Airpang

Direktlänk till inlägg 14 november 2010

More is less II

Av Johnny Ottosson - 14 november 2010 10:00


 

Utfallet


 

Totalt 103 st skott inom 20 fps spridning ur 122 cc

 


Det där enda joulet mellan 8.00 joule och 7.00 joule gjorde enormt mycket för antalet skott som man får ut på en fyllning, räknat ifrån 20 fps spridning.


Igenom att sänka effekten ME med 1 joule så förlorade jag 14 procent av effekten men jag fick i gengäld 47 procent fler skott på samma mängd luft och på i princip samma spridning 17 fps jämfört med nu 20 fps! Allt mätt med JSB RS 7.33 gn.

Onekligen mycket intressant tycker jag.


En annan spännande sak som inte framgår av rutan ovan är att antalet skott inom en större, men fortfarande acceptabel spridning (åtminstonde för skojskytte på korta avstånd), alltså inom 30 fps spridning är hela 144 st! På grund av den oerhört ekonomiska inställningen så blir naturligtvis antalet skott på en flaskfyllning ordentligt tilltaget.

Jag räknar med 100 skott på en fyllning mellan 160-75 Bar och med en 8 liter flaska på 300 Bar så betyder detta 9.300 skott på en flaskfyllning á 75 kr. Som referens så kan jag säga att jag totalt på ett år själv har skjutit 9000 skott med min egen bössa och då skjuter jag ändå ganska mycket med den jämfört med många andra luftvapenskyttar.

I krassa siffor så fick jag ut följande vid mätningen ovan:

Högsta värde: 572 fps - 5.33 fpe = 174 mps och 7.22 joule.

Lägsta Värde: 552 fps - 4.96 fpe = 168 mps och 6.73 joule.

Medelvärde: 561 fps - 5.12 fpe = 171 mps och 6.95 joule.

Spridning: 20 fps - 6.00 mps = 3.57 procent.

Vad betyder nu det här sifferbollandet fram och tillbaka? Exakt hur mycket nytta kan jag ha av det här vapnet vid en så låg effekt som 70 procent av vår ganska låga nationella gräns? Detta ska bli nästa uppgift att fastställa.

Till att börja med så ska vi se på den tänkta projektilbanan, beräknad vid medelvärdet ovan (561 fps) och med JSB RS där jag har satt BC = 0.020:

  

Projektilbanan vid inskjutningsavstånd 25 meter

 


Som vanligt så är projektilbanan ovan i yards och de båda röda horisontella strecken visar en tänkt träffzon på 1.00", alltså 25.40 mm. Vi kan alltså se att vid 6 yards (5.50 meter) så går projektilen in i den önskade träffzonen, där slår den rakt på riktpunkten vid 10 yards (9.14 meter) för att peaka vid 19 yards (17.50 meter). Därefter dalar den och slår rakt in på inskjutningsavståndet 27 yards (24.60 meter) för att slutligen falla ur träffzonen vid 30 yards (27 meter).

Kort sagt så kan man alltså säga att med ett inskjutningsavstånd på 25 meter så kan man hålla rakt på hela vägen mellan 5 och 27 meter och räkna med att träffa inom en svensk enkrona i höjdled. Det är en kort men ingalunda oanvändbar projektilbana när man betraktar den låga effekten om blott 7.00 joule.

Vad händer då när jag träffar på exempelvis 30 meter, finns det då någon ånga kvar för att fälla ett fallmål eller slå runt ett snurrmål etc?

Jag räknar här med 7.00 joule och jämför med 8.00 respektive 10.00 joule:

Energi vid 30 meter 7.00J = 4.76 joule och 141 mps

Energi vid 30 meter 8.00J = 5.45 joule och 151 mps

Energi vid 30 meter 10.00J = 6.89 joule och 170 mps

Jämförelsen blir då på följande sätt:

Jämfört med 8.00J ME så förlorar man 15 procent effekt E30

Jämfört med 10.00J ME så förlorar man 45 procent effekt E30

Jämför man sedan antalet skott i relation till effekten så ser det ut som följande:

Jämfört med 55 skott vid 10.00J ME så vinner man 87 procent fler skott

Jämfört med 70 skott vid 8.00J ME så vinner man 47 procent fler skott

Så, där det gäller, alltså downrange så förlorar man 15 resp 45 procent effekt men i gengäld så så får man 47 respektive 87 procent fler skott inom samma spridning, ganska tänkvärt - eller hur?

Nu återstår bara att se hur mycket 7.00 joule kan leverera i verkligheten, bortom teoretiska kalkyler hit och dit. Hur bra praktisk precision kan jag räkna med och exakt vad betylder 4.76 joule energi E30 när diabolen slår in i exempelvis ett litet block av gelatin? Detta ska jag nu ägna helgen åt att trixa med...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards