu än för något år sedan.

Därför håller jag det som osannolikt att de skulle avsky mig, så har jag inte uppfattat saken i alla fall.

Jag håller med dig om att informationsnivån på Airgun håller lägre klass än vad den borde, det mesta som postas är OT och ryggdunkningar. Den rent informativa delen som bara rör luftvapen är det genant tunnt med. Så sätt så har LuftvapenInfo bättre nivå och då är det högt vatten.

 
Ingen bild

Silwer

8 januari 2011 21:49

Jo jag tog väl i lite där, jag tror inte folk avskyr så många så personligt egentligen.

Men faktum är ju att du blev bannad rakt av från båda forumen och på Argun ville ingen ha dig tillbaka nånsin igen.

Annars håller jag med dig att ledningen är klart stabiklare idag, med en admin som håller en nivå som är jämn,(även om jag nu är bannad, men det är mitt eget fel).

Nu lämnar vi det här.

Jag har fått lite info som var intressant och ni får ha det så kul på träffen hos FX.

Johnny Ottosson

9 januari 2011 02:25

Jag tror att jag och Airgun har en ömsesidig relation som vi båda är mycket nöjda med - jag slipper dem och de slipper mej.

I frågan om LuftvapenInfo är det samma sak men än mer polariserat.

Nivån på Airgun är klart bättre nu eftersom ledningsgruppen där är betydligt jämnare numera utan huvudlösa och koleriska vildhjärnor som bara agerar med reptilhjärnan och är låsta i ett prestigetänkande om vad man som person anser vara rätt eller fel helt oavsett vad som är viktigt för forumet som sådant.

Jag brukar inte hylla att människor förlorar intresset och börjar pyssla med annat men för Airgun så var det en välgärning som jag tror på sikt räddade verksamheten undan total kaos.

Det enda som saknas nu är att man tar hand om de få nybörjare som hittar dit och att man faktiskt börjar skriva lite om luftvapen också...

Ska du inte med på träffen, Silwer?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards