Airpang

Direktlänk till inlägg 1 september 2010

Snapphanen i våra hjärtan...

Av Johnny Ottosson - 1 september 2010 06:30


 

Mannen & myten

 

De flesta i luftvapenvärlden här hemma i Sverige har säkert varit i kontakt med Hurricane i Vittsjö eller åtminstonde hört talas om dem. Överallt på forum, bloggar och via mail så rekomenderas Hurricane åt höger och vänster till hugade spekulanter. Tillsammans med ProGunner, Hammer AE och Vildmarkcity så intar Hurricane en särställning ibland de handlare som runt om i Sverige saluför luftvapen.


Jag minns första gången jag hälsade på hos Matts nere på Hammer AE och lät mig vederbörligen imponeras över hans utbud av nya och begagnade vapen. I tiden innan Internets genomslag så var man helt omedveten om att alla dessa vapen som man läste om i tidningar från England och USA faktiskt existerade i verkligheten och därtill på svensk mark, om än i Skåne.


Matts och kollegan Patrik på Vildmarkcity i Karlskrona är två otroligt duktiga handlare med stor kunskap om luftvapen och lite i skuggan av dessa båda herrar så fanns - Hurricane.


Matts annonserade flitigt, hans firma nämndes ofta i dåtidens fåtaliga tester av luftvapen i den svenska jakttidningarna på 1980/90-talet medan Patrik på Vildmarkcity företrädelsevis använde djungeltelegrafen. Tillsammans med Robban på Tommys Vapenverkstad i Husqvarna så var han lite av en doldis som dock de riktiga entusiasterna kände till och varmt rekomenderade.


Hurricane hade man dock hört talas om men ingen visste egentligen speciellt mycket om saken, annonserna var sparsamma och hans verksamhet var minst sagt placerad rätt så off, geografiskt sett. I samband med Internet så dök det emellertid upp en hemsida, som dock mest innehöll lite kikarsikten och...hundsportsartiklar?!




Vartefter åren gick så började dock en och annan rapport nå mina öron ifrån vänner och bekanta som hade haft kontakt med verksamheten och varit nöjda. Det mest förbluffande var tydligen att företaget föreföll besitta ett veritabelt ymnighetshorn av luftvapen och luftvapenrelaterade prylar. Vilken obskyr bössa eller udda pinal som än efterfrågades så fanns den tydligen i lager och det tysta ögonblick då den förstummade kunden häpnade över detta så fick denne inte sällan höra fråga -"o hur många önskas?".

Lagerkapaciten förvånade med andra ord, liksom att alla och envar rapporterade ett mycket trevligt bemötande av en pratsjuk skåning med brinnande intresse för luftvapen och en lite udda dialekt.

Klart att jag var tvungen att ringa och kolla läget.

Jodå, skåning var han, pratsjuk likaså och - som sagt - väldigt trevlig. Efter en lång diskussion om luftvapen i allmänhet så blev jag mycket nyfiken, inte minst på anspråklösheten när han beskrev sin verksamhet. Jag började därför efterfråga lite udda prylar och visst hade han dem, hemma på lager naturligtvis. Inte sällan hörde man entusiasmen spricka fram i rösten när någon speciellt uppskattad modell efterfrågades, inte sällan en Daystate och en Theoben, oftast följt av "..den är ju så go så jag köpte ett gäng på en gång"

Beslutet var då fattat, någon gång måste jag leta rätt på hans stora lada någonstans i det djupa småländska skogarna och inspektera faciliteterna (o inte minst lagret) myself. Av rutiga orsaker och randiga skäl så dröjde det dock åratal innan jag befann mig i hans del av världen men då lyckades jag i ett svagt ögonblick under en semesterresa övertyga min hustru om att ta en liten avstickare ifrån huvudvägen för att besöka butiken.

Avstickaren visade sig vara ungefär tolv mil och ganska strapatsrik med talrika felkörningar och därtill utsiktslösa försök till uttolkningar av lokalbefolkningens gutturala läten i hopp om en vettig oral vägbeskrivning. Plötsligt så lät inte Tobbes dialekt lika udda längre, i skenet (mörkret?) av de de bräkanden som frambringades av de inavlade småländska bonnlurkarna på vischan.

Tiden rann iväg och jag insåg att möjligheten att hinna till butiken innan 18 försvann i takt med att grusvägen övergick till kostig och ännu en felkörning var ett faktum. Stående på taket till min pickup så lyckades jag emellertid fånga lite täckning och ringde till butiken där en road ägare glatt förkunnade att jag var välkommen när jag än kom - han ämnade tillbringa den vackra sommarkvällen med lite luftskytte utanför butiken oavsett vilket?!

På plats så...tja...jag ser mig som ganska så förhärdad när det gäller luftvapen men här fanns ett sortiment som gjorde...intryck! Ännu mera ställd blev jag när han förklarade att han dessutom hade inhyrda lagerlokaler i byn samt undanstuffade prylar på andra externa platser här o där, allt får ju inte plats här, ursäktade han sig. Förutom landets i särklass största lager av luftvapen, totalt sett med alla lagerplatser sammanslagna så var också den personliga kollektionen imponerande. Jag passade naturligtvis på att pressa honom lite om hur det förhöll sig med det privata innehavet, alltså de keepers som alla entusiaster har i större eller mindre utsträckning och inte avser att sälja inom en överskådlig framtid.

Efter lite humanden och funderande så nämndes någonstans om 150 st men siffran var ganska osäker eftersom det var åratal sedan han kontrollräknade sist.

Detta var bara den första utav många förvåningar den dagen...

Vem är han då, denne mustige och jovialiske skåning med välutvecklad airgunnitus och klara hamstertendenser? Egentligen heter han Tobias Rosén och är född 1969. Han bor med sin hustru och två tonårsbarn i den lilla byn Vittsjö som är en lindrigt befolkad tätort med blott 1600 invånare fördelade på 266 hektar i Västra Göinge härad, precis på gränsen mellan Skåne och Småland.

Trots ett passionerat intresse för luftvapen så är detta bara en liten del av hans breda reportoar och samlarmanin sträcker sig över flera olika andra ämnesområden där de mest framträdande är gamla arméprylar samt svartkrutsvapen. Hurricane är förresten just en kombination av detta. Som de flesta vet så är ju Hurricane både en benämning på en känd och uppskattad luftpistol ifrån Webley samt ett stridsflygplan ifrån Hawker Aircraft. Ett perfekt val med tanke på de två favoritområdena som dominerar hans fritid och yrkesliv.

Hur var det med hundarna då? Jodå, Tobbe tillhörde de första seriösa entusiasterna som importerade APBT till Sverige under tidigt 1990-tal, långt innan American Pit Bull Terrier hade blivit synonymt med kamphund. Då ingen leverantör på marknaden vid den tiden hade lämpliga hundhalsband för rasen så ordnade Tobbe fram en industrisymaskin och en stans för att tillverka egna. Dessa blev då så uppskattade att de såldes över hela världen och speciellt till USA. Ett mera traditionellt intresse för terriers finns också eftersom Tobbe är en passionerad grytjägare och liksom allt som han gör så finns det självfallet inte heller någon måtta här heller...

En bra/dålig egenskap som den mannen har är nämligen att ALLT som intresserar honom tenderar till att växa till groteska/facinerande proportioner.

Gillar man krigsprylar så stannar det inte vid att man köper en handfull bajonetter och hänger på väggen utan här införskaffas det istället en stridsvagn! Nej, jag skojar inte - han köpte en riktig stridsvagn, autentisk och fungerande om än med deaktiverad beväpning. Numera så är dock fordonsparken decimerad till en kanonfin Kubelwagen samt några samtida motorcyklar, varav en "Zundapp-elefant", givetvis komplett med vagn. Tidsbrist har emellertid arkiverat dem, för närvarande är det nog bra en som är i drift, vill jag minnas.

Samma fenomen slog naturligtvis igenom när det gäller grytjakten. Med 60-70 vilt tagna en efter en ur gryt under ett enda kalenderår så förstår man att hans ca 30 st injagade terriers fick jobba en hel del, sitt stora antal till trots. Många var de dagar då kunderna förvånat möttes av en skylt på dörren som förkunnade om en improviserad stängning till förmån för spett och spade.

Ni kan säkert föreställa er hur det förhåller sig med svartkrutsskyttet och den vanliga jakten...

Det jag många gånger undrar är helt enkelt - hur har karln tid? Visst är det kul med många leksaker och många järn i elden men man måste ju ha tid att utnyttja allt också. Klagar gör han emellertid inte och då får man väl anta att situationen trots allt är till belåtenhet.

Just belåtenheten och den lugna livspulsen är nog de egenskaper som jag själv gillar allra mest hos Tobbe. Ringer det någon trevlig person och vill prata om något som han gillar så kan övriga som har tänkt att ringa honom samma dag helt och hållet glömma möjligheten att komma fram på tråden. Lika mycket som jag hatar detta när jag själv försöker få tag på honom, lika mycket älskar jag det när vi väl talas vid och jag får tag på honom.

Den rent affärsmässiga delen av luftvapenhandeln är också väldigt speciell och ett tydligt exempel på detta är när vi talade om Hatsan 100.

Detta är i mina egna ögon en riktig skitbössa (ägarna får ursäkta). Hade JAG haft en luftvapenaffär så hade min arroganta sida verkligen kommit fram här. Jag hade helt enkelt förkunnat att jag inte pysslar med sådant skräp och att kunden ifråga får köpa den på Hobbex om han nu nödvändigtvis vill ha en sådan.

En mera normal luftvapenhandlare hade säkert haft modellen på lager, visserligen väl vetandes att det är just en skitbössa men trots allt en bra säljande och relativt lönsam sådan.

Tobbe då? Varför säljer han en sådan pryl?

"Tja, det kan ju komma nån tossing här o gilla den..."

Här finns en slags frisinnad empati. Lite av att "jag gillar inte den modellen själv, men om någon annan gör det så delar jag gärna hans entusiasm och då är det klart att jag ska kunna hjälpa honom så att han ska kunna köpa just HANS drömbössa här". Dessvärre är jag inte sådan själv, jag är nog lite för elitistisk i mitt tänkande och har lite för dåligt tålamod med folk som framhärdar dåliga beslut mot bättre vetanden. Tobbe har däremot den goda förmågan att kunna överse med just sådant och verkligen dela den glädjen som köparen känner inför just dennes personliga och egna vapenval.

Så, har ni vägarna förbi (vem lurar jag här förresten? INGEN har "vägarna förbi" dit) så passa för Guds skull på att titta in. Att besöka butiken är en STOR upplevelse på många sätt och låt er inte förvånas om det står en kompressormatad Hawker Hurricane Mk II utanför ladan en vacker dag.

Då, om inte annat, så vet ni att ni har kommit helt rätt och att det kommer o bli en mycket lååång dag...

 
 
Ingen bild

Sandstgig

1 september 2010 07:08

Tobbe är allt en bra trevlig prick :)

 
Ingen bild

ogster

1 september 2010 16:13

Jag hade vägarna förbi för 2 helger sedan å det fanns verkliegn mycket kul i den butiken.

 
Ingen bild

Silwer

1 september 2010 17:14

Intressant då man ju inet vet nåt om karln, jag har bara pratat med an i telefon.

En Hawker Hurricane som funkar blir nog extremt dyr, men det kanske finns några motorlösa man kan köpa, jag vet tat folk köpt modernare jetplan på det sättet.

Stridsvagnar till salu särskilt ryska är inte så ovanligt, fast det är väl ovanigare att man köper en även fast de inte varit dyra de jag sett.

Butiken vore kul att se, vem vet nångång kanske man kan dra iväg och glo, för vad jag förstår har han er grejor än han håller reda på.

Johnny Ottosson

1 september 2010 19:50

Kul o se dej här igen, Silwer.

Jag undrade just vart du tog vägen?

 
Ingen bild

erik (airgun)

1 september 2010 20:13

Ojojoj vad långt inlägg ;0) (men intressant). Hursomhelst måste jag hålla med om att Tobbe är en supertrevlig och duktig kille, men det är iofs nästan varenda luftgevärsentusiast man träffar - Vi är helt enkelt ett trevligt gäng :o)

Johnny Ottosson

1 september 2010 20:26

Så lät det inte i tråden mellan Peter och Martin tidigare idag minsann..

 
Ingen bild

Johan

1 september 2010 20:36

Jaha men du glömde ju att tala om hunden han har nu:) Fick du inte klappa henne? haha.

 
Ingen bild

dag evert

1 september 2010 22:18

Selv om jeg egentlig ikke hadde "vägarna förbi" i sommer, så "styrde jag vägarna förbi", og både mannen og butikken er like bra som du beskriver. Ikke så vanskelig å finne, veibeskrivelsen på hjemmesiden er god, og man ser jo fort om man har kommet rett... Sjelden å møte på noen som faktisk kan luftvåpnene de selger, og har så mye tilgjengelig av det man ønsker seg..

 
Ingen bild

Erik (airgun)

2 september 2010 09:07

Nej, det är ju det jag menar....T ex Du som stundtals verkligen jobbat stenhårt för att bli forumets badboy men är hur trevlig som helst IRL.

Johnny Ottosson

2 september 2010 17:44


Att jobba för en sak och att bli beskylld över att vara det är en helt annan sak.

Betänk följande, det enda som har inträffat är att antalet inlägg har minskat, den sura stämningen kvarstår ju fortfarande och om detta vittnar ju exempelvis påhoppet på stackars Lindfors...

 
Ingen bild

Erik (Ärgun)

2 september 2010 20:56

Känns nästan som lite sur stämning här också?
Det var ju Du som kallade Dig forumets badboy när vi träffades, jag bara citerar.....men Du verkar ha vaknat på fel sida totalt - sorry om jag förolämpat Dig......det var inte meningen...ha det bra så länge.

/e

Johnny Ottosson

2 september 2010 23:32

Nädå, här är det förhållandevis lugnt.

Att kalla sig något är en annan sak än att bli kallad för det.

Du får allt anstränga dej mera för att förolämpa mej, i synnerhet du Erik.

=)

 
Ingen bild

Silwer

2 september 2010 21:20

Tja, var jag tog vägen?
Det var baar att inse att en ny grupp av människor styrde vissa forum, och så föll väl intresset för luftvapen en del under sommaren pga ekonomiska problem och hör och häpna skador.

Jag har inte sålt nåt dock så det kommer väl tillbaka igen, intresset vill säga.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards