Airpang

Direktlänk till inlägg 9 oktober 2010

Våra kalibrar...

Av Johnny Ottosson - 9 oktober 2010 14:00


 

Kaliber .22 - den onödiga kalibern...?

 

Vad har man egentligen för nytta av kaliber 22? Som jag ser saken så finns det två klart skilda ändamål med ett PCP;


Antingen så vill man pyssla med rekreativt skytte hemmavid i trädgården såsom informellt tavelskytte på 10-40 meter, kanske skjuta lite burkar, snurrmål och liknande samt eventuellt tävla lite HFT/FT.


Alternativt så jagar man med vapnet och/eller skjuter på extremt långa avstånd, alltså bortom 60 meter och inte sällan 80 eller 100 meter.


För det första ändamålet så är ett PCP med 10J/177 helt perfekt. Vapnet är tystlåtet även i lagligt skick, det är lagligt att transportera, förvara och hantera på ett helt annat sätt en ett licenspliktigt vapen. Det finns en mycket populär tävlingsklass för just 10J och där passar den (relativt) flackskjutande 177 bättre än den grövre kaliber 22. Ammunitionen som 177 är billigare än 22 och jag kan överhuvudtaget inte finna något ändamål där 10J/22 är bättre än 10J/177.




Om man nu skaffar licens, vapenskåp och tänker pyssla med extremt långhållskytte, alternativt jakt, så kan jag inte heller hitta något skäl till att kaliber 22 skulle vara bättre än kaliber 25. Den riktigt grova kaliber 25 är ballistiskt sett helt överlägsen vid lika Vo och effekten är ju inte problem om man har licensen, det är inte svårare att få licens för 40J/22 än för 80J/25. Den grövre kalibern blir mera flackskjutande, den blir avsevärt mindre känslig för vindstörningar och när den träffar så sker detta bokstavligt talat med effekten av en kastad tegelsten...

De enda invändningar som man tidigare hade mot kalibern var ett smalt ammunitionsutbud men detta har ökats avsevärt bara de senaste året. Dessutom, med handen på hjärtat, vem håller på att byta ammunitionssorter hela tiden om man väl har hittat en sort som passar perfekt? Ammunitionen är emellertid något dyrare men skillnaden är inte större än mellan 177 och 22 och därtill så brukar man inte skjuta den här typen av vapen med lika många skott.

Hög luftförbrukning måste man emellertid räkna med men där är skillnaden inte så stor mellan 22 och 25 som man lätt kan tro. Ett större problem är dock att inte så många tillverkar erbjuder kaliber 25 (ännu), där tror jag dock att en vändning är på väg...

Så, ska ni köpa ett nytt vapen, ta definitivt kaliber 25 under övervägande om inköpet behandlar ett vapen på licens, annars är kaliber 177 det givna valet.

Exakt vad vi ska göra med kaliber 22 är jag mera tveksam till, metsänke kanske..?

 
 
Ingen bild

MG

9 oktober 2010 20:28

Nu snackar du strunt, jag som precis konventerat min Diana 56th i från .177 till .22 jag älskar den bössan nu 200mps med 16grains kula, går otroligt lungt och fint i denna kaliber.
Den skjuter lika bra som en FX.Cyclone
http://i248.photobucket.com/albums/gg181/FX-MG7/IMG_2014Medium.jpg

 
Ingen bild

Johnny

10 oktober 2010 00:39

Din 56 är väl ändå inget PCP...?

 
Ingen bild

ogster

10 oktober 2010 01:29

Nu snackar du i natt mössan igen, cal .22 är helt ultimat för plinkning och du snackar väl bara ner den eftersom du inte äger nån bössa i den kalibern? (Konstigt att allt vissa äger ska va det bästa medans allt annat är sämre)

"Exakt vad vi ska göra med kaliber 22 är jag mera tveksam till, metsänke kanske..?"

Varför inte skjuta FT med den kalibern, tillåmed du skiter ju i cal .25 när det gäller tävlingarna.

Tyvärr måste jag säga att detta var sämsta blogg inlägget hittils enligt mig...

Johnny Ottosson

10 oktober 2010 09:56


Jag har ett PCP med kaliber 22 (BSA Ultra).

På vilket sätt ger kaliber 22 exempelvis bättre träffmarkering vid plinking med ett PCP än vad kaliber 25 klarar?

Tävlingarna tillåter inte fri effekt och då handikappas kaliber 25. Fulleffektklassen är ju anpassad för att passa kaliber 22 perfekt och därför väljer ju många just den kalibern.

Hade fulleffekt varit full effekt och inte bara 45J så hade naturligtvis kaliber 25 dominerat.

Hade vi däremot tillämpat internationella regler (16J) i fullpower samt en nationell licensfri klass (10J) så hade vi sannolikt inte haft en enda 22 i toppen på resultaten.

 
Ingen bild

MG

10 oktober 2010 08:06

Nej det är inte pcp, men jag har min Cyclone i cal.22 och den har jag på varenda tävlig som jag är med. Lika kommer det att bli med Dianan.

 
Ingen bild

Thomas

10 oktober 2010 18:39

På vilket sätt är .25 överlägsen .22? Hur har du kommit fram till det?

Har inte det betydligt mer med diabolens beskaffenhet att gör?

När jag tittar på formeln för BC (ref: http://en.wikipedia.org/wiki/Ballistic_coefficient):

BC = SD/i = M/(i*d2)

Så kommer jag fram till följande:

M (Massan) - Ju tyngre desto bättre. Dubblera M och BC dubblas. Halvera M och BC halveras.
SD (sectional density) - Ju högre desto bättre. Dubblera SD och BC dubblas. Halvera SD och BC halveras.
i (form factor/bromsverkan) - Ju lägre desto bättre. Dubblera i och BC halveras. Halvera i och BC dubbleras.
d (diametern) - Ju mindre desto bättre. Dubblera diameter och BC blir en fjärdedel. Halvera diametern och BC blir fyra (4) gånger så högt!

- En grov kaliber (diameter) verkar ju inte direkt vara att rekommendera...

Ta då till exempel JSB DIABOLO EXACT King cal. 25 som väger 1,645 gram och verkar vara ganska populär bland 6,35 mm skyttarna. Jämför den med lillasystern JSB DIABOLO EXACT JUMBO Monster cal.22 som också väger 1,645 gram.

Enlikt all logik så borde .22 varianten vara klart bäst så länge man tar ut samma energi (joule) eller mps, vilket inte borde vara nåt problem i ett PCP.

Personligen skulle jag definitivt satsa på 5,5 mm för målskytte på långt avstånd eftersom det där finns ganska tunga diaboler att välja på i kaliber 5,5 mm, åtminstonde upp mot 2,9 gram. Ju tyngre desto bättre enligt ovan.

Till och med ett 4,5 mm PCP i kombination med H&N Rabbit Magnum II på 1,02 gram (med ett BC på 0,059 enligt H&N), skulle vara intressant för målskytte på 100 meter eller mer.
Den diabolen har en extremt låg form faktor, eller bromsverkan, vilket ger ett bra BC (den finns också i kaliber 5,5 mm med ett BC på hela 0,073).

Johnny Ottosson

10 oktober 2010 19:01


Tänk på att formeln ovan är gjord efter krutvapenprojektiler och inte diaboler.

Formfaktorn (I) ska vara så låg som möjligt för krutvapenprojektiler men en låg formfaktor är ingen automatisk nackdel för diaboler eftersom dessa är beroende av drag för att gå stabilt igenom luften. Diaboler roterar inte med samma hastighet som krutvapenkulor och måste därför stabilisera sig på ett annat sätt och då använder man drag som en stabiliserande egenskap.

Enkelt uttryckt: Luftmotståndet stabiliserar alltså diabolen, för lågt luftmostånd kan ge instabilitet för diabolen under flykten.

Även diametern (d) har en viss fördel att vara grov eftersom en grov diabol är mindre benägen att formförändras (främst kjolen) vid avfyrningen vilket gör att den behåller sitt BC mera intakt.

Betänk slutligen att BC är helt beroende av hastigheten med vilken projektilen rör sig.

Jag tror exempelvis att HNs uppgifter om 0.059 knappast är aktuella i intervallet 200-250 mps, troligtvis så krävs det betydligt mera fart för att den typen av formgivning ska betala sig igenom att ge ett högt BC.

I praktiken så är det väldigt få 22 diaboler som i praktiska försök har visat sig ge över 0.030 där flertalet 25 diaboler ligger på eller över 0.040 - allt räknat vi hastigheter mellan 800-1000 fps.

Tvärtom så visar en del studier på att 22 diaboler är mera benägna att tappa BC i extremt höga hastigheter jämfört med 25 diaboler.

 
Ingen bild

Johan

10 oktober 2010 22:20

Men Johnny! Jag tycker att cal 25 är skoj i 10j med! :)

 
Ingen bild

Superbee

10 oktober 2010 23:20

Cal 25 i licenshastighet, med bra pipa och med bra utbud av kulor lär vara överlägset 22 hur ni än vrider och vänder på det.

När ska vi jägare kunna få ut en sån bössa på jaktlicens klass 4? Den som säger att kal 25 i fullfart inte duger för det fattar ingenting.

 
Ingen bild

Superbee

10 oktober 2010 23:22

Vill bara förtydliga att jag äger flera bössor i cal 177 och 22 och tycker givetvis att varje kaliber har sin charm och lämpliga ändamål! =)

 
Ingen bild

Håkan

11 oktober 2010 10:26

Tycker debatten ska vara nyanserad. Jag har en 22:a och är mkt nöjd. Grattis till alla som har en 25:a och är nöjda säger ja!

Johnny Ottosson

11 oktober 2010 11:21


Visst var jag lite provokativ och både kaliber 22 och även den än mera udda 20 kan ju fylla sin funktion i vissa vapentyper och vissa vapenmodeller.

Själv är jag mycket sugen på en HW95 med kaliber 20 och Vorteksatsen..

 
Ingen bild

HerrBert

11 oktober 2010 20:25

22 o 25 vikka jäla dvärgkalibrar, takka vet ja kal 45 slugbuster, 30 gram rent bly i 300 knyck knäkker vikket shittkulfång som hälst dä ni, dirrekt smugglat från USA landet där varrenda kärring har en M16, i löve it.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards