Airpang

Alla inlägg under november 2010

Av Johnny Ottosson - 26 november 2010 10:00


Royale i snöstorm..

 

Nja, kanske inte snöstorm men ordentligt med snö yrde igenom luften på grund av vinden, runt 5-6 mps. Jag tänkte ändå köra en tavla på 45 skott över 50 meter men utfallet blev faktiskt klart bättre än vad jag hade vågat hoppas på.


  

Genomsnitt: 18.55 mm

 

Tyvärr så är bra tillfällen att skjuta ganska svåra under den här tiden på året. Både mörker, nederbörd och inte minst blåst gör det svårskjutet. Man får trösta sig med att efter en vinter så kommer det ju alltid en ny vår..

Av Johnny Ottosson - 25 november 2010 21:00


Dagens Upload

 

I Dagens Upload idag så kommer en mycket viktig och klassisk modell som hängde med i tillverkarens sortiment under flera decennier. Det var också det absolut första luftvapen som jag själv ägd. Mitt exemplar fick jag av min far lagom till påsen 1982. Ett mycket trevligt vapen.


http://i64.photobucket.com/albums/h194/airgunse/Daisy.jpg

Av Johnny Ottosson - 25 november 2010 10:00


 

Full Power !

 

  

Hammarfjäder 12 fpe och Full Power

 

Var går egentligen gränsen för den lilla 200 modellen? En del säger 16J och andra menar på att man kan nå ytterligare en liten bit på vägen. Vapen som saluförs ostrypta i USA verkar (ex Straightshooters) ligga rätt så exakt runt 16J medan en del andra handlare i USA (ex Pomona Airguns) har rykte om sig att kunna leverera ytterligare lite vassare vapen.


  

Original men med FAC hammarfjäder, enligt ovan..

 

En god vän i Holland har testat FAC hammarfjäder i sin 200 och fått resultat enligt tabellen ovan. Rejält med effekt som synes, en topp på 22J!, men också ganska få bra skott ifrån den lilla tuben på blott 122 cc. Här ovan så ser jag 15 bra skott inom en spridning av ca 20 fps. Som man kan se av kurvan så är starttrycket för lågt (bara 185 Bar) och första skottet ligger ganska sent i kurvan upp. Hade man börjat mätningen vid ett något högre systemtryck (ca 190-195 Bar) så hade man sannolikt fått ytterligare ett par skott inom samma spridning.


Min bedömning utifrån dessa siffor är att när effekten stiger ifrån mina 7 joule till 22 joule så sjunker antalet skott ifrån drygt 100 stycken till ungefär 20 st. Effekten ökar alltså med 314 % men luftförbrukningen ökar med 515 %.


Man kan alltså säga att kaliber 177 ifrån den här konstruktionen blir, liksom alla 177 PCP, ganska oekonomiska att skjuta med på hög effekt. Här skulle vapnet onekligen tjäna en hel del på att "växlas upp" med en grövre kaliber, exempelvis då kaliber 22, vars pipvolym är 22 % större.

Av Johnny Ottosson - 24 november 2010 14:00


 

Hawke Scope Mount

 

  

Kolla kanten mellan bas och överfall på vänstersidan...

 

Man får precis vad man betalar för är en gammal sanning och när man inte betalar så mycket så...? Ni kanske känner igen devisen? Efter lite funderande fram och tillbaka så bestämde jag mig för att montera det stora AGS siktet på min CZ200T och efter att ha konsulterat förrådet så kunde jag dessvärre också notera brist på höga fäste avsedda för 30 mm tub. Det blev till att lägga en order hos min inhemska favoritleverantör, Hurricane i Vittsjö.


När jag botaniserade runt lite bland alla prylarna på hans webshop så började jag fundera lite på vad jag skulle välja för fäste. Sportsmatch kanske inte är så givet ändå? Jag hade ju trots allt prövat både B-Square och BKL tidigare och var lika nöjda med dessa som Sportsmatch. Kanske Hawke kunde vara något? 


Visserligen så var den spiritlevel som jag köpte tidigare lite lätt skev men det måste ändå ha varit en engångshändelse, eller hur? Kort sagt, jag ska inte vara så elitistisk och fördomsfull utan här ska provas lite lågprisprodukter också, när behovet som sådant ändå har uppstått.


  

Stora siktet monterat



Istället för 495 kr så sparade jag nu ca 200 kr eftersom Hawkes motsvarighet bara betingade 295 kr. Mellanskillnaden spenderade jag istället på ett stort sidewheel.




Sagt o gjort, döm då om min förvåning när fästet visade sig vara hyfsat skevt?

Studera noga bilden överst på dagens inlägg, som ni ser så hänger överfallet ut ett antal millimeter på vänster sida om ringen. Visserligen så spelar det ingen större praktisk roll men det ser ju inte speciellt prydligt ut. Min första fundering var hur resten av ringarna skulle se ut, kan man inte göra ett rakt överfall, kan man då verkligen göra resten av ringarna symmetriska så att inte siktet hamnar snett eller blir skavt i onödan?

Det blev med andra ord till att studera ringarna ordentligt innan monteringen.

För de som inte har haft Hawke fästen tidigare så kan jag berätta att den här tillverkaren sätter en typ av mjuk och lätt luddig tejp i såväl ringarna som överfallen. Tanken är sannolikt att skydda kikarsiktet ifrån repor men sådana uppstår ju inte om ringarna har korrekta toleranser. Tanken smyger sig onekligen på, kan det vara så att Hawke har lite mer generösa toleranser i tillverkningen och sedan kompenserar detta igenom att eftermontera tejp i syfte att absorbera ojämnheterna när siktet ska monteras? Man undrar ju liksom..

Liksom Sportsmatch så har man även en justerbar spärrpinne ("arrestorpin") som ska säkra fästet i vapnet om man exempelvis använder fästet till ett fjäderluftgevär med kännbar rekyl. Vill man inte ha pinnen nedfälld så måste man justera upp den så att den blir ur vägen för en kilbas utan hål.

Här har Hawke en mycket bra finess eftersom deras pin är gängad och därför enkelt kan hissas upp och ner till önskat djup. Sportsmatch har en rullad fjäderpinne som man medest don får knacka upp eller ner lite mera på känn.

Tyvärr så har Hawke tänkt lite snett när man monterade tejpen i ringarna, på mitt exemplar så har man använt tejp utan hål för verktyget! Första åtgärden blev alltså att skära hål i tejpen för att kunna justera upp pinnen ur vägen.

  

Räddningen - Sportsmatch överfall passar Hawke..

 

Efter att ha funderat lite över saken så kom jag på att Sportsmatch korrekt dimensionerade överfall passar på Hawkes baser? Mycket bra! Nu kunde jag alltså använda överfallen ifrån mina Sportsmatch "low" baser på Hawkes "high" baser utan problem. Där löste sig bekymret med de skeva överfallen. Nu fick jag fram höga fästen om än som en kombination av Hawke/Sportsmatch. Det spelar ju ingen praktisk roll eftersom jag ändå hade mina low 30 mm ringar liggande över.


Sammanfattningsvis så verkar det vara lite hejsan-svejsan med Hawkes kvalitétskontroll. Vissa saker förefaller vara släppta rakt ut på marknaden även med rätt skumma avvikelser som en riktigt varumärkestillverkare närmast hade blivit generad över. Men visst, får man bra Hawke-prylar så får man acceptabel kvalité för rimliga pengar. Har man däremot otur så får man hoppas att man inte har bråttom med att skjuta eftersom man då kan stå med en reklamation på halsen. Mitt råd är därför; man kan överväga Hawke om man köper här i Sverige men om man däremot importerar från England (där prylarna ändå är billigare) så tycker jag nog att det är smartare att välja varumärkesprodukter. Då kanske man slipper extra strul med en reklamation till ett annat land.

  

Ett lagom stort sidewheel gör under för avståndsbedömningen..

Av Johnny Ottosson - 23 november 2010 10:00

 

CZ200 Hunter

 

  

Nu finns den till salu, den normalaste av alla 200-versioner..

 

CZs utmärkta lilla 200 har ju funnits på marknaden under ett decennium och alltid sålt väldigt bra, inte minst i England där den har marknadsförts under Air Arms varumärke. Förutom de tidiga tvådelade stockarna och den tvådelade Target-stocken så har 200 även funnits med endelad stock antingen i laminat eller bok.


Nackdelen med dessa endelade stockar är att de också har haft ett lite bisarrt utseende och det är främst detta man vill ändra på igenom lanseringen av Hunter-modellen, liksom en del andra mindre förändringar.


  

Notera den nya tuben..

 

Förutom det stora utseendemässiga lyftet med den nya stocken så har även vapnets tub fått vidkännas rejäla förändringar. Först och främst så har den växt ifrån 122 cc till hela 159 cc, vilket naturligtvis kommer de till gagn som kör sina exemplar på höga effekter, i synnerhet då med kaliber 177.


  

Äntligen..!!

 

Bortsett ifrån storleken så behöver man inte längre välja mellan manometer eller quickfill. Tidigare så hade man antingen Target-modellens gavel som gav manometer men inte quickfill eller så hade man quickfill utan manometer. På den nya längre tuben så är quickfill med vridbar skyddsring kombinerat med en manometer standard. En helt perfekt lösning!


  

Fyllkit ingår inte med vapnet men här visas fyllprincipen

 

Prisbilden har jag tyvärr ingen uppgift om, min gissning är dock att man bör räkna med någonstans runt €500 + frakt om man köper den från Tyskland.

Av Johnny Ottosson - 22 november 2010 17:30


 

Utfallet i gelatinet

 

  

Min skjutplats

 

Efter två dygn så hade gelatinet härdat till rena rama cementklumpen. Egentligen så hade jag kanske inte tänkt att den skulle vara så hård men då jag misstänkte att förra gångens gelatinmix blev en smula mjuk så tänkte jag bättre för hård än för mjuk den här gången.


Som ni ser så ordnade jag en improviserad skjutplats igenom att lägga en avhakad bokhylledörr över en köksstol och sedan sköt jag CZ200T med en bipod mot målet exakt 23 meter längre bort.


Kollar ni noga på bilden så ser ni precis ovanför altanräcket att finns en liten ljus fyrkant mitt i bilden. Det är en vanlig 14x14 cm måltavla med 5 riktpunkter som jag använde för att beräkna träffpunkten med de fyra olika sorterna av ammunition för dagens övningar. Precis ovanför måltavlan ställde jag brickan med gelatinen. Runt 5-6 mps vind och snöyra gjorde att jag inte vågade skjuta på längre avstånd med tanke på risken för en snedträff - jag har ju bara ett gelatinblock att arbeta med idag och det tar två dar att framställa ett nytt.


  

Fyra sorters diaboler med lite olika utfall..

 

De diaboler jag valde för testet var JSB RS 7.33 gn, HN Match Kugeln 8.18 gn samt Predator Pellets 8.00 gn. Den sistnämnda sköt jag både med och utan röd plastspets för att se om detta kunde göra någon praktisk skillnad.


JSB RS var den enda rundnosen och den drog rakt igenom blocket utan minsta tvekan, blocket var då 11 cm långt. Anslagsenergin vid 23 meter var 5.20 joule och hastigheten 148 mps. Rätt ordentlig djupverkan på ganska måttlig energi..


  

Match Kugeln överst i bild..

 

HN Match Kugeln är en flatnos och den bromsades effektivt upp i gelatinet. Anslagsenergin vid 23 meter var 4.38 joule och hastigheten 129 mps. Totalt så blev djupverkan 82 mm. Ingen märkbar deformation på diabolen.


Predator med spets överst, utan spets nederst.

 

Predator Pellets sköt jag alltså med och utan spetsen för att se om det gjorde någon skillnad - o det gjorde det, bara ungefär en diabollängd dock. Den röda spetsen fastnade ett par millimeter innanför ingångshålet men troligtvis räckte detta för att bryta "ytspänningen" och tillåta en bättre djupverkan.


Anslagsenergin blev 4.70 joule och hastigheten 135 mps. Djupverkan blev 77 mm för diabolen med spets och 69 mm för den utan spets.


Skillnaden i höjd.

 

Här ser man skillnaden i höjd, HN längst ner med Predator utan spets till höger. Ovanför denna så har vi Predator med spets, som dock föll bort vid ingången.


Fotat ifrån sidan med motljus

 

Ovan ser vi HN som drar djupare in än Predator utan spets. Notera hur instabilt den sistnämnda har rört sig igenom gelatinet jämfört med HN.

  

Predator med spets som dock har tappat den vid anslaget

 

Vad kan man dra för slutsats av allt detta då? Utan tvekan så ger JSB RS mera energi och har en högre hastighet vid målavståndet. Igenom dess aerodynamiskt goda formgivning så bromsas den väldigt lite av gelatinet och drar rakt igenom utan att ladda ur speciellt mycket energi. Projektilkanalen var väldigt tunn och slät, ett tydligt tecken på en "nålstickseffekt" i målmediet.


Flatnosen HN Match Kugeln bromsade upp ordentligt men även här så var projektilkanalen jämn och fin. Bra energiurladdning och lagom djupverkan fast då med minus för den fina och släta projektilkanalen.


Predator Pellets har mera energi vid anslaget än HN, ett tecken på bättre BC, liksom att de tog högre upp i mediet vid samma riktpunkt. Djupverkan blev något sämre än HN men detta är marginellt. Projektilkanalen är betydligt mera ruffig och ojämn så dessa diaboler rörde sig sannolikt ordentligt medan de arbetade sig igenom mediet ända till stopp.

Av Johnny Ottosson - 21 november 2010 20:30


Sakta o säkert

 

  

Efter ett dygn i kylen...

 

Efter ett dygn i kylen med +8 grader så är det slutligen dags att separera gelatinet ifrån formen. För att lösa detta på smidigaste tänkbara sätt så har jag denna gång använt en plastform från Tupperware istället för en metallform som jag hade sist. Fördelen med plastformen är att den flexar lite och det hjälper till att få gelatinet att släppa ifrån formen igenom att man kan trycka på formens utsida lite med hjälp av sina tummar.


Först och främst så börjar jag emellertid med att fylla en metallform med varmt vatten, direkt ifrån kranen. Efter några minuter i värmen som på fotot ovan så börjar gelatinet bli grått i kanterna och detta är ett tecken på att det är dags att vända formen för att lirka ut gelatinklumpen.


  

Voliá - en perfekt transparant block av gelatin

 

Med en tung duns så ramlar gelantinblocket ur formen och ner på en träplanka som jag använder som underlag till gelatinet eftersom det lätt drar åt sig smuts annars. Till den här klumpen gelatin så använde jag 50 gr gelatin och 0.4 liter med kranvatten. Resultatet blev helt perfekt utan inneslutningar eller andra defekter.


Nu ska klumpen härda ytterligare ett dygn för att få rätt konsistens och därefter när den är lagom fast så ska det bli skjuta av..

Av Johnny Ottosson - 21 november 2010 14:00


 

Dagens Upload

 

Precis i skymningen för fjädervapnens tidevarv så kom de stora underspännarna. Under 1980-talet så var stora underspännare trendvapnentypen framför alla andra. En storhetstid som varade mellan 1983 (HW77) och 1992 (TX-serien). Däremellan så fick vi se storheter som Eclipce, Superstar, SLR och många andra tillkomma. Många av dessa modeller finns ännu i produktion även om PCP numera har tagit över tronen som det bästa pengar kan köpa i luftvapenvärlden.


Dagens Upload börjar ifrån början, med den mest klassiska av dem alla - HW77.


http://i64.photobucket.com/albums/h194/airgunse/HW771.jpg


http://i64.photobucket.com/albums/h194/airgunse/HW772.jpg


http://i64.photobucket.com/albums/h194/airgunse/HW773.jpg


http://i64.photobucket.com/albums/h194/airgunse/HW774.jpg


http://i64.photobucket.com/albums/h194/airgunse/HW775.jpg

 


Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards