Airpang

Direktlänk till inlägg 8 november 2010

Tvekamp i tungvikt

Av Johnny Ottosson - 8 november 2010 10:00


    

Är större bättre..?

 

  

Två tungviktare head on...

 

I den gångna veckan så beställde jag lite udda ammunition ifrån Hurricane och valet föll på den supertunga JSB Monster samt den billiga TS-18. JSB har ju alltid haft en fin och välförtjänt god försäljning för sina produkter i Sverige så det är därför mycket intressant att testa den nya supertungviktaren Monster. Till att börja med, exakt hur tung är den? Jag vägde upp 10 slumpmässigt utvalda diaboler på min digitala krutvåg för att se utfallet:


25.46

25.48

25.34

25.26

25.30

25.30

25.46

25.24

25.44

25.42

Genomsnittlig vikt: 25.37 grains

Angiven vikt av tillverkaren: 25.40 grains

Uppmätt viktspridning: 0.24 grains = 0.94 %

Prisläge: 69 kr ask om 200 st = 34.50 öre/st

  

Monster till vänster och TS-18 till höger..



I den andra ringhörnan så har vi Gamos TS-18 och den diabolen kan faktiskt överraska. Dess mindre version, TS-20, sköt mycket bra i en av mina gamla Typhooner så vem vet, det kanske är en höjdare även i en Royale?

Precis som ovan så börjar vi med att kontrollera lite vikter:

 

18.20

17.94

18.34

18.50

18.12

18.30

17.88

17.98

18.34

18.06

Genomsnittlig vikt: 18.17 grains

Angiven vikt av tillverkaren 18.00 grains

Uppmätt viktspridning: 0.62 grains = 3.41 %

Prisläge: 59 kr ask om 200 st = 29.50 öre/st.

Tyvärr så imponerar inte Gamo med sin extra ojämnhet mellan olika diabolexemplar som är slumpmässigt dragna ur en och samma burk. Däremot så är burken som sådan mycket ändamålsenlig med skruvlock och gediget utförande. Tänk om Gamo även visade samma omsorg om burkens innehåll?

Prismässigt sätt så är den tyngre (mera material) och mer jämntunga (bättre produktion) diabolen från JSB inte speciellt mycket dyrare. Överlag så måste jag nog tillstå att JSB tillverkar mycket bra diaboler till mycket bra pris. Detta helt oavsett kaliber eller viktklass. Utan tvekan så leder JSB utvecklingen när det handlar om att tillverka diaboler för den här typen av luftvapen.

Nu då, down to business - hur bra skjuter de..?

  

Gamo vänster spalt och JSB höger spalt..

 

Nja, rätt så uselt över lag. Speciellt Gamo med 42 & 56 mm var långt ifrån den normala nivån som jag kan förvänta mig för Royale på uppmätta 50 meter, alltså någonstans mellan 15-20 mm.


Monster gjorde 18 & 72 vilket var ett ganska nyckfullt resultat. Övriga träffbilder som dock inte illustreras här visade emellertid klart på att Monster låg närmare 72 mm än 18 mm rent generellt sett. Min allmäna känsla var att Gamo ligger runt 45 mm där Monster ligger på runt 35-40 mm men med enstaka våldsamma flyers.


Sett till prisbilden och den solida prestandan av helt vanliga JSB Jumbo Exact, i någon av dess många skepnader, så finns det inget skäl för mig att fördjupa mig mera i dessa båda sorter för Royalen.


Nytt test med BSA Ultra kommer jag emellertid att göra, där kanske Gamo kan ta en fin revanch med tanke på att Gamo trots allt äger BSA..

 
 
Ingen bild

max54

8 november 2010 17:07

Tillverkarna borde skriva på burken vilken fart kulan är designad för:) JSB:n kanske fungerar klockrent vid en annan fart än den du provat?

Johnny Ottosson

8 november 2010 20:33

Det var min tanke också, därav att jag har prövat med både Ultra och Royale som ger 25 respektive 45 joule.

 
Ingen bild

Peter

8 november 2010 17:34

Intressant test,som vanligt Johnny.Har bara negativa erfarenheter vad gäller alla Gamokulor jag skjutit med.Smutsiga och dålig precision är inget för mig.Däremot går JSB Monster med mycket fin precision när jag skjuter på 20m med min T12(har inte kunnat testa på längre avstånd ännu).Tror väl att jag får samma resultat som du när jag drygar ut avståndet,tyvärr.De bästa kulorna som jag provat till T12 är FX kulan.Mitt Lonestar går bäst med JSB Exact King samt H&N Baracuda.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards