Direktlänk till inlägg 21 augusti 2010
Kvalité på PCP...?
Många, inte minst nybörjare i hobbyn, har uttryckt oro över PCP och deras kvalité samt livslängd. Hur är det egentligen med den saken, går de ofta sönder och kräver de mycket service och underhåll? Vågar man rent av köpa ett PCP ifrån utlandet och privatimportera det själv även om man inte känner sig så bekväm eller hemma med att skruva dessa vapen själv?
Jag har själv skjuit PCP under drygt 10 år och ägt ett flertal olika modeller ifrån de flesta olika tillverkare, möjligtvis med HW och Theoben som undantag. Likaså har jag diskuterat ämnet med representanter för våra två inhemska tillverkare, Fredrik på FX respektive Torbjörn på CRC samt olika återförsäljare, exempelvis Tobbe på Hurricane, Matts på Hammer AE osv.
Konsensus ifrån detta, liksom samlade erfarenheter ifrån ett decennium av besök/drift av olika luftvapenforum är att under 9 fall av 10 så är det som regel alltid ägaren eller någon på ägarens inrådan som har mekat sönder vapnet när ett vapen presenteras som ett garantiärende.
Nästan alltid så har vederbörande försökt att tjuvtrimma vapnet och inte haft tillräcklig kunskap eller kompetens för att göra jobbet korrekt varpå problemen som uppstår utmålas såsom vapnets, och enbart vapnets, fel.
Detta är problem nummer 1 för PCP.
När vapnet sedan går till återförsäljaren eller tillverkaren så brukar denne direkt identifiera problemet som ägarskapat men väljer ÄNDÅ att laga vapnet kostnadsfritt samt returera detta till ägaren, i bästa fall med en uppmaning om att inte skruva själv.
Detta är problem nummer 2 för PCP.
Igenom detta förfarande, som tyvärr har blivit legio hos de svenska tillverkarna, så tror många kunder indirekt att en konstnadsfri reparation också är ett erkännande av reklamationen och att vapnet de facto hade någon typ av mystiskt fel som föranledde den tillmötesgående hanteringen av ärendet.
Man kanske inte är en så usel mekare ändå, som man kanske i eftertankens bleka krankhet egentligen började inse, utan den där skruven som man drog runt kanske var orimligt hårt fastlimmad av tillverkaren trots allt - han tog ju uppenbarligen ansvar för reparationen själv utan att jag behövde betala något?
Ibland, när jag är på ett lite syrligt humör, och jag hör tillverkare, återförsäljare och liknande gnälla över måttligt framgångskrika kunders äventyr i mekartagen så brukar jag diskret påpeka att en stor del av situationen faktiskt är självförvållad.
Kunderna skäller på tillverkarna, det är inte rättvist, men tillverkarna/återförsäljarna har inte heller alltid stake nog att ta kunderna i öronen för deras klantiga tilltag och det är inte heller rättvist.
Jag har pysslat en hel del med reklamationer rent yrkesmässigt, låt vara i en helt annan branch, och all erfarenhet säger mig att reklamationer kan bara i längden hanteras effektivt och rättvist igenom att man tillämpar en enda konsekvent princip - den som bevisligen har gjort fel, den är också den som betalar.
Som jag ser saken så är det precis lika illa att inte debitera en kund som har skapat en onödig reklamation som det är att inte ge upprättelse till den som har råkat ut för ett faktiskt missöde.
Varför gör då importörer/tillverkare/återförsäljare på detta sätt? Anledningarna i det unika fallet kan naturligtvis vara flera, man kanske inte vill tjafsa om saken, det kanske inte handlar om några större pengar men huvudskälet tror jag beror på att man inte vill riskera sitt goda namn och rykte igenom djungeltelegrafen.
Inom en smal hobby och i en liten värld så brukar ofta beskyllningar, sanningsenliga eller falska, spridas likt en löpeld och förbluffande (förfärande?) snabbt förvandlas till "sanningar". Då kanske det inte är så skoj att får sitt namn och varumärke cirkulerande på olika forum i termer av en bad boy...
Då faller det på vårt ansvar, vi som lever och dör med hobbyn och som följer den på nära håll år ut och år in att igenom vårt erfarenhetsmässiga perspektiv kunna gå in och styra upp de diskussioner som florerar. Handlaren X kanske inte alls är traktens största bonnfångare bara för att inte DU fick rätt i en reklamation som vi övriga faktiskt vet väldigt lite om? Igenom att göra detta så underlättar vi för tillverkaren/handlaren att kunna sköta sina reklamationer på ett bättre sätt och när de också gör detta så kommer vi alla, erfarna som nybörjare, att se det faktum att PCP mycket sällan drabbas av tekniska fel.
Alldeles helt oavsett vad någon ensaka nisse där ute i cyberrymden ivrigt påstår.