Airpang

Direktlänk till inlägg 31 oktober 2010

Oktober månad

Av Johnny Ottosson - 31 oktober 2010 20:30


 

Airpangs utveckling

 


Nu har projekt Airpang rullat på under 11 månader och deltagandet har varit över all förväntan. Ifrån 776 unika besökare för december månad 2009 så klev vi upp till 1189/1186 unika besökare för januari/februari. Våren är högsäsong för luftvapenskyttet efter vår långa och kalla vinter så i mars månad kom det stora lyftet till 1750 unika månadsbesökare.


Därefter så stabiliserade bloggen sig på 1500-1700 besökare under våren och sommaren för att ta ytterligare ett kliv i augusti, av alla månader. Den månaden gav finfina 1909 unika besökare och sedan dess så har bloggen legat helt stabilt på 1900-1950 besökare varje månad fram tills oktober månad med just 1950 st.


Det ska bli mycket spännande att se om man kan ta 2000 unika besökare innan 12 månader har passerat. Statistiken är i alla fall stabil, förutom igår som var en sällsynt usel dag (månadens sämsta) med blott 100 st över dygnet. Annars ligger Airpang normalt på runt 150 unika dygnsbesökare med en topp på 187 st den 24:e.


Den är månaden är också den klart mest inläggsfyllda, hela 54 inlägg (ink detta) kom ut under 31 dagar, alltså 1.74 inlägg om dagen. Målsättningen på sikt är att att köra åtminstonde 2.00 inlägg om dagen. Skulle jag sedan få en stadig gästskribent så borde den dubbla siffran inte vara helt omöjlig.

Förutom kvantiteten så har även 154 st personer hittils givit sin synpunkt på kvalitén igenom den stående pollen på sidan om vad besökaren anser om bloggen.


Till dagens dato så är utfallet som följer:

Lysande  
  51.9 %
Bra  
  29.2 %
Läsvärd  
  8.4 %
Dålig  
  1.9 %
Usel  
  8.4 %

Även detta är mycket glädjande. Visserligen har statistiken svajat här också men målsättningen är att ha över 50 procent på betyg 5, över 80 procent på betyg 4+5 samt mindre än 10 procent på betyg 1.

Nu står den långa och mörka perioden inför dörren och det betyder att det kommer att bli mindre inlägg av experimentell typ, alltså träffbilder och liknande. Istället så blir det sannolikt mer inlägg med historik om olika modeller, essäer och synpunkter på olika saker och företeelser. Var säsong har ju sin charm.

Nu är frågan hur NI vill att bloggen ska utformas? Vilka ämnen är intressanta/underhållande och vad vill ni läsa om på bloggen. Frågelådan har blivit ett mycket populärt add-on (motsatsen är gästboken, som aldrig används), mer interaktivitet saknar jag faktiskt själv.

En del har haft synpunkter om ett regelrätt forum men till detta ställer jag mig själv ännu tveksam. Airgun går kräftgång och ibland så kan man till och med se deltagare som postar för att se så att forumet överhuvudtaget fungerar. Luftvapeninfo rullar på bättre och är inte minst duktiga på att fånga in nybörjare till hobbyn, något som dessvärre stöter bort de mer erfarna som sannolikt tycker att det forumet blir lite enahanda därav.

Så, ta nu chansen och tyck till lite så ska vi se hur framtiden kommer att gestalta sig efter den fjärde december när Airpang har passerat sitt första år online.

 
 
Ingen bild

Skogshuggarn

1 november 2010 02:00

De här 8,4%,det låter som det är terrorsiffror,så djävla kass är inte bloggen,du kan lägga på de 8,4 på 51,9 , de passar bättre där.Tycker det är beundransvärt att du orkar hålla ångan uppe.Bloggen är varierande mellan puerilt burkskytte,sanlådsexpediment till dess mer djuplodande tester,, i mellanåt saknar jag dock att lodet får gå till botten.Nu har du ju vad jag förstår en rejäl erfarenhet av ämnet i bagaget,men du låter mej oxså förstå att du är i behov av att Vallraffa både på Air och Info för att fånga in aktuella teman att spinna vidare på , det tycker jag är helt okay.Det jag gillar mäst av ditt bloggande är din frispråkighet,här är man välkommen även om man klär sig i brunt !

Johnny Ottosson

1 november 2010 12:01


Jag utgår ifrån att en stor del av dessa 8.4 procent kommer ifrån en enda användare eftersom ett flertal betyg 1 kom in med bara någon minuts fördröjning ifrån olika IP-adresser, tror det var en 4-5 st.

Underligt sammanträffande annars...

Jag scannar ständigt av olika forum i hopp om nyheter som kan ge ett intressant eller roligt inlägg. Likaså har jag kontakter med tillverkare/importörer samt en del handlare för att få fram nyheter av intresse, där är målsättningen att vara först med pålitlig information.

Tyvärr så är det också oerhört frustrerande när man får höra enormt intressanta nyheter som man inte får förmedla av sagesmannen.

Antingen för att denne önskar att det ska komma i framtiden eller då det inte finns en pålitlig teckning ("bevis") för påståenden alternativt då denna teckning inte kan gå publikt av rent sociala skäl.

Politik och politiska färger har jag medvetet hållit utanför bloggen med målsättningen att den ska vara 100 procent luftvapen och inget annat. Politik kommer bara in då exempelvis ett politiskt beslut innebär en förändring för oss vapenägare/brukare. Sympatisörer av allahanda obskyra tokstollepartier (även MP) är dock välkommna att kommentera och målsättningen är att behålla så många kommentarer som möjligt i boggen.

Hittils så har jag 1282 st.

En annan nackdel med att strikt hålla sig till luftvapen är att många utmärkta inlägg om andra saker (ex krutvapen etc) hamnar på andra platser än på bloggen.

Slutligen i fråga om externa skribenter så är dessa mer än välkomna, har ni lust att skriva ett blogginlägg så gör det och maila till mig så lägger jag ut det.

 
Ingen bild

-Jonas-

1 november 2010 11:48

Tja frispråkig och välkommen vet i fan...Mitt inlägg här togs bort rätt kvickt iallafall.

Johnny Ottosson

1 november 2010 11:52

Vilket inlägg?

Jag har aldrig tagit bort något inlägg annat än för en spammare som jag sedan blockerade.

 
Ingen bild

Glen

1 november 2010 12:06

Skulle bara ta tillfället i akt och tacka dig för din eminenta och lärorika blogg.De 8.4% som tycker att din blogg är usel är bara påhopp från avundsjuka vrånga människor som inte kan se att andra kan lyckas,eller tål att någon har en avvikande åsikt mot det man själv anser är rätt.Såna individer finns överallt,inget att bry sig om.Kör på som du gör med lite olika innehåll,för min del får det gärna innehålla mycket om fjäderluftgevär och 10m matchvapen.
//Glen

 
Ingen bild

Micke

1 november 2010 13:30

Kan bara hålla med Glen.........

Johnny Ottosson

1 november 2010 19:46


Att du gillar fjäderluftvapen och gamla matchgevär..

;-P

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards