Airpang

Direktlänk till inlägg 7 november 2010

En underbar dag..

Av Johnny Ottosson - 7 november 2010 17:45


 

Skytte för hela slanten..


Idag var det en helt underbar dag här borta i Ödsmål. Kallt med som varmast runt nollgradigt samt nästan helt vindstilla långa perioder. Perfekta förhållanden för att skjuta lite på längre avstånd. Självfallet så fortsatte jag att bekanta mig med Royalen och körde en hel del på 80 och 50 uppmätta meter med FX Premium 5.52


Här är en kort film som visar min skjutbana ut till 80 meter, kameran arbetar med maximal zoom som är x56.






Här är utfallen, två stycken tavlor på 80 meter skjutna i löpande följd med FX Premium och maximalt stöd för vapnet. Förstoringen var x9 med mitt Leupold EFR och genomsnitten av träffbilderna kommer under tavlorna:


  

Genomsnitt: 33.75 mm



  

Genomsnitt: 19 mm

 

Med ett totalt genomsnitt av 26.28 mm för 40 skott på 80 meter så kan man inte känna sig mer än nöjd, även om det goda genomsnittet till stor del beror på en enstaka nästan unik dunderlyckträff.


  

4.00 mm på 80 meter - gör ni om det? Inte jag i alla fall...

 

Efter att ha lagt lite skott på 80 meter så var det sedan dags för 50 meter och de sedvanliga tavlorna med 45 träffbilder på vardera, alltså 9 grupper om 5 skott:


  

Genomsnitt: 15.66 mm


  

Genomsnitt 14.33 mm

 

  

Genomsnitt: 13.33 mm

 

Sammanfattningsvis så blev det alltså 27 träffbilder skjutna med summa 135 st skott. Genomsnittet för dessa 135 st skott i löpande följd blev 14.44 mm!


Man kan alltså säga att det är relativt enkelt att under dessa goda men inte optimala betingelser skjuta över 100 magasinmatade skott i löpande följd över 3 fyllningar som ger ett genomsnitt under 15.00 mm.


DET är bra prestanda. Alla vapen kan ju ge någon enstaka jättebra träffbild hit eller dit men svårigheten och poängen ligger ju att leverera jämna resultat på ett pålitligt och tillförlitligt sätt. Detta klarar utan tvekan Royalen på ett sätt som inget annat PCP som jag har haft nöjet att pröva - på avstånd som 50 meter och bortom detta. Notera därtill att den absolut sämsta träffbilden på 27 träffbilder bara gav 26 mm - det är jämnhet av hög klass. En enda träffbild av 27 låg alltså ovanför halva likaregeln! Av 27 träffbilder så var 8 stycken på 10 mm eller lägre.


Egentligen så är detta otroligt bra värden för ett luftvapen i den här prisklassen. Man kan då jämföra med egentligen vad som helst för samma prisklass (7700 kr).

Hade en 22 LR för under 8000 kr klarat av detta? Knappast. Något annat PCP som man kan köpa över disk här i Sverige? Föga troligt. Visst har diverse fabrikat förekommit med goda resultat men jämna resultat i såpass långa serier utan att slå igenom i en enda träffbild? Inte så sannolikt.

Det ska bli mycket spännande att pröva Royalen som direktmatad och med kaliber 25, frågan är exakt hur mycket bättre den skjuter än en vanlig Royale..?

 
 
Ingen bild

MG

7 november 2010 17:54

Snyggt skjutet å fin plats att skjuta på.
Min fru skulle bli galen om jag skulle sjuta ut genom fönstret så där.

 
Ingen bild

Sandstig

7 november 2010 18:24

Hatten av Johnny :) Mäkta bra skjutit!

 
Ingen bild

Skogshuggarn

7 november 2010 21:03

Vilken dunderzoom du har i kameran ! Vad är det för en kamera ?
Osså vare ju bra skjutet !

Johnny Ottosson

7 november 2010 23:26


Kameran är en splitt ny Canon PowerShot SX210IS med 14 megapixel.

Fungerar jättefint, liten o smidig men med bra prestanda.

Ett köp som jag är mycket nöjd med.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards