Airpang

Direktlänk till inlägg 12 oktober 2010

Long range burk II

Av Johnny Ottosson - 12 oktober 2010 10:00


 

En oväntad gäst..

 

  

Öhhh?  En hackspett...?!?

 

När jag väl hade satt mig tillrätta för att testa att skjuta mina burk med mina BSA så kunde jag till min förvåning konstater att något rörde sig i trädet ovanför mitt mål? Efter att ha hämtat kamera och kikare så visade det sig inte vara varken en katt eller en ekorre. Först så trodde jag det var en korp eftersom den var så rackarns stor men kikaren avslöjade att det var - en hackspett...


  

Snabbt som ögat så barkade han av trädet..

 

Något förvånad över denna udda och plötsliga gäst så väntade jag lite tills han var klar och hade flugit iväg innan jag kom mig för att börja skjuta igen. Med burken i kikarsiktet så var det bara att smeka av ett dånande skott och konstatera resultatet av när en 30.90 gn Baracuda träffade sitt mål 80 meter bort.


  

Ingångshålet..

 

Träffen tog perfekt i mitten av burken och en kaskad av jord kastades upp bortom burken. Med 38 joule kvar vid 80 meter och med en diabol som passerar med kvarvarande 195 mps så var det ingen fråga om genomslag eller inte...


  

Utgångshålet..

 

Intressant nog så blev det ingen explosion av kattmat utan diabolen drog bara rakt igenom och lämnade ett kliniskt hål bakom sig. Sannolikt så träffade jag betydligt mera vinkelrätt än i vintras och då sköt jag ju dessutom igenom botten av burken och inte en sida.


Hur gick det då med Ultran? Jag vände burken 90 grader och laddade om för ett skott med Ultran på en oskadad sida av burken.


  

Ingångshål, skjutet med Ultran..

 

Lustigt nog så skvätte det nu ut en kaskad av innehåll framåt ur burken ?! Dessutom så var ingångshålet märkbart större än utgångshålet och burken väcklade märkbart till vid träffen. Detta trots att Ultran bara har 25 joule vid mynningen att jämföra med Lonestars 63 joule.

  

Utgångshålet, skjutet med Ultran..

 

Vid träffen så hade min 21.14 gn Baracuda en anslagsenergi av 14.00 joule med kvarvarande 143 mps. Min teori är att den låga hastigheten har fått diabolen att tippa överkant och slå in i diabolen till hälften sidledes. Detta kan då förklara det stora hålet och den goda effekten av träffen.


Inget spår av diabolen kunde nu skönjas i marken bakom burken, varken vid träffögonblicket eller efteråt. Utgångshålet var betydligt mindre än för Lonestar och ska jag var helt ärlig så trodde jag nog själv inte att Ultrans diabol skulle orka hela vägen igenom. Dessa burkar är rejält tunga och tillverkade av ganska hårt gods...

 
 
Ingen bild

Anders

12 oktober 2010 12:45

Har själv märkt att hög hastighet ger runda fina hål, jämfört med kulor med lägre fart som oftast ger kantiga söndertrasade hål, Antagligen stämmer det du säger om att den låga hastigheten gör så att diabolen inte orkar hålla rät linje utan tumlar omkring efter anslaget.

 
Ingen bild

Anders

12 oktober 2010 12:54

Måste tillägga att den fågel du såg var en spillkråka och är sveriges största hackspettsart, de trivs bäst i barrskog, sympatiskt att du väntade med skyttet tills den dragit.

 
Ingen bild

Håkan

12 oktober 2010 14:36

Att ingångshålet blir större tror jag beror på den mycket snabba tryckökningen inuti burken. Nånstans ska ju innehållet ta vägen och då åker det ut där det redan finns ett hål, dvs ingångshålet. Detta märks mycket tydligt vid skytte mot ölburkar som är fyllda med vatten. Finns också filmer i avancerad ultrarapid som visar detta!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards