Airpang

Direktlänk till inlägg 26 oktober 2010

Ammunitionstest del IV

Av Johnny Ottosson - 26 oktober 2010 10:00


 

Diverse sorter - del II

 

Idag rullar testet vidare med fyra nya sorter. Upplägget är samma som i den första delen, alltså 12 skott på 50 meter av vardera sort men bara där de 10 bästa räknas. Alla skott är skjutna under milt besvärliga väderförhållanden så resultaten är jämförbara sinsemellan men inte jämfört med tidigare tester eller liknande.

 

  

Dagens lineup.. 

 

Idag valde jag ut två snarlika storsäljare från JSB, nämligen FX Premium med 5.51 respektive 5.52 mm storlek. Den jovialiske Sandstig hade också den goda smaken att glömma en ask lätta JSB RS i min friggebod någongång i våras så dessa fick bli sort nummer tre. Slutligen så testade jag med RWS Hobby, bara för skojs skull. Superlätta Hobby är ju en flatnosdiabol och den diabolformen anses ju inte vara speciellt bra fungerande på långa avstånd, därtill så brukar inte så lätta diaboler fungera speciellt bra hos effektstarka PCP. True or false..?

 

  

Utfallet..

 

FX Premium 5.51 mm 16.00 grains

 

 

Klassiska JSB Jumbo Exact med FXs eget varumärke är en storsäljare med all rätt. En bra diabol som på bara några år har blivit den referenspunkt som alla andra diaboler mäts emot. Alla som skjuter PCP har testat den i någon form och modellen har blivit ett begrepp i luftvapenvärlden under 2000-talet på samma sätt som Superdomes på 1980-talet och Premiers på 1990-talet. Gruppen längst upp till vänster. CTC hamnade på 29 mm - ett bra resultat.

 

FX Premium 5.52 mm 16.00 grains

 

 

Mycket snarlika ovanstående, av naturliga skäl. Gruppen längst upp till höger. Vissa vapenexemplar gillar 5.51, andra gillar 5.52 - FX Airguns marknadsför båda. Köp en av varje för att testa. CTC hamnade på 54 mm på grund av en flyers för mycket. Dock så var den här storleken mera svårskjuten i mitt exemplar och det vapnet föredrar helt klart 5.51, vilket även tidigare tester klart har visat. Ett annat vapen kan emellertid ha helt omvända preferenser.

 

JSB RS 13.43 grains

 

 

Mycket lätta RS är egentligen tänkt för fjädervapen eller effektbegränsade PCP och presterar som kaliber 177 mycket bra i min egen CZ200T. Hos den här Royalen så föll de emellertid inte i god jord. Gruppen längst ner till vänster. CTC hamnade på 61 mm. Jag hade faktiskt förväntat ett bättre resultat, kan detta bero på att RS är 5.52, vilket mitt vapen verkar ogilla? Med tanke på hur lätta de är så sköt de förvånansvärt tyst. Inget som jag skulle använda, även om man fick dem gratis - vilket faktiskt var fallet ju här....hehe

 

RWS Hobby 11.90 grains

 

 

I brist på klassiska Superdomes så fick Hobby duga, kul också att testa superlätta flatnosdiaboler för att se hur det matchar upp. Gruppen längst ner till höger. Över förväntan kan man nog säga. CTC blev 78 mm. Jag hade faktiskt räknat med att de skulle sprida över hela A4-tavlan så det blev inte så tokigt ändå. Kan kanske funka på ett 10J-vapen om man skjuter kortare avstånd än 50 meter. För mina ändamål så är det dock för dåligt resultat.

 
 
Ingen bild

ogster

26 oktober 2010 21:49

Min Royal skjuter lika bra med jsb 5,51 som 5,52. Favoriten är jsb heavy, jsb RS skjuter lika dåligt som bössan du har.

 
Ingen bild

Johnny

26 oktober 2010 22:25

Intressant. Har du testat Logun Penetrator i din Royale? Har den 10 eller 5 räfflor?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards