Airpang

Alla inlägg under oktober 2010

Av Johnny Ottosson - 3 oktober 2010 14:01


Lite off..

 

  

Altaj - källan till floden Irtysj och bra fiskevatten...



Fredrik på FX Airguns låter hälsa att han blir oanträffbar den närmaste veckan. Luftvapenrelaterade ärenden för FX Airguns sköts under tiden av Adde, som vanligt. Fredrik himself har begivit sig till Sibirien och kommer att befinna sig i en minst sagt glesbefolkad trakt där mobilmottagning etc inte är att räkna med.


Exakt vart han åker vet jag inte men det lät på honom som att det var någonstans öster om Vita Havet, sannolikt i närheten av Irtysj någonstans...

Av Johnny Ottosson - 3 oktober 2010 10:42


Crosmans nya site

 

Crosman har gjort en ny hemsida för de entusiaster som föredrar att jaga med sina luftvapen. Länk: http://www.crosman.com/hunting/

Av Johnny Ottosson - 3 oktober 2010 10:00


 

Magasin - sista delen..

 

  

Air Arms version av magasin till 200-serien 



Under det gångna året så har jag testat nästan alla magasinsystem som finns för S200-serien. Det började med original singleskott, sedan Rowans snygga men mindre bra fungerande manuellt indexerande metallmagasin och nu har jag kört länge med CZs manuellt indexerande linjemagasin.


Det sistnämnda fungerar utmärkt men har den tråkiga nackdelen att gummiflärparna som håller diabolerna på plats slits ner varpå diabolerna ramlar ur vapnet vid tid och otid. Mycket frustrerande. Ytterligare en stor nackdel är att man inte kan köpa lösa magasin utan man måste köpa om hela grundsatsen igen inklusive en onödig hållare för magasinen. Mindre nackdelar har varit låg kapacitet (bara 5 skott) samt manuell indexering. Fördelarna har varit klockren funktion, hög kvalité (förutom flärparna) samt att man kan kombinera magasinsystemet med låga fästen.


Nu har jag funderat lite på Air Arms 10 skott automatindexerande plastmagasin och till slut fått ändan ur vagnen till att beställa ett sådant. Leverantör blev BAR och prislappen var humana £60. Kanske dyrt för ett plastsystem men klart billigare än Chambers som begärde ytterligare £5 för exakt samma system.


Jag har researchat lite på magasinsystemet och fördelarna förefaller vara god och pålitlig funktion samt rimligt prissatta lösa magasin i metall med bra kapacitet (10-skott). Nackdelarna är att systemet anses som billigt till materialvalet (plast) samt känsligt för överdriven åtdragning eftersom plasten tenderar till att svikta eller i värsta fall spricka vid för stora åtdragningsmoment.


  

BKL modell 257



Nästa bekymmer var att nya fästen krävdes. En god vän i England rapporterade att magasinet bygger 15.00 mm upp från toppen av lådan. Mina låga fästen som jag använder nu ger 11.00 mm utrymme och blir därför inte brukbara. Kruxet är att Sportsmatch Medium bara ger 4 mm extra utöver storlek Low så då hamnar jag exakt på 15.00 mm, vilket också blir för lite. Visserligen så hade jag kunnat gå på storlek High men jag vill inte ha höga fästen eftersom avståndet mellan pipa och objektiv blir löjeväckande stort och marginalen mellan låda och kikarsikte blir rejäla 21.00 mm - alltså onödigt stort.


Lösningen blev att titta på andra fabrikat än Sportsmatch, även om detta egentligen bär mig emot eftersom jag gillar Sportsmatch och alltid har varit nöjd med deras produkter. Fördelen är emellertid att jag nu får en möjlighet att införskaffa lite nya erfarenheter.


Efter att ha letat runt lite så fann jag att BKL Technologies ifrån Texas, USA har ett fäste som heter 257 och som mäter .774 vilket innebär 19.66 mm. Räknar man sedan av skillnaden mellan botten av kilspåret och toppen av lådan med 2.00 mm så får jag fram en perfekt höjd av 17.66 mm, vilket ger ett utrymme kvar mellan magasin och kikarsikte på 2.66 mm - helt perfekt.


Modell 257 har också två andra stora fördelar - BAR saluför dem och de är bara 15 mm breda. Just det sistnämnda ger bra förutsättningar för att mitt korta Leupold EFR ska kunna passa in på ett bra sätt.


Slutligen så lär inte Sportsmatch Spiritlevel passa längre på BKLs fäste så någon typ av spiritlevel av annan sort blir alltså nödvändig.


  

"Universal Spirit Level"



Då jag hade hittat både fäste och magasin hos en och samma handlare så var jag inte direkt sugen på att ta en extra frakt bara för en ny spiritlevel och när BAR dessutom hade en billig sådan i sitt sortiment så köpte jag den. Jag har tidigare någongång på sent 1990-tal eller tidigt 2000-tal ägt en precis likadan men den var jag inte så nöjd med. Anledningen då var att den inte passade ihop med välvningen av cylindern på den fjäderbössan som jag avsåg att använda den tillsammans med. Nu är ju blocket/lådan på S200 så fyrkantigt som det kan bli så förhoppningsvis så kommer inte detta fenomen att ställa till något problem i framtiden. Priset för fästet blev för övrigt £21.95 och för Spirit Leveln £19.95.


Min gamla Spiritlevel och Sportsmatchfästen tänker jag återanvända till min kommande .25 Royale 500 som jag funderar på att toppa med en Clearidge RM.


Självfallet återkommer jag också med en rapport och recension av 200-prylarna ovan när de har anlänt och prövats på bössan.

Av Johnny Ottosson - 2 oktober 2010 10:00


Äntligen uppdatering !!


Sportsmatch har lanserat en helt ny hemsida.


Länk: http://www.scopemounts.co.uk/

Av Johnny Ottosson - 1 oktober 2010 19:32


HiPac för 22XX

 

  

En HiPac monterad på 2240

 

Det amerikanska företaget PowerMax saluför en HiPac för HPA som passar till Crosmans modulära 22XX-serie. Vad det hela handlar om på vanlig svenska är att man ersätter påfyllningslocket till Co2-patronen med en tryckbehållare som kan hantera HPA (High Pressure Air).


Till skillnad ifrån PCP så finns HPA i det lägre tryckregistret, sällan över 2000 Psi, vilket motsvarar ca 135 Bar. Ett PCP däremot rör sig normalt på minst 170 Bar och inte sällan mellan 200-240 Bar. Som en referens så innehåller en Co2-patron runt 55-60 Bar när den används.


  

Closeup på HiPac, sidan till höger skruvas in i vapnets Co2 utrymme.


Locket skruvas alltså loss, sedan skruvar man in HiPac och använder då samma gängor som själva locket. That´s All. Sedan är det bara att skjuta med HPA istället för Co2, utan att behöva oroa sig över en skenande kostnadsbild och ett nyckfullt uppträdande när det är kallt ute.


  

Ett vapen med Co2-drift.

 

  

Samma vapen med HiPac monterad framtill.

 

Hur bra funkar det då? Vilka prestanda kan man räkna med jämfört med Co2? När vapnet var monterat med Co2 så levererade det 490 fps med 8.30 gn och det räckte till ca 70 bra skott. Volymen på HiPac är ca 45-48 cc men HPA är inte lika effektivt när det gäller att få ut antal skott ifrån en given volym.


Med ett starttryck på 125 Bar och ett stopp vid 70 Bar så gav vapnet nu 711 fps i genomsnitt med tunga 10.20 gn JSB Heavy. Rejält med mera effekt men dessvärre bara 6 bra skott på en fyllning. Igenom att modifera (lätta) hammaren så minskade effekten till 688 fps med JSBH men antalet skott ökade till 8.


För att nå fler skott så krävdes en trängre transferport och när denna hade konstruerats så blev resultatet runt 15 skott på 6 fpe.


(Testen genomfördes av Roberts på YF)


Vad kostar då kalaset? En komplett HiPac betingar $60 inklusive Int Shipping.


Mera info kan man hitta här: http://powermax-hipac.com/default.aspx

Av Johnny Ottosson - 1 oktober 2010 07:06


Mera kaliber 25


Som en uppföljning på gårdagens tema om kaliber 25 så fick jag följdfrågan om den här kalibern ifrån FX Airguns kommer att saluföras på licensfria vapen.


Jag ringde därför upp Fredrik för att kolla läget här och just nu var han osäker på den här frågan. Som han (och jag) ser saken så finns det goda argument för båda besluten och exakt vilket av dem som blir verklighet återstår alltså att se.


Jag lovar att återkomma med mera information i den här frågan så snart jag får reda på lite mer om hur det blir med den här saken.



Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards