Airpang

Direktlänk till inlägg 14 oktober 2010

Kul prylar från England...

Av Johnny Ottosson - 14 oktober 2010 10:15


Ett paket från BAR


  

Nya kikarsiktesfästen, AAs magasinsystem samt en ny spiritlevel..

 

På måndagen så anlände då mitt efterlängtade paket ifrån BAR, något försenat (mer om detta kommer i ett annat inlägg). Paketet innehöll de prylar jag hade beställt och var på sedvanligt manér bra förpackat. Jag hade ju beräknat höjden på kikarsiktesringarna efter magasinshöjden som jag fick av en kille på AirgunBBS men det visade sig att jag hade klart mer marginal än vad han trodde..


  

Gott om frigång..


Som ni ser ovan så utgör de två skruvarna baktill på magasinhuset den högsta punkten på systemet. Sadeln på kikarsiktet utgör på motsvarande sätt den lägsta punkten. Där är frigången åtminstonde 3 mm. Tvärtom mot vad jag trodde så sticker inte heller själva magasintrumman upp ovanför magasinhuset, exempelvis som på gamla FX2000, utan taket på magasinhuset sitter ovanför.

Passformen på magasinet var en smula tight men satt som gjutet på plats när det väl hade lirkats dit. Systemet känns lite plastigt men det förefaller vara genomtänkt i konstruktionen och faktiskt ganska finurligt.

  

I mitten av bilden (rund kula på pinne) själva magasinvippan.

 

Till skillnad ifrån exempelvis Typhoon så finns det på baksidan av blocket, alltså motsatt sida ifrån repeterhandtaget, en liten pinne som rör sig fram och tillbaka i takt med hur repeterhandtaget manövreras. Inuti magasinhuset så finns det därför bara ett enkelt länkage som utnyttjar kraften i den här pinnen för att vippa till magasinet så att det indexerar 1/10-varv. Enkelt och genialt.


På bilden ovan så ser man också styrlisten som man trär in magasinet över. Magasinen har alltså en skåra som ska passa in över styrlisten och magasinen kan inte sättas in hursomhelst, som på FX2000, utan passar bara i ett givet läge. Fördelen är att magasinet har en frigång som gör att man kan rulla det för hand tillbaka till ut och in läget, alternativt hoppa över en kammare ifall man exempelvis har olika diaboler i olika kammare hos magasinet. Det finns tyvärr ingen last-shot-hold-open som på Royale-magasinen men detta var faktiskt ett mindre problem än vad jag trodde - man känner snabbt på matningsrörelsen om kammaren var tom eller innehåll en diabol.


  

Så här blev det monterat, inte så högt som jag befarade..

 

Varje magasin är tillverkat av metall och innehåller en mycket fet O-ring, avsevärt grövre än FXs. Till alla magasin så ingår två lösa O-ringar och de känns mycket hållbara mot slitage. Nackdelen är att det krävs en del kraft för att peta in diaboler i dem liksom i rörelsen som pressar matarpinnen igenom magasinet och vidare in till pipan. Det finns ingen chans i världen att en diabol ska kunna lossa ur magasinet hur man än hanterar magasinet, diabolerna sitter hårt.


De fästen som jag valde var BKL storlek Medium men med 2 extra millimeter som höjd. Nu i efterhand så kan jag nog faktiskt misstänka att vanliga medium hade räckt. En nackdel med BKL är att de är bredare än kilbasen så man måste dra åt skruven till skenan väldigt hårt för att ringens bas ska nypa riktigt mot kilbasen. Passning i övrigt liksom finish var helt okej, lite lustigt bara med grova insexskruvar på överfallen, samma storlek som på ringarnas baser. Hade jag fått välja så hade jag nog ändå satsat på Sportsmatch, även om det, som sagt, inte var något direkt fel på dessa nya ringar.


  

Spiritleveln som den ser ut ifrån skyttens perspektiv..

 

Min nya Spiritlevel var märkt med Hawke och detta gjorde mig direkt misstänksam, jag noterar att BAR var sluga nog att inte nämna detta på sin hemsida utan kallar den bara för Universal. För några år sedan så hade jag en liknande konstruktion ifrån en amerikansk tillverkare och den var jag inte helt nöjd med, främst eftersom dess kantiga fäste inte passade med rundningen på den fjäderbössa som bar den. Nu funkerade monteringen betydligt bättre eftersom blocket på 200 är precis så fyrkantigt som man kan tänka sig.


Spiritleveln sticker ut lagom långt på sidan, inte så långt att den är i vägen men inte så kort att man inte kan se den utan att behöva luta ut huvudet i sidled.


Nu återstår bara lite praktisk invändning och skjutresultat före/efter samt en rapport om hur det hela fungerar i verkligheten..

 
 
Ingen bild

MR

14 oktober 2010 11:35

BKL passar perfekt på FX, så det måste vara din kilbas som är för smal.

Kin kikare sitter nu helt rakt vilket den aldrig gör i ett par Sport fästen.

 
Ingen bild

Erik

14 oktober 2010 20:17

Snyggt Johnny :0)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards