Airpang

Alla inlägg under november 2010

Av Johnny Ottosson - 16 november 2010 18:00


Dagens Upload

 

Idag bryter vi den brittiska dominansen med ett av de absolut bästa luftvapen som Tyskland någonsin har producerat. Detta är luftgevär Standard 1A och mera arketypiskt för det klassiska fjäderluftgeväret blir det bara inte...


http://i64.photobucket.com/albums/h194/airgunse/HW30L1.jpg


http://i64.photobucket.com/albums/h194/airgunse/HW30L2.jpg

Av Johnny Ottosson - 16 november 2010 10:00


 

Den nya lagen


I Nya Zeeland så har man historiskt sett haft en mycket liberal vapenlagstiftning men nu sällar sig dessvärre NZ till den krets av länder som kräver vapenlicens för innehav av ett luftgevär. De vapen som omfattas av den nya lagen är enbart PCP.


  

Den nya lagen i sin helhet



Noterbart är att endast PCP innefattas, luftvapen med mer primitiv teknik som fjädervapen eller vapen som drivs av Co2 påverkas inte. Bakgrunden till lagstiftningen är att en polisman sköts till döds av en FX Airguns Monsoon för några år sedan, en händelse som för övrigt effektivt blev spiken i kistan för projekt Micro-Burst och den vidare utveckligen av semivapen hos konkurrenterna.


Återstår gör ju att se hur man betraktar vapen som FX Airguns Independence..?

Av Johnny Ottosson - 15 november 2010 19:00


Dagens Upload

 

En del vapen blir ganska fort myter, de är ovanliga och karismatiska vilket skapar ett skimmer av attraktiv mystik. En av dessa ovanliga men uppskattade modeller är Pro Elite från Air Arms. Här är en tidig test på detta mäktiga vapen:


http://i64.photobucket.com/albums/h194/airgunse/SAVE0002.jpg


http://i64.photobucket.com/albums/h194/airgunse/SAVE0003.jpg


http://i64.photobucket.com/albums/h194/airgunse/SAVE0004.jpg


http://i64.photobucket.com/albums/h194/airgunse/SAVE0005.jpg


http://i64.photobucket.com/albums/h194/airgunse/SAVE0006.jpg



Av Johnny Ottosson - 15 november 2010 10:00


 

Som 7 joule


  

Tja, det verkar ju lovande på korta avstånd..

 

Idag prövade jag att skjuta med CZ200T på sin lägsta inställning någonsin, bara 7 joule. På grund av ogynnsamma yttre omständigheter (läs, vind) och knappt om tid så fick jag bara tillfälle att skjuta en enda seriös tavla och detta då på ett ovanligt kort avstånd, bara 20 meter. Fördelen var dock att jag kunde skjuta den inomhus för omväxlingens skull och det är ju alltid trevligt.


Först satsade jag på tre serier (om 5 skott vardera) på att skjuta fältmässigt, alltså stående med lutande stöd mot en vägg eftersom 20 meter ju inte är så långt avstånd. Därefter så hittade jag en möjlighet att skjuta med fullt stöd, på ungefär samma sätt som jag brukar skjuta, så på de två sista träffbilderna så minskade spridningen ordentligt och visade vapnets verkliga potensial för kortare avstånd, ut till kanske 20-25 meter.


Det ska bli väldigt kul att testa den nuvarande inställningen på 25-30 meter och även längre därtill när de yttre omständigheterna så tillåter.

Av Johnny Ottosson - 14 november 2010 10:00


 

Utfallet


 

Totalt 103 st skott inom 20 fps spridning ur 122 cc

 


Det där enda joulet mellan 8.00 joule och 7.00 joule gjorde enormt mycket för antalet skott som man får ut på en fyllning, räknat ifrån 20 fps spridning.


Igenom att sänka effekten ME med 1 joule så förlorade jag 14 procent av effekten men jag fick i gengäld 47 procent fler skott på samma mängd luft och på i princip samma spridning 17 fps jämfört med nu 20 fps! Allt mätt med JSB RS 7.33 gn.

Onekligen mycket intressant tycker jag.


En annan spännande sak som inte framgår av rutan ovan är att antalet skott inom en större, men fortfarande acceptabel spridning (åtminstonde för skojskytte på korta avstånd), alltså inom 30 fps spridning är hela 144 st! På grund av den oerhört ekonomiska inställningen så blir naturligtvis antalet skott på en flaskfyllning ordentligt tilltaget.

Jag räknar med 100 skott på en fyllning mellan 160-75 Bar och med en 8 liter flaska på 300 Bar så betyder detta 9.300 skott på en flaskfyllning á 75 kr. Som referens så kan jag säga att jag totalt på ett år själv har skjutit 9000 skott med min egen bössa och då skjuter jag ändå ganska mycket med den jämfört med många andra luftvapenskyttar.

I krassa siffor så fick jag ut följande vid mätningen ovan:

Högsta värde: 572 fps - 5.33 fpe = 174 mps och 7.22 joule.

Lägsta Värde: 552 fps - 4.96 fpe = 168 mps och 6.73 joule.

Medelvärde: 561 fps - 5.12 fpe = 171 mps och 6.95 joule.

Spridning: 20 fps - 6.00 mps = 3.57 procent.

Vad betyder nu det här sifferbollandet fram och tillbaka? Exakt hur mycket nytta kan jag ha av det här vapnet vid en så låg effekt som 70 procent av vår ganska låga nationella gräns? Detta ska bli nästa uppgift att fastställa.

Till att börja med så ska vi se på den tänkta projektilbanan, beräknad vid medelvärdet ovan (561 fps) och med JSB RS där jag har satt BC = 0.020:

  

Projektilbanan vid inskjutningsavstånd 25 meter

 


Som vanligt så är projektilbanan ovan i yards och de båda röda horisontella strecken visar en tänkt träffzon på 1.00", alltså 25.40 mm. Vi kan alltså se att vid 6 yards (5.50 meter) så går projektilen in i den önskade träffzonen, där slår den rakt på riktpunkten vid 10 yards (9.14 meter) för att peaka vid 19 yards (17.50 meter). Därefter dalar den och slår rakt in på inskjutningsavståndet 27 yards (24.60 meter) för att slutligen falla ur träffzonen vid 30 yards (27 meter).

Kort sagt så kan man alltså säga att med ett inskjutningsavstånd på 25 meter så kan man hålla rakt på hela vägen mellan 5 och 27 meter och räkna med att träffa inom en svensk enkrona i höjdled. Det är en kort men ingalunda oanvändbar projektilbana när man betraktar den låga effekten om blott 7.00 joule.

Vad händer då när jag träffar på exempelvis 30 meter, finns det då någon ånga kvar för att fälla ett fallmål eller slå runt ett snurrmål etc?

Jag räknar här med 7.00 joule och jämför med 8.00 respektive 10.00 joule:

Energi vid 30 meter 7.00J = 4.76 joule och 141 mps

Energi vid 30 meter 8.00J = 5.45 joule och 151 mps

Energi vid 30 meter 10.00J = 6.89 joule och 170 mps

Jämförelsen blir då på följande sätt:

Jämfört med 8.00J ME så förlorar man 15 procent effekt E30

Jämfört med 10.00J ME så förlorar man 45 procent effekt E30

Jämför man sedan antalet skott i relation till effekten så ser det ut som följande:

Jämfört med 55 skott vid 10.00J ME så vinner man 87 procent fler skott

Jämfört med 70 skott vid 8.00J ME så vinner man 47 procent fler skott

Så, där det gäller, alltså downrange så förlorar man 15 resp 45 procent effekt men i gengäld så så får man 47 respektive 87 procent fler skott inom samma spridning, ganska tänkvärt - eller hur?

Nu återstår bara att se hur mycket 7.00 joule kan leverera i verkligheten, bortom teoretiska kalkyler hit och dit. Hur bra praktisk precision kan jag räkna med och exakt vad betylder 4.76 joule energi E30 när diabolen slår in i exempelvis ett litet block av gelatin? Detta ska jag nu ägna helgen åt att trixa med...

Av Johnny Ottosson - 13 november 2010 18:45


En intressant motion


Tre folkpartister motionerar aktivt om att det ska bli licenskrav på alla luftvapen, precis som exempelvis för alla armborst. Anledningen är den senaste tidens skjutningar bland annat i Malmö.


Länk: http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&dokid=GY02Ju201

Av Johnny Ottosson - 13 november 2010 18:00


Dagens Upload

 

Modellen har kallats Dianas bästa luftvapen och detta är sannolikt inte helt taget ifrån luften. Utan den här modellen så hade Diana haft betydligt svårare att klara konkurrensen när det gäller större fjädervapen för entusiasterna.


http://i64.photobucket.com/albums/h194/airgunse/521.jpg


http://i64.photobucket.com/albums/h194/airgunse/522.jpg


http://i64.photobucket.com/albums/h194/airgunse/523.jpg


http://i64.photobucket.com/albums/h194/airgunse/524.jpg


http://i64.photobucket.com/albums/h194/airgunse/525.jpg


http://i64.photobucket.com/albums/h194/airgunse/526.jpg


http://i64.photobucket.com/albums/h194/airgunse/527.jpg

Av Johnny Ottosson - 13 november 2010 10:00


 

The Thriftmaster*





Hur mycket betyder 1 joule? Jag köpte min CZ200 för nästan exakt ett år sedan och har sedan dess prövat den på huvudsakligen två effektnivåer, antingen 10 joule eller 8 joule. Skillnaderna mellan dessa båda effektnivåer har jag avhandlat tidigare, inte minst i följande inlägg:


http://airpang.bloggplatsen.se/2010/08/14/3373360-lite-pyssel/


Frågan är nu vad som händer om jag droppar effekten ytterligare ett enda joule, alltså ifrån 8 joule till 7 joule? När jag sänkte 2 joule från 10 till 8 så tjänade jag 15 skott (allt räknat med en spridning mindre än 20 fps). Jag fick då 70 st skott jämfört med 55 st skott.

Hur många skott tror ni då att jag får (inom 20 fps) om jag sänker effekten till 7 joule och skjuter med exakt likadan ammunition (JSB RS 7.33)?

 

*Thriftmaster, benämning på basmodellen till Chevrolets lineup av Pickups när modellserien AD (Advanced Design) lanserades 1947. Thriftmaster brukar översättas lite vårdslöst med Snålmästare men Thrift är egentligen en associasionsform (jmfr Stiftelse) avsedd företrädelsevis för sparande (typ gamla Sparbanken) här i Sverige.

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards