Airpang

Direktlänk till inlägg 12 december 2010

Lonestar i kronografen..

Av Johnny Ottosson - 12 december 2010 10:00


 

Inte många skott inte..


Idag sköt jag Lonestar i kronografen, det är nu ett år sedan sist. Efter lite skytte på 80 meter med växlande resultat så kom jag att tänka på att man faktiskt inte får så många skott ifrån den här modellen. När sedan skotten tryter så faller träffarna och träffbilderna öppnar upp. Här är dagens resultat, med Baracudan:


804, 809, 821, 820, 818, 821, 829, 832, 836, 829, 818, 822, 822, 813, 806 fps.


Högsta värde: 836 fps (255 mps) och 48.00 fpe (65 joule)

Lägsta värde: 804 fps (245 mps) och 44.30 fpe (60 joule)

Genomsnitt: 820 fps (250 mps) och 46 fpe (62.60 joule)

Spridning: 32 fps = 3.90 % eller 9.75 mps

Spridning 10 bästa = 16 fps = 2.00 % eller 4.88 mps


Totalt så finns det alltså 15 st dugliga och 10 st bra skott mellan 230-160 Bar.


Egentligen så är Lonestar ganska mycket ett jaktvapen, skapat för att kunna användas till en promenad runt ägorna samtidigt som det kan leverera träffbilder inom en tum på upp till 100 meter med (för luftvapenmått mätt) ordentligt med kraft. För detta ändamål fungerar vapnet bra, även om jag personligen tycker att det är en smula långt och tungt.


Kollar vi nu på nya Royale 500 med kaliber 25 så utlovas det där "60 skott inom 20 fps spridning med 45 fpe". Det är en rätt så rejäl skillnad mot Lonestar ovan. En stor del av detta kan förklaras av en ordentligt mycket större tub, hela 500 cc jämfört med Lonestars förhållandevis minimala 152 cc.

Räknar vi om med Lonestars ventil på 500 cc så hamnar vi på x 3.29 Det hade betytt ovan att jag hade fått 49 vettiga skott och 33 bra skott. Eftersom min spridning på bra skott var 16 fps (alltså under 20 fps) så bör det vara detta värde som man kan jämföra med Royale som utlovas ha inte mindre än 60 st inom ungefär samma spridning (under 20 fps).

Royale ska alltså ha ca 25 st fler skott på samma effekt inom samma spridning jämfört med Lonestar även om man räknar om volymerna på tuberna.

Stämmer detta i verkligheten (lita på att jag tänker kolla DET) så har FX Airguns en otroligt mycket bättre ventil än BSA när man räknar ren effektivitet.

Sedan så ska man iofs också betänka att en tub med stor volym alltid ger en betydligt lägre spridning än en tub med liten volym. Detta gör också en hel del för antalet skott på en fyllning och därför så kan man egentligen inte bara räkna om tubvolymerna rakt av, som jag precis gjorde här ovan.

En stor tub blir alltså helt rätt när man kör vapen med hög effekt ifrån grova kalibrar. En annan fördel förutom fler skott och lägre spridning är att den grova tuben (buddybottle) ger en klart bättre och mindre framtung balans än långa smala tuber som går långt framtill på vapnet. Även om en grov tub kan verka klumpig så gör den större diametern att tyngden förskjuts bakåt jämfört med en lång smal tub så en bättre balans uppstår därför närmast automatiskt. Det kan verka lite paradoxalt för den som inte har prövat vapen med den här typen av flaska men de som har prövat brukar bli positivt förvånade av den goda balansen.

En annan sak som kommer att bli mycket spännande är hur Royale 200 med sin lilla 180 cc tub kommer att fungera med kaliber 25...

 
 
Ingen bild

zeke-cool

13 december 2010 00:57

Som det ser ut i nyhetsbrevet från Fx-airguns så kommer Royale 200 endast i cal.177 och 22 !!
Det vore tråkigt om man inte kommer att saluföra den i cal.25 då många inte gillar Royale 400 och 500 med sina stora flaskor!!

Johnny Ottosson

13 december 2010 10:28

Glöm det !!

Jag snackade med Fredrik för ett par minuter sedan och klagade så nu är den fadäsen löst.

Givetvis så kommer även Royale 200 med kaliber 25 och den kommer dessutom att riggas med en 225 cc tub (500 mm).

Han lovade spec på den under dagen.

Skälet till att den modellen IMHO måste finnas är att det är den enda vänstermodellen (ambi) i sortimentet baserat på Royale-serien.

Att då inte göra den som 25 innebär att man då utestänger alla vänsterskyttar som vill ha en Royale-baserad bössa med kaliber 25. Lilla smidiga 200 (jag har själv prövat den) är gjuten som jaktvapen och att då inte göra den som 25 hade varit rent huvudlöst.

Svepskäl som "få antal skott" håller IMHO inte som invändning då Lonestar är en storsäljare i USA och den ger bara 10-15 skott från sina 152 cc.

En Royale 200 borde med 225 cc klara minst två mag (22 skott) inom 20 fps med 45 fpe.

 
Ingen bild

Silwer

13 december 2010 02:27

Du drog ju från forumen, men för vad?

Min förhoppning var ju mer historiskt material, men ärligt snack.

Jag fattaratt du njuter av att det här är din högt personliga blogg, men du tröttar då ut mig iaf.

Det som forumen saknar är lite jävlar anamma och tyckande och historiska reportage.

Jag vet dock att du är en jävla arselkrypare hos FX så där tror jag inte mycket på dig, och med rätta då det rer typ beige ut som, det är, skrävvlet har nåt sin nivå trots i din uppgivna oändligt med pengar bara för entuiasterna.

Men strunt i det nu, kan du inet skak ihop lite äldre bössor och testa? du som har egen banjävel på 50m osv, så man får se lite vettighet.

Dock så fort du testar FX så är det ointressant, du är en sucker där och det tråkiga är att du inte fattar det ens.

Johnny Ottosson

13 december 2010 10:39

Kul o se dej här igen Silwer.

Drog o drog, jag blev bannad på både LuftvapenInfo och Airgun.

Där är jag fortfarande bannad så därav min frånvaro på forumen.

Just jävlar anamma och tyckande kan ju vara det som ligger bakom min ban, så att du saknar det på forumen kan ju vara ett tecken på att de forumsansvariga inte önskar detta, även om du gjorde ett bra försök häromdan när du kallade våra nysvenska kulturberikare för "kamelryttare"..

Utvecklingen går framåt, det kan varken du eller jag förändra. Intresset hos de tillväxande entusiasterna är inte brittiska fjäderbössor från tiden efter andra världskriget eller Air Arms primitiva PCP från 1980-talet utan det man vill ha är moderna PCP med modern teknik och imponerande prestanda.

Om det är föresatsen, modern teknik och optimal prestanda, så finns det egentligen bara Daystate och FX Airguns att välja mellan.

 
Ingen bild

Jazz

13 december 2010 09:32

Var blev testen på Theoben av, fixa det inte sig med bössan?

Johnny Ottosson

13 december 2010 10:42


Den ligger fortfarande säker på min dator. Rapiden ligger hos Tobbe och han lovade att skicka upp den "snarast", vilket dock har dröjt på, han har väl mycket att göra.

Hemma här finns Royale 400 och den kommer att kompletteras med en Royale 500 Elite vilka ska vara med i testet tillsammans med Rapiden.

Materialet som berör 400-modellen är redan färdigt så nu väntar jag bara på Rapid från Tobbe och 500 från Fredrik, så fort de kommer hit så kör jag klart artikeln och skickar till VT, där man väntar på den.

 
Ingen bild

Jazz

13 december 2010 12:47

Skulle ju varit kul om du även kunde fixat en Daystat till testen.

Johnny Ottosson

13 december 2010 13:55


Absolut.

Problemet är dock att de är svåra att uppbringa samtidigt som fyra vapen blir rätt mycket att täcka av i en test som bara kör 4 sidor.

Dröjer Rapiden på allt för länge så kan jag ju alltid köra en med Royale 400 + Royale 500 samt en separat test med Rapid och ev Daystate (om jag får tag på någon).

 
Ingen bild

-Jonas-

13 december 2010 20:41

Anledningen till att du blev bannad var dina rasistika inlägg, dina religiösa inlägg, och din vilja att skapa debatt och bråk. Du fick flera chanser...men du ville helt enkelt inte låta bli.
Håll dej till luftvapen så är du säkert välkommen till de flesta forum.
(det är ju ingen tillfällighet att du är bannad från flera forum)

Johnny Ottosson

13 december 2010 20:56


Nu hävdar jag ju iofs att det inte var frågan om någon rasism och eftersom de absolut flesta av mina inlägg ännu står kvar så kan var och en själv studera dessa och skaffa sig en uppfattning därav.

Däremot så håller jag med om att det finns en hel del pyrande rasism på Airgun.se och det kunde vi inte minst se häromkvällen när diverse glåpord haglade över invandrare, där "kamelryttare" förmodligen var ett av de mildaste tillmälen som framkom.

Viljan att skapa debatt finns dock, på svenska forum liksom utländska - på de sistnämnda så blir jag dock inte bannad.

Egendomligt.

Nu är jag lyckligtvis bara bannad på 2 av 18 forum där jag är registrerad, intressant nog så är båda dessa forum förlagda i Sverige.



Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards