Airpang

Direktlänk till inlägg 19 december 2010

Mera mässa..

Av Johnny Ottosson - 19 december 2010 13:00


 

Luftvapenmässan

 

Nu har jag roat mig med att ringa folk hit och dit för att försöka få ihop vår luftvapenmässa så bra som möjligt med så många glada entusiaster som jag kan hitta runt om i landet.


För skojs skull så loggade jag dessutom in på våra två forum för att se lite om uppslutningsgraden men där kan jag tyvärr och med förvåning konstatera att på LuftvapenInfo så ägnar man de flesta inläggen åt att diskutera huruvida man får lov att vidarepublicera en offentlig inbjudan(!) och gnabbas om huruvida det kommer en annan mera "äkta" inbjudan än den som är publicerad på Airpang och de båda forumen!?!


Tja, har man inget annat viktigare för sig så....


Själv hade jag nog snarare sett att man ägnade utrymmet åt att diskutera väsentligheter som samåkning och liknande än hur inbjudan är formulerad och var den är publicerad.


På Airgun så har man bättre struktur på trådarna även om man kvistar ut lite över Elvis hemliga transvesitiska böjelser. Koncensus där är emellertid runt 30 relativt säkra besökare. Stor tack till Erik som lade ut pollen samt till de anonyma deltagare som låter mig låna deras inloggningsnamn så att jag kan övervaka våra två forum utan problem - trots att jag sedan länge är bannlyst på båda. Stort tack även till Ogster för sitt goda initiativ att lägga ut inbjudan även på LuftvapenInfo.


Någon deltagare har undrat om man är välkommen trots att man har varit väldigt kritisk till FX Airguns i sin forumshistorik. Detta är absolut inget problem. Syftet med mässan är att bereda ALLA en möjlighet att ta del av vår hobby, helt oavsett vad man har sagt, gjort eller vad man tycker om FX Airguns som företag.


Följ alltså med och bilda dig en egen uppfattning, om du inte har varit på besök där tidigare. Är det något du är missnöjd med om FX Airguns? Ta då chansen att prata om det direkt med källan! Öppen kommunikation gagnar alla.


Så, LuftvapenInfo, gräv er upp ur sandlådan och kom med i matchen, på luftvapenträffen så ska vi alla träffas och ha riktigt trevligt tillsammans runt vår favorithobby snarare än att sitta hemma och sura bakom tagentborden.


Väl mött!

 
 
Ingen bild

balder

19 december 2010 23:25

Varför går inte FX själva ut och saluför sin mässa på forumen, utan behöver din hjälp till detta jippo ?

Om du inte var köpt tidigare så har du bevisat det nu, johnny.

Du har bara ett syfte verkar det som, egen vinning och stå i rampljuset.
Tur de finns de som ser bakom denna kuliss, och som ifrågasätter istället för att smöra.

Johnny Ottosson

20 december 2010 02:21


Naturligtvis kan FX själva "saluföra" sin mässa om de så önskar - nu var detta dock inte fallet den här gången. Jag erbjöd mig att informera om mässan och det tyckte FX var en utmärkt idé. Vidare så föreslog jag också att mässdagen skulle vara en söndag istället för en lördag så att vi skulle kunna få med Hurricane (oops, nu kanske jag blir anklagad för att vara "köpt" av dem också?) samt för att kunna få med så många besökare som möjligt.

Kan min blogg och min möjlighet att få ut budskapet om mässan via forumen vara till hjälp för dem så ställer jag naturligtvis gärna upp på detta.

Evenemanget som sådant tror jag kommer att bli både trevligt och intressant för alla deltagare, det är min fasta förhoppning.

Mitt främsta övergripande syfte är att sprida information och intresse för luftvapenhobbyn både här i Sverige och internationellt.

Plattformen för detta är min blogg och jag samarbetar gärna med vilka vettiga vapentillverkare som helst men samarbetet med FX Airguns har varit väldigt givande eftersom de dels leder utvecklingen och dels har varit väldigt betydelsefulla för hur hobbyn har utvecklat sig här i Sverige.

Diskussionen om att jag skulle vara "köpt" av FX Airguns uppstår med jämna mellanrum, sannolikt på grund av att stora delar av bloggen innehåller information om deras verksamhet och deras produkter.

Lustigt nog uppkommer aldrig de frågeställningarna runt CZ och BSA, vars produkter förekommer i en ännu större utsträckning på bloggen.

 
Ingen bild

Max54

21 december 2010 09:03

Det är nog den svenska avudsjukan som talar. Folk blir så obegripligt bittra för att någon lyckats med något.
Du har lyckats få ihop en bra blogg, lyckats tigga till dig lite gevär för tester osv. Det blir för mycket för en del helt enkelt.
Även om nu Johnny skulle vara köpt spelar det väl ingen roll, en sponsrad mässa är bättre än ingen mässa.
Ibland skäms jag över folks beteende så mycket att det är påfrestande att fortsätta läsa inläggen.

Johnny Ottosson

21 december 2010 18:04


Ja, en del har antytt att det kan handla om ren avundsjuka. Jag spekulerar inte vidare i detta och jag fäster inget större avseende i den kritiken heller.

Jag kör min blogg för att jag tycker att den är rolig att skriva. Tycker några andra att den är rolig att läsa så bjuder jag gärna på detta. Om några inte gillar att läsa den, tja - då får de väl låta bli antar jag?

 
Ingen bild

mille

21 december 2010 14:34

Har l-gevär som en mindre hobby. Ibland tittar jag in i din blogg, som är både intressant,lärorik,och gratis. Kan du tjäna en krona är du det väl förunnat. I övrigt håller jag med Max54.

Johnny Ottosson

21 december 2010 18:02


Kul att du gillar bloggen, inkomsten ifrån den är dock obefintliga men den är rolig att skriva.

 
Ingen bild

Sandstig

21 december 2010 14:42

Max54: Klokt sagt!

 
Ingen bild

Johnny FX

27 december 2010 14:40

Trevligt, jag siktar faktiskt oxå på att komma ner till mässan.
bra initiativ.
Och om det är som folk säger att det är för egen vinning ska jag ha hälften :)
ha ha ha

 
Ingen bild

Erik (airgun)

11 januari 2011 06:02

Ville bara meddela att det nu är 50 troliga/säkra på airgunpollen - kul va? :)

Johnny Ottosson

11 januari 2011 07:19

Det kommer säkert att bli mycket trevligt.

 
Ingen bild

Silwer

11 januari 2011 15:16

Du skriver för en sbvensktidning idag och en hel del på nätet.

Vill du bli den här skäggiga gubben i de engaelska blaskorna som idag ju mest är kul att läsa i för allt annat än testerna av vapen, vapentesterna är bara fina bilder aytt se på restn är trams, för allt är så jävla bra redan om inet gubben farstant med skägget eler nt i vapnet :-)

Frtt kommer si g ju klart av att de är rädda att inte få testa fler vapen från den tillverkaren, du kan ju ses möjligen gå ett steg till, du har ju uppenbart tillgång till de FX bössor du skrivit m vad jag förstår.

Jag känner ju dig, du är ekonomisk och slantar knappast upp de summorna, är det så att du fick bössorna för att recensera dem från FX?

Antgar att du aldrig kommer svara iofs, men jag ser ju då hur objektiviteten ändras kraftigt, det skule dte göra för mig med om det rasade några nya fina bössor över mig och jag hade förmågan att skriva artiklar.

Men hur skulle de bli?
Tja det är väl inga dåliga bössor men jag antar tatdet aldrig finns nåt perfekt, så det jag irriterade mig på mest skulle från att jag fck låna bössan bli "det här tycker jag inte om alls" till "mindre bra är"

Jag gillar inte ett sånt läge, då är man mer talman än nåt annat för märket.

Nu skriver du dock om andra vapen med så du är ju inet helt förvandlad till den skäggige gubben.

Jag missunnar dig inte heller att du får grejor från FX, det är inte det jag menar uatn kanske mer att man kan nämna nångång hur det hela fungerar mellan dig som recensent och i det här fallet FX.

Det tror jag skule göra gott, då vet man om det ska var en nypa salt eller inte.

Johnny Ottosson

11 januari 2011 20:47


Varför skulle jag inte svara, Silwer - du om någon vet ju att jag uppskattar transparans.

Tillgången på vapnen varierar men absolut oftast så handlar det om lån. Exempel på detta är de två Independence som jag lånade i våras. Den ena använde jag i två veckor sedan blev den pris hos Onsalas vårtävling, den andra lämnade jag tillbaka till Fredrik under tävlingarna i Laxå under slutet av juni. Rapiden ifrån Hurricane (när den nu kommer) är också bara ett lån.

Det man lånar är vanligtvis avskrivna demovapen som tillverkaren/handlaren betraktar som en "förbrukningsvara" för lån och tester, det är bara undantagsvis som man använder ett fabriksnytt saluvapen.

Använder man ett sådant nytt saluvapen, som exempelvis min Royale, så kan man emellertid ofta köpa loss dem efter testet för en rimlig peng, om man är intresserad. De kan ju inte längre säljas som nya vapen.

Väljer man att köpa ett rabatterat vapen så kan man naturligtvis betrakta det som en förmån och i det perspektivet så har jag erhållit förmåner. Jag vill dock understryka att detta inte har något med test eller testutfall att göra, en sådan affär gör man möjligtvis upp efteråt om det är aktuellt.

 
Ingen bild

Silwer

11 januari 2011 23:09

Det tar jag som ett svar från dig till alla som som undrat över saken till mig som inte kunnat svarat.

Du sitter i en br sitsså fort nåt nytt släpps, å andr ssidan så vet jag inte om jg ska dömma dig för det.

Men bli aldrig den där enelsk skäggie gubben so testar whatever och det är alltid bra ovsett, tom fast man själv själv provat och tycker det är klart sämrre än vanligt.

Rekord är väl i de där dimade testerna när folk testar luftbössor i USA, de kan bli rent nagelbitande i idioti när de nämner likheter med vapen som vapnet redan från börjn var en variant av.

Ingen skäggig gubbe.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards