Airpang

Direktlänk till inlägg 21 december 2010

Långa serier, långa avstånd..

Av Johnny Ottosson - 21 december 2010 10:00


 

 

Med 40 skott på 80 meter


  

Genomsnitt: 51.75 mm för 40 skott

 

En måndag med enorma mängder snö, nu har jag meterhög snö längst bort på banan där jag hämtar och ställer ut mina måltavlor, lyckligtvis så har jag vandrat upp ett dike succesivt under de gångna veckorna för annars hade snön varit svår att forcera med mindre än vadarstövlar.


Idag var det relativt lugnt väder och jag testade därför 40 skott (4 serier á 10 skott) på mätta 80 meter. Resultatet blev som ovan, med ett totalt snitt av knappa 52 mm. Sedan tänkte jag göra detsamma med Lonestar men upptäckte då att luften var slut. Dessa stora tuber (400 & 500 cc) suger onekligen en hel del luft ur flaskan och det är lätt att man blir överraskad när den töms.


Eftersom Lonestar dessutom går med 240 Bar och nedåt samt bara ger 10 riktigt fina skott på fyllningen så var det meningslöst att fylla till max 205-210 Bar för att få ut kanske i bästa fall 5 skott mellan varje fyllning.


Istället så fick det bli en tavla med CZ200T på 30 meter istället, när vinden ändå var lugn:


  

Genomsnitt: 15.40 mm

 

Tyvärr så kräver ju CZ200T med sin låga effekt (7.00J) att det i princip är helt vindstilla för att de riktigt fina resultaten ska infinna sig. Här fick jag flyers på träffbild 1 och 3 vilket förstörde ett annars ganska okej genomsnitt.


I morgon så blir temat Air Arms och en titt på S410 & S510 samt dess prestanda, med och utan regulator.

 
 
Ingen bild

Peter

21 december 2010 17:47

Snyggt skjutet Johnny,men du skulle nog skaffat en Fx-pump.Då slipper du dra på stora halvtomma dykarflaskor och samtidigt övar du dina biceps vilket i sin tur gör att du håller stadigare när du skjuter utan stöd.

Johnny Ottosson

21 december 2010 18:05


Hur kul är det att handpumpa en Lonestar till 240 Bar för att sedan skjuta 15 skott och upprepa processen..?

Nä, här blir det aldrig något annat än dykartub, såvida jag inte kommer över en bra kompressor för rätt pengar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards